جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
رحیم‌پور ازغدی:

شیعه انقلابی‌ترین تفسیر اسلام است

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 493097
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هنگامی که مبارزه نباشد همه اولیاءالله هستند اما وقتی نبرد واجب می‌شود برخی از این افراد آمریکا برایشان مهم‌تر می‌شود، کدخدا برایشان از خدا مهم‌تر می‌شود و از دشمن بیشتر می‌ترسند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در نشست «حوزه علمیه در تراز انقلاب» که در محل مدرسه علمیه عباسقلی‌خان شاملو برگزار شد با تبریک میلاد قائم آل‌ محمد(عج) با اشاره به بحث حوزه انقلابی گفت: نخستین سؤالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که مگر حوزه غیرانقلابی هم متصور است؟
 
وی با طرح این سؤال که «انقلابی بودن و نبودن حوزه، طلبه و روحانیت چه معنایی دارد؟» افزود: این سؤال را هم می‌توان مطرح کرد که متون درسی از ادبیات، فقه و اصول، رجال و فلسفه، مشخص است و باید در حوزه خوانده شود، پس جایگاه انقلابی بودن کجاست؟
 
رحیم‌پور ازغدی جریان تشیع منهای انقلاب، مبارزه و مسؤولیت اجتماعی را جریانی قوی در تاریخ حوزه خواند و ادامه داد: این نکته مهمی است که چطور می‌شود با ارزش‌های شیعه دوگانه مواجه شد؟ فاصله‌گذاری بین دو مذهبی بودن مربوط به انقلاب نیست، ائمه ما همگی یا مسموم و یا کشته شدند و این نشان می‌دهد همگی مشغول مبارزه بودند، انبیا نیز مورد شکنجه و اذیت و آزار قرار می‌گرفتند.
 
وی با بیان اینکه برخی به دنبال مذهب بودند اما مذهب کم‌خطر، عنوان کرد: ازآنجاکه دیگران فرد را مسخره می‌کنند، هنگام گذشتن از مال و گذشتن از جان، مذهبی‌ها و آخوندهایی که محکم صحبت می‌کنند کم می‌شود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن گفت: سقایت حاجی، خدمت به حاجیان، آبادانی مسجدالحرام، تعمیر آن و خدمات مذهبی خوب است اما فکر نکنید این‌ اقدامات با جهاد در راه خدا برابر است.
 
رحیم‌پور ازغدی روحانیت را به چهار قسم آخوند شجاع، ترسو، زاهد و اهل دنیا تقسیم کرد و افزود: مراجع هم قابل‌تقسیم به انقلابی و غیرانقلابی هستند. در همین حرم امام رضا (ع) آخوندی داشتیم که به استقبال شاه آمد و حتی به پای او افتاد، از آن طرف هم طلبه‌هایی داشتیم که جلودار رزمندگان در خط مقدم جبهه‌ها بودند.
 
وی در توضیح آیه مبارکه «وَیَقولُ الَّذینَ آمَنوا لَولا نُزِّلَت سورَةٌ فَإِذا أُنزِلَت سورَةٌ مُحکَمَةٌ وَذُکِرَ فی‌ها القِتالُ رَأَیتَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ یَنظُرونَ إِلَیکَ نَظَرَ المَغشِیِّ عَلَیهِ مِنَ المَوتِ فَأَولى لَهُم» گفت: عده‌ای از مؤمنین به پیامبر می‌گفتند چرا سوره و دستوری از سوی خدا برای جهاد فرستاده نمی‌شود، در صورتی که اگر قرآن دستور قطعی هم به حکم جهاد صادر کند، می‌بینید که قلب‌هایشان مریض است و مثل مرده به شما نگاه می‌کنند لذا خدا می‌فرماید مرگ بر آن‌ها.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این آیه را یک مثال برای غیرانقلابی‌ها خواند و عنوان کرد: هنگامی که مبارزه نباشد همه مؤمن و جزو اولیاءالله هستند اما وقتی بخش خطرناک مذهب می‌آید و نبرد واجب می‌شود برخی از این افراد از آدم‌ها بیشتر از خدا می‌ترسند، آمریکا برایشان مهم‌تر می‌شود، کدخدا برایشان از خدا مهم‌تر می‌شود، از دشمن بیشتر می‌ترسند.
 
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در این حالت عده‌ای مذهبی‌ها به خدا گلایه می‌کنند چرا جهاد را بر ما واجب کردید، نمی‌شود آن را کمی عقب بیاندازید و خداوند جواب می‌فرماید: شما اهل دنیا هستید، ظاهرتان آخوند و مذهبی است، همه این‌ها کاسبی است، ظاهراً دارید خدمت کنید اما به دنبال مشهور شدن و جمع کردن مرید هستید.
 
وی طلبه و حوزه تراز انقلاب را در هر برهه از زمان متفاوت با دوران دیگری دانست و بیان کرد: در زمان رضاخان که خلع لباس می‌کردند، روضه امام حسین (ع) را در زیرزمین‌ها و در جمع‌های چند نفره می‌خواندند؛ در دوران دیگر به تعبیر شیخ عباس قمی روضه‌خوانی درگیر سه گناه است؛ اول غنا، دوم ریا و سوم اینکه حرف‌هایی را در مجالس می‌گویند که ابزار و بهانه دست ناصبی‌‌ها و دشمنان اهل‌بیت(ع) می‌دهند که آسیب‌شناسی امروز جلسات مذهبی ما هم هست.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلابی‌های حوزه را همیشه در اقلیت خواند و خطاب به طلاب گفت: در زمان شما خطر جنگ و خلع لباس نیست بلکه شما میراث‌دار اولین انقلاب و حکومت شیعه هستید که توسط عالمان و مراجع شیعه ایجاد و اداره می‌شود که در زمان خود اهل‌بیت(ع) هم نبود.
 
رحیم‌پور ازغدی افزود: خیلی خون‌دل‌ها خورده شده تا این انقلاب به دست شما برسد و این مسؤولیت شما را بسیار سنگین می‌کند، اینکه می‌گویند این انقلاب الهی است و خدا آن را حفظ می‌کند، انقلاب الهی است اما خدا مراقب اصل دین الهی است اما مراقب من و شما و جامعه ما که نیست؛ خدا که پدرخوانده من و شما نیست؛ اگر این‌طور بود چرا زمان اهل‌بیت(ع) آن‌طور شد و حکومت به دست معاویه افتاد، خدا محافظ اصل حقیقت الهی است و نمی‌گذارد محو شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تمسخر اسلام انقلابی تأکید کرد: خود اسلام انقلاب بود؛ انقلاب در فرهنگ و سیاست؛ اسلام همه‌اش انقلاب است و شیعه انقلابی‌ترین تفسیر اسلام است و به همین دلیل ائمه ما همگی شهید شدند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه این انقلاب نزدیک‌ترین حرکت به انقلاب امام زمان(عج) از لحاظ محتوایی است، گفت: امام فرمودند این انقلاب مقدمه ظهور حضرت حجت(عج) است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *