شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۲
امنیت ایالات متحده و یک چالش بزرگ؛

چرا سرویس‌های اطلاعاتی غرب به دستگاه‌های امنیتی آمریکا بی‌اعتماد شده‌اند؟!

ضعف‌ آمریکا برای رصد تحرکات داعش
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 492511
کارشناسان معتقدند که به علت رسوایی های چند ماه گذشته آمریکا مبنی بر جاسوسی و شنود سران برخی کشورهای اروپایی توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا، یک نوع بی اعتمادی میان سرویس های اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی وجود دارد.
چرا سرویس‌های اطلاعاتی غرب به دستگاه‌های امنیتی آمریکا بی‌اعتماد شده‌اند؟!
گروه بین الملل جهان نيوزـ در روزگاری که مسئولین سیاسی کشورهای غربی به هر طریق ممکن به دنبال شکست دولت سوریه بودند، دستگاه های اطلاعاتی از بازگشت تروریست ها در آینده نه چندان دور به کشورهای اروپایی خبر می دادند. با پیشرفت های نظامی ارتش سوریه در صحنه میدانی آمار بازگشت تروریست ها به شهرهای اروپایی نیز شدت گرفت که سبب نگرانی و دستپاچگی سازمان های اطلاعاتی غربی شده است.

در همین حال جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در آخرین موضع گیری خود در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست، اذعان کرده که مقام های آمریکایی برای مقابله با تروریست ها در خاورمیانه، دستورالعمل مشخصی ندارند.

وی گفت: آمریکا حجم مشکلات ناشی از تروریسم و افراط گرایی در منطقه را دست کم گرفته است. آمریکا نمی تواند این مشکل را برطرف کند. مبارزه با داعش کندتر از آن چیزی پیش می رود که آمریکا در ابتدا انتظار آن را داشته است.

با وجود این شرایط، چندی قبل بود که مدیر اطلاعات ملی آمریکا، از سخت شدن رصد و اشراف بر اعضای گروه های تروریستی همانند داعش خبر داد.

جیمز کلاپر، گفته بود توانمندی اعضای داعش به نحوی است که همانند سالهای قبل سرویس اطلاعاتی آمریکا نمی تواند آنها را شناسایی کرده و  مورد رصد و اشراف قرار دهد.

در همین حال وی راه حل این مساله را تنها در افزایش همکاری های اطلاعاتی میان آمریکا و کشورهای اروپایی بیان کرده بود.

این در حالیست که کارشناسان معتقدند که به علت رسوایی های چند ماه گذشته آمریکا مبنی بر جاسوسی و شنود سران برخی کشورهای اروپایی توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا، یک نوع بی اعتمادی میان سرویس های اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی وجود دارد.

همچنانکه برخی اخبار درز یافته به رسانه های غربی نیز این مسئله را تایید می کند. اما این بی اعتمادی میان سرویس اطلاعاتی آلمان با آمریکا بیش از دیگر کشورها به نظر می رسد.

این در حالیست که در ماه‌های اخیر سرویس اطلاعات برون مرزی آلمان (BND) به دلایل گوناگون با موجی از انتقادات روبرو شده بود. برخی ناظران بزرگ‌ترین رسوایی این سازمان امنیتی را همکاری آن با آژانس امنیت ملی آمریکا برای خبرچینی از مقامات کشورهای دوست اروپایی می‌دانند

مخالفت مرکل با همکاری اطلاعاتی آلمان با آمریکا

در همین راستا دفتر صدر اعظم آلمان در اقدامی قابل تامل و به منظور جلوگیری از رسوایی های جدید جاسوسی، با پروژه همکاری سازمان اطلاعات امنیت خود با آمریکا به منظور نظارت بر مبارزان سوری مخالفت کرده است.

بر پایه گزارش هفته نامه "اشپیگل"، ظاهرا آمریکا به ارتش آلمان پیشنهاد داده بود که با یک یگان نظامی کوچک در پروژه نظارت بر مبارزان خارجی مشارکت کند و همچنین اطلاعاتی درباره افراط گرایان در آلمان در اختیار قرار دهد.

فرماندهی این واحد بر عهده فرماندهی مشترک عملیات ویژه (JSOC) آمریکا است که شامل نیروهای اطلاعاتی ایالات متحده نیز می‌شود.

این واحد مخفی در اردن مستقر شده است. از آنجا کارشناسان، سفرهای مبارزان افراطی که به سوریه می روند یا از آنجا به اروپا بر می گردند را مورد بررسی قرار می دهند.

گفته می شود که مانع اصلی عدم همکاری ماموران کنترل سازمان اطلاعات امنیت آلمان با آمریکایی ها ترس از یک رسوایی جدید اطلاعاتی همانند چند ماه قبل بوده است.

با این وجود چند روز قبل وزیر کشور آلمان و وزیر امنیت داخلی آمریکا در دیداری در واشنگتن برای تقویت تبادل اطلاعاتی به ویژه در راستای مبارزه با تروریسم خبر دادند.

بر پایه گزارش روزنامه "تاگس اشپیگل"، آلمان و آمریکا می خواهند تبادل اطلاعاتی خود درباره تهدیدات تروریستی را تقویت کنند.

هر چند کارشناسان این دیدارها را سبب تقویت همکاری می دانند اما معتقدند سایه بی اعتمادی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این بسیاری از فعالان و حتی برخی مسئولین احزاب اصلی سیاسی در آلمان داعش را محصول اقدامات و سیاست های آمریکا می دانند.

اما در حالیکه همچنان جزییات و میزان همکاری اطلاعاتی آلمان و آمریکا پس از دیدار اخیر نیز مبهم می باشد ولی طبق برخی ارزیابی ها سرویس اطلاعاتی آلمان یکی از فعالترین سرویس در حوزه سوریه به شمار می آید که در صورت عدم همکاری آنها با آمریکا، واشنگتن برای مقابله با تروریست ها دچار مشکلات جدی خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان اگر سرویس های اطلاعاتی غربی نتوانند همکاری های مشترک مناسبی را در اشتراک گذاری اطلاعات درباره گروه های تروریست در اختیار یکدیگر قرار بدهند، خطر عملیات های ضدامنیتی در غرب بیش از پیش نمایان خواهد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دستشون با ان گروهک تو یه کاسه هست
مرگ بر آمریکا