پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

طرح‌های مَسکنیِ آقای وزیر به دولت دوازدهم حواله شد!

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 492492
مدیرانی که دانسته یا ندانسته مانند یک مانع بلند در مقابل پروژه‌های طرح مسکن‌مهر قد علم کرده‌ و با سنگ‌اندازی مانع اتمام و تحویل واحدهای این طرح طی 3 سال اخیر شده‌اند.
طرح‌های مَسکنیِ آقای وزیر به دولت دوازدهم حواله شد!
گروه اقتصاد جهان نيوزـ طرح‌های رنگارنگ وزارت راه‌وشهرسازی از جمله مسکن اجتماعی نه‌‌‌‌‌‌تنها در دولت یازدهم به بار ننشست بلکه طرح مسکن‌مهر مانده از دولت قبل نیز به‌ دلیل حب و بغض‌های فردی به سرانجام نرسید و متقاضیان این واحدها دربه‌در دنبال کلیدی هستند که رئیس‌جمهوری در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به آنها نشان داده بود، شاید که آن کلید، قفل واحد مسکن‌مهرشان را باز کند و طلسم چندساله‌اش را بشکند.

در این 3 سال گذشته از عمر دولت یازدهم عباسعلی آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی به روش‌ها و در جلسات گوناگون به گلایه از طرح مسکن‌مهر پرداخت و بیشتر زمانش را به این موضوع اختصاص داد اما راه‌حلی اجرایی برای پایان دادن به مشکلات ارائه نشد، اگرچه در تازه‌ترین اظهارنظر خود به صراحت گفت سفره 350 هزار مسکن‌مهر را جمع می‌کنیم. 

اینها بماند اما خبر رسیده که اجرای مسکن اجتماعی آخوندی نیز به قرن ۱۵ شمسی واگذار شده، گویا این وزارتخانه در انتظار است تا با ادامه حضورش در دولت دوازدهم این طرح را به سرانجام برساند.  حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی در حالی از اجرای مسکن اجتماعی پس از پایان طرح مسکن‌مهر خبر داده است که تاکنون پیش‌بینی درستی از زمان پایانی این طرح ارائه نشده اما با سیر کنونی تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد. 

به گزارش تسنیم، در دی‌ماه 1394 مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس نهم با انتقاد از بی‌برنامگی دولت در بخش مسکن گفته بود: 2 سال و نیم است که در خدمت شما هستیم دریغ از یک برگ کاغذ درباره مسکن اجتماعی که تحویل مجلس شده باشد. شنیدیم قرار است 2500 میلیارد تومان به سازمان بهزیستی برای مسکن اجتماعی پول بدهند تا 50 هزار واحد مسکن ساخته شود و 10 ساله در اختیار نیازمندان قرار بگیرد و پس از آن 10 سال، نیازمند بعدی در این واحدها ساکن شود. 

بذرپاش با بیان اینکه این پیشنهاد شبیه یک شوخی بوده و خنده‌دار است، افزود: تاکید کردیم اولا این 2500 میلیارد تومان کجاست که قرار است به سازمان بهزیستی داده شود؟ ثانیا اینکه مگر نیاز مسکن 50 هزار واحد است؟ 

وی با بیان اینکه خودشان متوجه شدند که این یک پیشنهاد نشدنی است، افزود: این پیشنهاد را پس گرفتند و همچنان قرار است اعلام شود مسکن اجتماعی چه طرحی است. با توجه به واقعیت غیرقابل انکار توقف تکمیل پروژه‌های مسکن‌مهر به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع مالی و ضعف مدیریت، مشخص نیست چه زمانی مُهر «تمام شد» بر پیشانی این طرح خواهد خورد. 

یکی از نمایندگان مجلس بر این باور است که طرح مسکن‌مهر احتمالا سال 1400 به اتمام می‌رسد، از این رو قرن 15 شمسی زمانی است که طرح مسکن اجتماعی اجرا می‌شود،‌ آنهم در دولت سیزدهم که دیگر خبری از معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی نیست. باید اذعان داشت طرح مسکن اجتماعی که در 3 سال اخیر با خلف‌وعده فراوان برای اجرا مواجه شده است یکی از نمونه‌های بارز پوپولیسم تلقی می‌شود.

برکناری مدیران مسکنی وزارت راه‌وشهرسازی

یک مقام مسؤول در وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به عملکرد ضعیف برخی مدیران رده میانی این وزارتخانه در حوزه مسکن و عدم تحقق اهداف تدوین شده، از در دستور کار قرار گرفتن تغییرات مدیریتی توسط وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد. 

یکی از نگرانی‌های کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی در ابتدای دولت یازدهم احتمال ضعیف بودن عملکرد وزیر راه‌وشهرسازی و معاون وی در حوزه حمل‌ونقل به دلیل عدم آشنایی جامع آخوندی نسبت به این بخش بود و تقریبا دغدغه چندانی درباره حوزه مسکن (با توجه به سابقه وزارت آخوندی در اوایل دهه70) نداشتند. 

با گذشت حدود 3 سال، زیرمجموعه‌های حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی به واسطه انتصاب افراد باسابقه عملکرد خوبی را در کارنامه خود ثبت کرده اما در بخش مسکن نمره زیرمجموعه‌های وزارت راه تقریبا صفر بوده است. از سال 92 تاکنون اگر «به روزرسانی آمار طرح جامع مسکن» را فاکتور بگیریم، دولت یازدهم هیچ کاری در این بخش انجام نداده است. 

از سوی دیگر با وجود تاکید و وعده‌های رئیس‌جمهوری و وزیر راه‌وشهرسازی، پروژه‌های مسکن‌مهر با روندی بسیار کُند در حال تکمیل است و مشکلات عدیده‌ای گریبان این طرح را گرفته است.  به اعتقاد شماری از مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی یکی از دلایل اصلی بروز نابسامانی در طرح مهر مربوط به عملکرد ناامیدکننده برخی مدیران است.

مدیرانی که دانسته یا ندانسته مانند یک مانع بلند در مقابل پروژه‌های طرح مسکن‌مهر قد علم کرده‌ و با سنگ‌اندازی مانع اتمام و تحویل واحدهای این طرح طی 3 سال اخیر شده‌اند.  حال یکی از مقام‌های مسؤول وزارت راه‌وشهرسازی از تغییرات مدیریتی در شماری از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه با هدف به حرکت در آمدن برخی طرح‌های مسکنی خبر داده است.

به گفته این مقام مسؤول، وزیر راه‌وشهرسازی با توجه به عملکرد ناامیدکننده برخی مدیران، برنامه تغییر را در دستور کار قرار داده است. این تغییر و تحول در مرحله اول بخش مسکن وزارت راه‌وشهرسازی را دگرگون می‌کند و احتمالا در مرحله بعدی به یکی از زیرمجموعه‌های حمل‌ونقلی هم تسری خواهد یافت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *