جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

برجام‌های بعدی هم به نفع آمریکاست

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 492467
یک کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال تبدیل ایران به دولتی کنترل‌شده و غیرمزاحم در منطقه است، گفت: آمریکا غیر از براندازی جمهوری اسلامی، استحاله از درون و مهار حداکثری ایران هدف دیگری از مذاکره با ایران ندارد.
به گزارش جهان، محمدعلی بصیری کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با فارس در خصوص دستاوردهای برجام با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و آمریکا اظهار داشت: ما در مقاطع مختلف در رابطه با آمریکا در قضایای بعد از کودتای 28 مرداد، قطعنامه 598 جنگ ایران و عراق و مذاکرات الجزایر همواره شاهد این امر بوده‌ایم که آمریکا در مذاکره با ایران عملا دست برتر را داشته است و اکنون در برجام که چهارمین مسئله بین ما آمریکاست، عملا ما بازنده بوده‌ایم.

وی با اشاره به روحیه سلطه‌گری آمریکایی‌ها عنوان کرد: نگاه به سیر مذاکرات و معاملات بین ایران و آمریکا نشان می‌دهد به‌دلیل روحیه امپریالیستی و سلطه‌گری که آمریکا دارد، همواره در مذاکرات بین ایران و آمریکا سبد آمریکا پرتر از سبد ایران بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر این واقعیت که امروز اعتراف عمده در خصوص برجام این است که این توافق بیشتر به نفع آمریکا بوده است، تصریح کرد: دستاوردهای برجام عمدتا برای آمریکا بوده است نه ایران و مطمئنا برجام‌های دو، سه و چهار هم طبق تجربه تاریخی رابطه ایران و آمریکا همینگونه خواهد بود و به نفع امریکا تمام خواهد شد.

بصیری با اشاره به روند 50 سال گذشته مناسبات بین ایران و آمریکا ادامه داد: هدف آمریکا در دکترین‌هایی که تاکنون دنبال کرده است از جمله جنگ تمدن‌ها بعد از جنگ سرد، پایان تاریخ فوکویاما، خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه جدید و بحث مهار محور شررات، همواره براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: در تمام این مقوله‌های دکترینی و سیاست‌های منطقه‌ای «حد یقف» آمریکا این است که اگر بتواند نظام جمهوری اسلامی را براندازی یا در بلندمدت استحاله کند و حداقل هدف آمریکایی‌ها این است که ایران را مهار کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال این است که ایران را تبدیل به دولتی کنترل‌شده، غیرمزاحم و غیریاغی کند که توان ضربه زدن به منافع آمریکا در جهان اسلام و منطقه را نداشته باشد، تصریح کرد: آمریکا به غیر از براندازی نظام جمهوری اسلامی، استحاله از درون و مهار حداکثری ایران چیز دیگری از مذاکره با ایران نمی‌خواهد.

بصیری تاکید کرد: عملکرد آمریکایی‌ها در این 37 سال بعد از انقلاب اسلامی در موضوع‌های مختلف نشان داده است که آنها هدفی جز براندازی نظام جمهوری اسلامی ندارند.

وی با اشاره به اینکه چه موافقان و چه مخالفان برجام اعتراف می‌کنند که ما در مذاکرات بین خوب و بد انتخاب نداشتیم بلکه برجام انتخاب بین بد و بدتر بود، اظهار داشت: انتظار ما از برجام این است که «این بدی» که ما در برجام انتخاب کردیم و الان مسئولان به آن اعتراف می‌کنند تداوم پیدا کند تا منافع و امنیت ما بیشتر از این به خطر نیفتد و حرکت‌هایی که ما از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  در منطقه داشته‌ایم، به بن‌بست نرسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه مسئولان باید در ادامه روند اجرای برجام زیرکی به خرج دهند تا ما بازنده برجام نباشیم، خاطرنشان کرد: اینکه ما تصور کنیم که با برجام‌های دو و سه و... به وضعیت بهتری می‌رسیم اشتباه است و با توجه به سابقه تاریخی روابط ایران و آمریکا، بعید است آمریکایی‌ها به ما این اجازه را بدهند که ما در برجام‌های بعدی به دستاوردی برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *