جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مخالفت دولت با بنزین ۲ نرخی

سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 491890
سخنگوی دولت در واکنش به مصادره اموال ایران توسط آمریکا گفت: امروز دهها میلیارد دلار حکم دادگاه‌های ایرانی بر علیه طرف‌های آمریکایی وجود دارد که این احکام صادر شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص دو نرخی شدن بنزین، گفت: در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در تبصره ۱۴ لایحه بودجه، حکمی آمده که این حکم هنوز به دولت ابلاغ نشده است.

مخالفت دولت با بنزین ۲ نرخی

وی افزود: طبق این حکم مقرر شده است بنزین همچنان به صورت کارتی و به قیمت سال قبل باشد، اما نسبت به سهمیه‌ای که دولت اعلام می‌کند، مازاد بر آن بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت مخالفت صریح خود را با تصویب این بند اعلام کرده است، گفت: دولت موافق دو نرخی کردن بنزین نیست و نظر دولت این است که بنزین دو نرخی فسادآور است.

دهها میلیارد دلار حکم بر علیه آمریکایی‌ها داریم

نوبخت همچنین در خصوص طرح التزام دولت به صیانت از منابع ملت ایران، گفت: ما الان هم دهها میلیارد دلار حکمِ دادگاه‌های ایرانی بر علیه آمریکا داریم که صادر شده و در حال انجام است؛ بنابراین در مقابل این اقدام آمریکا می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم و اگر این طرح مجلس به تصویب نرسد، مانعی برای پیگیری‌های ما در دادگاه‌های ایران در این خصوص نیست.

وی با اشاره به بیانیه کارگروه ویژه دولت برای پیگیری اموال مصادره شده ایران توسط آمریکا نیز گفت: در این بیانیه آمده است که «با چه ساز و کارهایی می‌توانیم نسبت به استیفای حقوق‌مان اقدام کنیم».

سخنگوی دولت در عین حال تاکید کرد: قبل از طرح مجلس نیز دولت اقدامات قانونی را برای پیگیری مصادره اموال ایران آغاز کرده بود و ما از همه ظرفیت‌های قانونی در این راستا استفاده خواهیم کرد.

۶ میلیون تن ذخیره گندم داریم

نوبخت همچنین در ادامه این نشست با اشاره به افزایش میزان تولید گندم داخلی، گفت: از نظر میزان تولید گندم در وضعیتی هستیم که در سال جاری نیاز به واردات نداریم.

وی میزان ذخیره گندم را پنج تا شش میلیون تن اعلام کرد.

موضع دولت در مورد بازگشایی سفارت کانادا

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به درخواست دولت کانادا برای بازگشایی سفارت در ایران، گفت: دولت کانادا اعلام کرده است که می‌خواهد سفارتش را بازگشایی کند و در مواضعی که اعلام شد این کشور تصمیم دولت قبلش را نکوهش کرد و نادرست دانست؛ لذا ما هم با عنایت به اینکه در چارچوب منافع ملی از گسترش رابطه با دنیا استقبال می‌کنیم، طبعاً در این خصوص نگاه مثبت داریم.

شرایط برای اعزام زائران به حج فراهم نیست

نوبخت در خصوص حج نیز گفت: همه تلاش وزارت ارشاد بر این بود که بتوانیم عربستان را ملزم کنیم که شرایط و کیفیتی که در شأن زائران است را فراهم کند که تا به امروز چنین زمینه‌ای فراهم نشده است.

وی در خصوص وام ازدواج ۱۰ میلیونی نیز گفت: به رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد، همواره اولویت ما وام ازدواج است اما برخی کارها را نمی‌شود شعاری انجام داد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: واقعیت این است که منابع بانک مرکزی محدود است.

موضع دولت در خصوص رئیس مجلس

نوبخت همچنین در خصوص موضع دولت در قبال رئیس مجلس دهم، گفت: با توجه به اصل تفکیک قوا در شرایطی که قوه مقننه دارد، دولت هیچ موضع جانبدارانه‌ای برای کاندیداهای موجود نخواهد داشت و این مربوط به نظر و تشخیص نمایندگان است.

وی همچنین در واکنش به شایعه عدم پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح، گفت: این موضوع مطلب نادرستی است که قابل پیگرد قانونی است و سازمان مدیریت نیز امکانات قانونی را در پیگیری این شایعه انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت افزود: وزیر دفاع هم بسیار از این خبر کذب متأثر بود و گفته است که برخوردهای تنبیهی لازم را انجام می‌دهد.

خبر عدم پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح نادرست و قابل پیگیرد قانونی است

نوبخت همچنین با رد عدم پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: این ماه هم مانند فروردین نمی‌توانیم افزایش حقوق‌ها را اعمال کنیم به دلیل آنکه هنوز قانون بودجه به دولت ابلاغ نشده است اما این اطمینان خاطر را بازنشستگان محترم داشته باشند که افزایش حقوق آن از فروردین ماه اعمال شده است.

وی در ادامه در مورد سهل‌انگاری دولت گذشته نسبت به سرمایه‌گذاری در آمریکا، گفت: در مورد مصادره اموال ایران در دو بخش قابل پیگیری است که در بخش داخلی آن مربوط به قوه قضائیه می‌شود.

سهل‌انگاری دولت گذشته در قوه‌ قضائیه در حال رسیدگی است

سخنگوی دولت افزود: آنچه که مربوط به جوامع جهانی است، بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و آنچه که مربوط به دولت قبل می‌شود، در قوه ‌قضائیه در حال رسیدگی است.

در ادامه خبرنگاری در مورد نامه رئیس دولت اصلاحات به روحانی در خصوص ریاست مجلس پرسید که نوبخت پاسخ داد: من نسبت به این موضوع بی‌خبرم.

وی همچنین در مورد اظهارنظر برخی وزرا نسبت به رئیس مجلس آینده، گفت: چنین اظهارنظرهایی ربطی به دولت ندارد و موضع دولت از سوی سخنگو اعلام می‌شود.

بررسی قانون بانکداری اسلامی در روزهای پایانی مجلس مفهومی ندارد

نوبخت با اشاره به بررسی طرح قانون بانکداری اسلامی در مجلس، گفت: مفهومی ندارد قانونی به این مهمی در روزهای پایانی مجلس در دستور کار قرار بگیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نظر به اینکه در روزهای پایانی مجلس هستیم، اصلاحاتی در قانون بانکداری اسلامی آن هم به صورت آزمایشی به مصلحت نیست.

دولت برنامه تعریف شده‌ای برای تغییر وزرا ندارد

وی در خصوص تغییر وزرا نیز گفت: معمولاً بعد از رخدادها و تحولات سیاسی چنین شایعاتی مطرح می‌شود اما دولت برنامه تعریف شده‌ای برای تغییر وزرا ندارد و من اطلاعی در این زمینه ندارم.

نوبخت در خصوص فیش‌های نجومی و رویکرد دولت نسبت به این موضوع گفت: وزیر امور اقتصادی بعد از رسیدگی به این موضوع، گزارشی را منتشر کرد و تغییری هم صورت گرفت.

سخنگوی دولت افزود: البته مطالبات معوقی بود که در آن حقوق‌ها ریخته شده بود اما رنج حقوق‌ها متعارف بود.

دولت باید وجهه نظارتی خود را در نظام پرداخت‌ها دقیق‌تر کند

وی با بیان اینکه ما باید جنبه نظارتی خود را در پرداخت‌ها دقیق‌تر کنیم، گفت: باید پرداخت‌ها صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات رایج باشد و دستگاه‌های نظارتی دولت نیز دقت نظر بیشتری در این خصوص داشته باشند.

رئیس‌جمهور بارها مراتب نارضایتی خود را از لغو کنسرت‌ها اعلام کرده است

نوبخت در مورد لغو کنسرت‌ها در برخی از شهرها نیز گفت: رئیس جمهور به صراحت مراتب نارضایتی و تکدر خود را از لغو کنسرتهای دارای مجوز بیان کردند. ما نیز انتظار داریم از لغو کنسرتهای مجوزدار اجتناب شود، چون آثار سوء زیادی دارد. به خصوص درباره اشخاصی مانند استاد شهرام ناظری که شخصیت برجسته هنری کشور است این لغو مجوز صورت گرفته، متانت آثار او بر همگان روشن است و موضع رئیس جمهور در این باره، قابل تسری است.

سخنگوی دولت در مورد سهل‌انگاری دولت گذشته در مصادره اموال ایران توسط آمریکا، گفت: بحث این است که چرا این پول‌ها را باید در دسترس چنین کشورهایی قرار دهیم که روی آن حکم مصادره را اعلام کنند. لذا همه سیاست‌های ما این است که منابع بانک مرکزی در دسترس بانک‌های آمریکایی قرار نگیرد.

وی افزود: آنچه که توسط آمریکا صورت گرفت در محاکم بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری قابل پیگیری است که این موضوع توسط شورای عالی امنیت ملی در دست اقدام است؛ البته می‌دانیم که بخش‌هایی از این اقدامات آمریکا، سیاسی است و ما نیز از همه ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوقمان استفاده خواهیم کرد.

مواضع آیت الله هاشمی در نکوهش اقدام فائزه هاشمی شایسته بود

نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضع دولت در خصوص دیدار فائزه هاشمی با یک عنصر بهائی که مورد اعتراض مراجع تقلید و شخصیت‌های سیاسی قرار گرفته است، چیست؟ گفت: در این خصوص مواضع شایسته‌ای از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جهت نکوهش این کار منعکس شد و لذا باید به همان نظر احترام بگذاریم.

پس از برجام ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شد

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه توسط شما و رئیس‌جمهور تاکید شده است که بیش از سه میلیارد دلار سرمایه خارجی پس از برجام وارد کشور شده، این سرمایه در چه محل و حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری شده است؟ گفت: بعد از برجام ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده که در ۴۱ طرح در استانهای مختلف سرمایه گذاری شده است.

همچنین نوبخت در ابتدای سخنانش با اشاره به برنامه دولت برای مسکن ارزان قیمت گفت: هیات دولت مصوب کرد ۲۰۰ هزار مسکن روستایی احداث شود. بانک مرکزی برای ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در همه کشور، به هر واحد ۱۸ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد اختصاص می دهد. همچنین برای ۸۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای مرزی، به ازای هر واحد مسکونی ۲۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد اعطا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف شد اصل و فرع وام را تضمین کرده و مابه التفاوت سود این تسهیلات را نسبت به تسهیلات رایج، تقبل کند. بنیاد مسکن نیز مکلف به اجرای این بخش در کل کشور شد. همچنین در شهرها نیز اقدامات مشابهی برای فعال سازی بخش مسکن در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به گزارش اقدامات اقتصادی دولت گفت: در بخش کشاورزی رشد اقتصادی در زمستان گذشته به ۵ درصد افزایش یافته و در گروه صنعت که رشد منفی ۴ داشت به رشد ۰.۶ مثبت رسید که بیشترین رشد در این بخش در حوزه نفت و گاز بود که شاخص آن از منفی ۰.۹ درصد به ۱۶ درصد رسید. این رشد فزاینده بیشتر درباره رفع تحریمها و اقدامات وزارت نفت در تولید و صادرات نفت از ۱.۲ میلیون بشکه به ۳.۲ میلیون بشکه در روز رسید. این آمار نشان می دهد رشد اقتصادی از نزدیک به ۱ درصد مثبت به ۲ درصد مثبت افزایش یافته است. رشد و تولید صادرات نفت ما قبل از برجام به ۲ برابر افزایش یافت و این را می توان شاخصی برای اثبات رشد ۲ درصدی در نظر داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *