پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

شورایاری باید انتخابی باشند نه انتصابی

دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 491715
نائب رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورایاری ها به عنوان نهادهای مردمی و انتخابی ناظران اجتماعی هستند و نباید اجازه داد که یک نهاد انتخابی به انتصابی تغییر جایگاه دهد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، احمد حکیمی پور در جلسه این کمیسیون با اشاره به لزوم انتخابی بودن نهاد شورایاری ها گفت: در راستای تحقق مردم سالاری دینی و تاکید بر اصل قانون اساسی و البته نگرش بنیان گذار انقلاب اسلامی در واگذاری امور به مردم نهاد شورایاری ها شکل گرفت و این نهاد برخاسته از دل مردم است که باید کاملا به صورت مردمی اداره شود.

قائم مقام ستاد شورایاری ها با اشاره به حذف موازی کاری ها برای افزایش بهره وری شورایاری ها افزود: آنچه که مهم است اینکه دبیر شورایاری ها نیز با انتخاب نمایندگانی باشد که مردم انتخاب کرده اند نه آنکه به صورت انتصابی تعیین گردد ، و بنابراین باید برای پرهیز از موازی کاری ها برای مدیریت محلات یک دبیر از میان شورایاری ها به انتخاب هیات امنا انتخاب شود.

وی تصریح کرد: بارها درباره موضوع حدود اختیارات و شرح وظابف شورایاری ها صحبت کرده ایم ، این درحالی است که قانون مصوب سال ۸۸ مبنی بر دستورالعمل ساماندهی مشارکت های اجماعی وجود دارد و بنابراین اکنون نمی توانم در مغایرت با ان عمل کنیم.

حکیمی پور تصریح کرد: فرهنگ کار شورایی باید در بدنه اجتماعی نهادینه شود چرا که تنها با انسجام و همبستگی است که می توانیم در اجرای برنامه ها جهت حل مشکلات موفق باشیم.

وی افزود: شورایاری های بازوهای شورای شهر در محلات هستند تا مشکلات را بررسی کرده و با ارائه گزارش به شورا فرصت بحث های کارشناسی را برای حل دغدغه های شهروندان و مشکلات موجود در عرصه مدیریت شهری برطرف کنند و بنابراین انتظار می رود تا شورایاری ها که منتخبان مردم هستند طبق قانون شان نظارتی شان حفظ شود و البته شورایاری ها تمایل دارند که نظراتشان از جایگاه نظارتی در امور محلی اعمال شود.

حکیمی پور تصریح کرد: هر چه نهاد مردمی شورایاری ها به شهرداری و وظیفه اجرایی نزدیک شود آسیب می بیند.

گفتنی است در جلسه کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران که با حضور اعضا ، ستاد شورایاری ها و ستاد مدیریت محلات تشکیل شده بود مصوب گردید تا برای مدیریت محلات تنها یک دبیر وجود داشته باشد که از میان شورایاری ها و به انتخاب هیات امنا باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *