کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افشای نقش مامور سیا در دستگیری ماندلا

27 ارديبهشت 1395 ساعت 12:54

یک روزنامه انگلیسی نوشت مامور مخفی سیا، برای اولین بار اعتراف کرد او محل عبور ماندلا را به پلیس آفریقای جنوبی اطلاع داد.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشریه دیلی میل نوشت اطلاعات تازه درباره نقش سیا در دستگیری نلسون ماندلا فاش شد. یکی از ماموران سیا اطلاعاتی را در اختیار رژیم آفریقای جنوبی قرار داد که به بازداشت نلسون ماندلا و حبس 27 ساله او منجر شد.

ماندلا در سال 1962 زمانی که از دوربان به ژوهانسبورگ می رفت، دستگیر شد. شایعات زیادی درباره اینکه پلیس آفریقای جنوبی چطور او را ردیابی کرد، وجود داشته است. دونالد ریچارد مامور مخفی سیا، برای اولین بار اعتراف کرد محل حضور ماندلا را او به پلیس آفریقای جنوبی لو داد. وی گفت ماندلا کمونیستی دو آتشه بود و باید متوقف می شد.

مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، برای نخستین بار از نقش این سازمان در هدایت نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی به سمت نلسون ماندلا، رئیس جمهور فقید این کشور،  در روزی که وی دستگیر شد، پرده برداشت.

دیلی میل در پایگاه اینترنتی خود افزود: دونالد سی ریکارد 88 ساله که در آن زمان معاون کنسول آمریکا در دوربان بود، گفت از آنجا که ماندلا خطرناک ترین کمونیست جهان در خارج از اتحاد جماهیر شوروی بود، وی به عنوان بخشی از راهبردهای ژئوپولیتیکی دوران جنگ سرد، اطلاعات محرمانه درباره این رهبر سیاه پوست را گردآوری می کرده است.

به گزارش ساندی تایمز، این نیروی مخفی دریافته بود که ماندلا احتمالا در تاریخ 5 اوت از دوربان به ژوهانسبورگ سفر خواهد کرد و ادعا می کند که وی جزئیات مسیر سفر او را به رابطان خود در نیروی پلیس داده بود.

خودروی ماندلا در این مسیر متوقف و وی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد.

ماندلا که رهبری جناح مسلح  ای ان سی (ANC) موسوم به "نیزه ملت" را در اختیار داشت و از شورش و انقلاب بر ضد دولت آفریقای جنوبی حمایت می کرد، در آن زمان به شدت تحت تعقیب بود.

وی پس از دستگیری محاکمه و به حبس ابد محکوم شد. ماندلا پس از گذراندن 27 سال در زندان آزاد شد.

ریکارد چند هفته پس از مرگش در مصاحبه با جان اروین، فیلمساز گفت: از اینکه باعث زندانی شدن ماندلا شده است، احساس ندامت نمی کند.


کد مطلب: 491655

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/491655/افشای-نقش-مامور-سیا-دستگیری-ماندلا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com