چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

سزارین رکوردتلفات زایمان‌طبیعی راشکست

دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 491592
دبیر نخستین جشنواره استانی زایمان فیزیولوژیک مازندران گفت: در 10 سال گذشته بیش از 90 درصد مرگ‌هایی که برای مادران اتفاق افتاده، مختص مادرانی بوده که سزارین انجام دادند، لذا سزارین باید در صورت تهدید مادر و جنین انجام شود.
به گزارش جهان، رضا آگاه یکشنبه‌شب در حاشیه نخستین جشنواره استانی ترویج زایمان طبیعی در مازندران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بزرگداشت روز ماما در 15 اردیبهشت‌ ماه و اینکه بتوانیم در راستای اهداف برنامه‌های تحول سلامت در استان و کشور، زایمان طبیعی را ترویج دهیم، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش زایمان غیرطبیعی در کشور، راه افتادن باورهای غلط نسبت به زایمان طبیعی است.

وی افزود: تصوراتی مانند ترس از درد زایمان و باورهایی برای تعیین زمان زایمان تا حدی که بسیاری دوست دارند در روز، ساعت و زمان خاصی زایمان آنها اتفاق بیفتد؛ سبب شده تا خانواده‎ها به سمت سزارین بروند.

دبیر نخستین جشنواره زایمان فیزیولوژیک با بیان اینکه پرداخت هزینه‌های بدون محدودیت توسط بیمه‌های تکمیلی و تجاری برای سزارین، یکی از مشکلات قانونی برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: در راستای این موضوع، وزارتخانه نیز زایمان طبیعی را رایگان و دستمزد ماماها در بخش سزارین را کاهش و در بخش طبیعی را افزایش داد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر با بیهوشی مواجه است، تصریح کرد: در این عمل، شکم شکافته، احتمال بیماری‌های گوارشی در آن زیاد است و خیلی مواقع خونریزی‌های پس از زایمان و عفونت‌های پس از آن برای مادر خطراتی را ایجاد می‌کند.

این مسؤول ادامه داد: در 10 سال گذشته، بیش از 90 درصد مرگ‌هایی که برای مادر اتفاق افتاده، مختص مادرانی بود که سزارین انجام دادند، لذا سزارین یک فاکتور خطرناک برای سلامت مادر و جنین است.

آگاه بیان کرد: قبل از زایمان باید درد زایمانی ایجاد شود، یعنی در این صورت است که جنین آماده تولد شده و دستگاه مغز و اعصاب او به بلوغ می‌رسند، اما برای سزارین‎های از پیش تعیین‌شده، باید یک‌سری داروهایی تجویز شود که در نهایت برای مادر و جنین مفید نیست.

دبیر نخستین جشنواره زایمان فیزیولوژیک با بیان اینکه تمامی سیستم سلامت دنیا و کشور یک فرآیند طبیعی به‌نام زایمان داشته و این فرآیند باید با سیر طبیعی پایان یابد، افزود: اگر در حین بارداری یا زایمان، خطری برای جان مادر و جنین اتفاق بیفتد و احتیاج به مداخله جراحی داشته باشد، باید سزارین اتفاق بیفتد، نه اینکه ذهن مادر قبل از بارداری و قبل از زایمان توسط خود یا اطرافیان او، به سمت سزارین برود، لذا این باورها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و جان مادر و جنین به خطر می‌افتد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کاهش 4 درصدی سزارین در سال 94 نسبت به سال قبل از آن، اظهار کرد: هر چند این کاهش جای خرسندی دارد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داشته و باید این روند همچنان در راستای سیاست‎های طرح تحول سلامت ادامه داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به برپایی 32 غرفه نمایشگاهی که از سوی بیمارستان‎های دولتی یا خصوصی و شبکه‌های بهداشت و درمان مازندران در سالن اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، گفت: این نمایشگاه یک‌روزه بود و با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم و مسؤولان همراه شد، وقت و امکانات لازم را برای برپایی نمایشگاه به‌مدت بیش از یک‎روز را نداشتیم، اما در راه کمک به افزایش آگاهی نسبت به زایمان طبیعی در مازندران قدمی برداشتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *