جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خودروهای گردشگری "وتو" شدند

دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 491577
وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح «تسهیل واردات خودروهای گردشگری» را در دولت وتو کرد.
خودروهای گردشگری "وتو" شدند
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بیشتر از یک‌سال و نیم پیش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرحی را به هیأت دولت برد تا براساس آن مجوز واردات تعدادی خودروی خاص گردشگری با کاهش تعرفه گمرکی، صادر شود؛ طرحی که از همان ابتدا با مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان امور مالیاتی همراه بود، چرا که به اعتقاد کارشناسان این بخش‌ها، ‌امکان ساخت این خودروها در داخل کشور وجود دارد و ‌از سوی دیگر اعمال معافیت مالیاتی بر واردات این خودروها، از درآمدهای مالیاتی مملکت کم می‌کند.

این درحالی بود که سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که پیگیر این طرح پیشنهادی بود،‌ اعتقاد داشت امکان ساخت چنین خودروهایی در داخل کشور وجود ندارد و نمی‌توان از خودروسازان داخلی خواست که آن‌ها را بسازند‌، برای همین از دولت تقاضا شد راه ورود این خودروها را به کشور آسان کند.

آن زمان طبق ارزیابی اولیه جامعه تورگردانان، صنعت گردشگری که با موج تازه‌ای از ورود گردشگران خارجی مواجه شده بود، برای خرید حدود دوهزار دستگاه خودرو که شامل 300 دستگاه اتوبوس، 400 دستگاه مینی‌بوس (ظرفیت 15 تا 20 نفر)، هزار دستگاه ون و 150 دستگاه آفرود می‌شد، اعلام نیاز کرد.

حال پس از گذشت حدود یک‌سال و نیم معطلی این طرح در کمیسیون‌های هیأت دولت، سرانجام معاون رییس‌جمهور از مخالفت قطعی وزارت صنعت با این طرح و خارج شدن آن از دستور رسیدگی کمیسیون‌های هیأت دولت خبر داد.

مسعود سلطانی‌فر ‌گفت: آن‌ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت) معتقد بودند خودروهای مورد نیاز بخش گردشگری را می‌توان در کارخانه‌های داخلی تولید کرد و به واردات اتومبیل‌های پیشنهادی ما نیازی نیست.

او در عین حال اظهار کرد: اجازه برای وارد کردن خودروهای مورد نیاز صنعت گردشگری وجود دارد، ولی با پرداخت عوارض گمرکی که هزینه‌ تمام‌شده آن را بسیار گران می‌کند. ‌آنچه ما پیش‌بینی و پیشنهاد کرده بودیم این بود که با اعمال معافیت گمرکی بر واردات این خودروهای خاص، خرید آن‌ها برای آژانس‌ها ارزان‌تر شود که با این طرح موافقت نکردند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: پیشنهاد جایگزین وزیر صنعت این بود که خودروهای مورد نیاز گردشگری را در داخل تولید کنند و قول دادند در شش ماه اول سال این کار را انجام دهند و حالا ما منتظریم ببینیم در این شش ماه چه اتفاقی می‌افتد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *