جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
رئیس انجمن لوازم خانگی خبر داد:

65 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت‌های خارجی است/ تعطیلی صدها کارخانه تولیدی

يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 491478
رئیس انجمن لوازم خانگی از تعطیلی ۱۰۰ واحد تولید لوازم خانگی در کشور خبر داد.
65 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت‌های خارجی است/ تعطیلی صدها کارخانه تولیدی
گروه اقتصاد جهان نيوزـ محمدرضا دیانی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهار داشت:‌ بیش از 500 واحد صنعتی فعال در زمینه لوازم خانگی بزرگ و الکترونیک با ظرفیت ناقص مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: این واحدها با 20 تا 60 درصد ظرفیت‌شان در حال تولید هستند و به دلیل شرایط موجود 100 واحد تولید لوازم خانگی در کشور هم تعطیل شده‌اند.

دیانی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید، افزود: این قانون بسیار خوبی است اما در بدنه دولت دچار مشکل می شود و نیازمند دستورالعمل و آیین نامه های اجرایی مناسب است.

وی گفت: در سال 92 در مقایسه با سال 71 واردات لوازم خانگی به کشور کاهش و واردات قطعات لوازم خانگی به شدت افزایش یافته است.

وی افزود:‌ 65 درصد مجموع بازار لوازم خانگی کشور در اختیار شرکت‌های خارجی و 55 درصد آن در انحصار دو شرکت کره‌ای است.

رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: بنابر آمار 13 درصد از 20 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور را قاچاق لوازم خانگی به خود اختصاص می دهد.

وی با اشاره به اینکه دانش، تنوع،‌کیفیت و سرمایه گذاری لازم در بازار لوازم خانگی ایجاد شده است، افزود: اگر قوانین و دستورالعمل های مناسب به طور کامل اجرا شود، تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور قابلیت رقابت با رقبای خارجی را خواهند داشت.

وی تصریح کرد:‌ تولیدکنندگان لوازم خانگی 7 تا 23 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تر از رقبای خارجی تهیه می کنند و عملاً‌ وارد رقابتی نابرابر با آنها شده اند.

دیانی همچنین در واکنش به این سوال که به نظر شما آیا امکان دارد حدود 52 کانتینر به عنوان پوسته یخچال بیاید ولی وقتی وارد کشور می‌شود، متوجه می‌شویم که یخچال دوو بوده است؟ گفت: اگر دستورالعمل‌ها و جزئیات را در گمرک مشخص کنیم، همه چیز شفاف می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از این پرونده اطلاع دارید؟ گفت: بله، خبر دارم.

مجری ادامه داد کسی که این کار را کرده حتما از ناشفاف بودن سود کرده است؟ که دیانی در پاسخ گفت: در کتاب تعرفه‌ها، کابینت یخچال تعرفه دارد اما این کابینت با چه شرایطی و چه دستورالعملی بیاید، باید شفاف شود، وگرنه قطعاً سوء استفاده می‌شود. که مجری هم گفت مثل این پرونده.

رمضانعلی سبحانی فر، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز در این مورد اظهار داشت: در حالی که 132 رشته صنعتی در دنیا تعریف شده است و در کشورهای توسعه یافته روی 10 تا 15 رشته آن متمرکز هستند ما در کشور، استراتژی صنعتی و معدنی مشخصی نداریم.

وی افزود: وزارت صنعت در حال تدوین استراتژی مشخص در صنایع الکترونیک، خودرو و لوازم خانگی است که امیدواریم با تدوین آن، راهبرد اساسی کشور در صنعت مشخص شود.

سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در این مورد گفت:‌ برقراری تعرفه‌ها در چارچوب حمایت از تولیدکنندگان کشور نیست، بلکه راهی برای جبران ناکارآمدی اقتصاد و فضای نامناسب کسب و کار در کشور است.

وی افزود: نبود استراتژی مشخص، روزمرگی و ایجاد تغییرات سریع از جمله مشکلات اقتصاد ایران است که از فساد اداری و ناکارآمدی دولت ها سرچشمه می گیرد.

وی تصریح کرد:‌ تولیدکنندگان ایرانی محصولاتشان را 50 درصد گرانتر از رقبای خارجی تولید می کنند، در صورتی که اگر در شرایط برابر با آنها باشند، قابلیت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را هم دارند.

علی اکبر  پور احمدنژاد ، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این خصوص اظهار داشت:‌ ناامن کردن بازار از جمله تدابیر این ستاد برای مبارزه با کالای قاچاق است.

وی با بیان اینکه 7 و نیم درصد مجموع قاچاق به کشور را لوازم خانگی به خود اختصاص می دهد، افزود:‌ انحراف در ترانزیت کالا باعث حجم زیاد قاچاق لوازم خانگی می شود.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


در کشوری که تولید فقط برای اخذ وام برای کار های غیر تولیدی و دلال بازی است انتظار کیفیت محال است .
Iran, Islamic Republic of
و این است پسابرجام تابان عصر حجری!
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی بره درست می شه