پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

ایزدی:باید علیه آمریکا به زور متوسل شویم

يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۲۶
کد مطلب: 491354
یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: استفاده از طرح دعوا در دادگاه لاهه علیه آمریکا برای بازپس‌گیری 2 میلیارد دلار کافی نیست.
به گزارش جهان به نقل از میزان، فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره  بازپس‌گیری دارایی‌های ایران از آمریکا از طریق شکایت به دادگاه لاهه اظهار کرد: ایران قبلا در این دادگاه نسبت به بعضی از پرونده‌هایی که با آمریکایی‌ها درگیر بوده، طرح دعوا داشته است.
 
وی با یادآوری اینکه در پرونده‌های قبلی هم لزوما خیلی موفق نبوده‌ایم، متذکر شد: دادگاه لاهه، محیطی است که در آنجا اگر پرونده‌ای مطرح شود علاوه بر اینکه خیلی زمانبر است، ساختار و سیستم دادگاه به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها در آن نفوذ دارند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به پرونده سرقت 2 میلیارد دلاری، طرح دعوا در دادگاه لاهه را برای بازپس گیری آن کافی ندانست و گفت: به جز روش استفاده از دادگاه لاهه، روش‌های دیگری هم باید برای بازپس گیری این پول استفاده شود.
 
وی ادامه داد: تجربیاتی که در این دو سال و نیم اخیر در مذاکرات با آمریکا داریم، با وجود توافق و اجرای تعهدات از سوی ایران، در عمل می‌بینید به جای اینکه آمریکایی‌ها بیایند و برخی از سیاست‌های ضدایرانی خودشان را اصلاح کنند بعد از توافق و عملِ ایران نسبت به تعهداتش، شروع به نقد پرونده هایی که برای سال‌ها پیش است، کرده‌اند.
 
این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در کشور نیاز به اجماع ملی نسبت به آمریکا داریم، تصریح کرد: اختلاف نظرهایی در بین نخبگان سیاسی ما نسبت به آمریکا، نوع رابطه با آمریکا، تعامل یا تقابل با آمریکا در سال‌های گذشته وجود داشته و با توجه به تجربیاتی که ما در دو سه سال گذشته داریم، در نهایت باید در کشور به اجماعی برسیم تا مشخص شود که با این کشور چه باید کرد، کشوری که متاسفانه چه با آن برخورد تند و یا نرم می کنیم، با ایران کمابیش یک گونه برخورد می‌کند و برخوردش خصمانه است.
 
ایزدی به راهکارهایی برای پیگیری این پرونده پرداخت و پیشنهاد داد: طرف مقابل، زبان زور را بخوبی متوجه می‌شود. دولت آمریکا به قوانین بین‌المللی پایبند نیست. در این حوزه، اصلی را با عنوان مصونیت کشور مستقل داریم و در دادگاه لاهه در سال 2012 پرونده‌ای مطرح شد و افرادی که قربانی دولت نازی‌ها در ایتالیا بودند، شکایت کردند و به دنبال غرامت از دولت آلمان بودند ولی دادگاه لاهه با استفاده از همین اصل به نفع دولت آلمان رای داد. یعنی دادگاه های ایتالیا یا هر کشور دیگری، حق ندارند که دولت مستقل دیگری را به محاکمه بکشند. اگر قرار باشد دولتی محاکمه بشود باید در دادگاه‌های بین‌المللی مانند لاهه انجام شود.
 
وی تصریح کرد: مشکلی که در مجامع بین‌المللی داریم این است که هم افراد با نفوذی که تابعیت آمریکایی دارند، در این مجامع وجود دارند و هم افرادی که تابعیت آمریکایی ندارند ولی تحت نفوذ آمریکایی‌ها هستند مانند آمانو که ژاپنی است اما کاملا هماهنگ با آمریکایی‌ها است. اگر دولت آمریکا متوجه شود که منابع مالی یا ثروت هایی که در منطقه ما دارند، مثلا کشتی هایی که از خلیج فارس عبور می کنند، در معرض خطر هستند، آنها برای مقابله به مثل، تحلیل می ‌کنند و مشکل حل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *