پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

امتیازهای فروش نفت ایران به هند لغوشد

شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 491235
وزیر نفت هند اعلام کرد: ایران دو امتیاز ویژه فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی شامل تامین هزینه انتقال دریایی و دریافت پول نفت با ارز «روپیه به جای یورو» را لغو کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با گذشت حدود پنج ماه از اجرای برجام، شرکت ملی نفت ایران شرط و شروط جدید برای فروش نفت خام به پالایشگاه های هند تعیین کرده است.

به عبارت دیگر، با فروکش کردن برخی از محدودیت‌های پیش روی صادرات نفت ایران و افزایش حجم صادرات نفت و میعانات گازی به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز، ایران برخی از امتیازات فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی در دوران تحریم را لغو کرده است.

یکی از شروط جدید فروش نفت خام ایران به هند، گنجاندن قراردادهای فوب، تأمین کشتی انتقال نفت بر عهده خریدار بوده و این درحالی است که طبق قراردادهای سی آی اف (CIF) که در دوران تحریم از سوی ایران پذیرفته شده بود، هزینه انتقال به عهده فروشنده یعنی ایران بوده است.

علاوه بر این، با توقف فروش نفت به صورت روپیه خواستار دریافت پول حاصل از صادرات نفت خام خود به پالایشگاه های هندی بر اساس ارز یورو شده است.

«دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند امروز در گفتگویی با رسانه‌های هندی با بیان اینکه ایران انتقال رایگان نفت به هند را متوقف کرده است، از پالایشگران هندی همچون شرکت «مانگلور و اسار» خواسته است که خودشان برای انتقال نفت ایران اقدام کنند.

این عضو کابینه دولت هند با تاکید بر اینکه از ماه آوریل سال ٢٠١٦ میلادی، شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های مانگلور و اسار اعلام کرد که محموله های آینده، بر مبنای قیمت فوب فروخته می شوند و انتقال آن به عهده خریدار خواهد بود، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده تا زمانی که هندی‌ها بتوانند کشتی نفتکش و بیمه مورد نیاز را تأمین کند، این شرکت به ارائه این خدمات ادامه خواهد داد.

پرادهان با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران سازکار پیشین پرداخت پول نفت را متوقف کرده است، اظهار داشت: ایران خواسته که از این پس، پول نفت فروخته شده را به یورو دریافت کند.

وزیر نفت و انرژی هند خطارشنان کرد: در بازارهای جهانی، قراردادهای عرضه نفت بر مبنای فوب یا سی آی اف مورد مذاکره قرار می گیرند؛ بنا بر این، هزینه واردات نفت از ایران در سال مالی ٢٠١٦-٢٠١٧، به شرایط مورد مذاکره میان شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای هندی بستگی خواهد داشت.

به گزارش مهر، رویترز اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: صادرات نفت ایران به هند در ماه گذشته میلادی یعنی آوریل نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل،   ۴۸.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. هند به عنوان سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان، در ماه گذشته میلادی روزانه ۳۹۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد.

همچنین حجم صادرات نفت ایران به هند در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بیشترین رقم در ۵ سال اخیر محسوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
پس چرا با ترکیه به جای دلار یا یورو بر اساس لیر معامله می شود.