پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

تلاش عربستان برای شکاف میان شیعیان عراق

پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 490866
مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در مصاحبه‌ای گفت که عربستان به شدت در تلاش برای ایجاد درگیری میان گروه‌های داخلی عراق است.
به گزارش جهان، "علی رمضان الأوسی" استاد دانشگاه لندن و مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح رویدادهای روز چهارشنبه عراق پرداخت.

بر اساس گزارش‌ها در انفجارهای متعدد روز چهارشنبه در عراق بیش از 200 نفر کشته و مجروح شدند که تنها در انفجار تروریستی در شهرک صدر بغداد 65 تن شهید و صده ها نفر دیگر زخمی شدند.

ورود 10 خودروی بمبگذاری شده دیگر به بغداد

دکتر الاوسی در این مصاحبه گفت: انفجارهایی که روز چهارشنبه در بغداد روی داده به 5 انفجار رسیده است و این انفجارها در مناطق مختلفی که اکثریت آنها شیعیان بوده‌، روی داده و برخی از خبرها حاکی از آن است که 10 خودروی بمبگذاری شده دیگر وارد بغداد شده است و این بدان معناست که دشمنان به دنبال ایجاد فاجعه در بغداد هستند.

تنگتر شدن حلقه محاصره علیه تروریست‌ها از دلایل تشدید ناآرامی‌ها در بغداد است

وی افزود: معتقدم که دلیل این ناآرامی‌های شدید بدین گونه است: نخست آنکه ارتش و نیروهای بسیج مردمی شکست‌های پی در پی را به داعش تحمیل کرده و حلقه محاصره علیه تروریست‌ها در مناطق غربی و فلوجه و حتی الرطبه را تنگ تر کرده و حتی عرصه علیه تروریست‌ها در موصل را تنگ کرده اند. تروریست‌ها و حامیانشان و حتی آمریکا به هیچ نمی‌خواهد که فلوجه و نه حتی موصل توسط نیروهای بسیج مردمی و ارتش آزادسازی شوند.
دوم آنکه تروریست‌ها به دنبال کشاندن درگیری‌ها در بغداد هستند تا آزادسازی مناطق توسط نیروهای ارتش و بسیج مردمی ادامه پیدا نکند.

عربستان در تلاش برای ایجاد درگیری میان شیعیان است

مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق اضافه کرد: از سوی دیگر، عربستان به صورت مستقیم وارد عرصه تغییر جهت درگیری‌ها به درگیری میان شیعیان شده است. عربستان هم اکنون در شبکه‌های مجازی به شدت در حال ایجاد صفحاتی برای ایجاد درگیری میان شیعیان است. انفجارهایی که روز چهارشنبه نیز در بغداد روی داد در همین راستا و با هدف ایجاد درگیری میان شیعیان است.

حجم گسترده انفجارها در بغداد که احتمال دارد که حتی تعداد انفجارها نیز افزایش یابد نشان از آن دارد که می‌بایست رویکرد امنیتی و ساختار موسسات امنیت را بار دیگر مورد بازبینی قرار داد و در غیر اینصورت چه بسا ناآرامی‌های بیشتری ایجاد گردد.

انتقاد از مسئولان امنیتی

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که در شرایط کنونی گروه‌های سیاسی عراقی چه رویکردهایی باید اتحاذ کنند، گفت: نخست آنکه آقای "فواد معصوم" رئیس جمهور عراق نباید بیش از این امضای حکم اعدام تروریست‌ها را به تاخیر بیاندازد و می‌بایست این احکام را امضا کرده تا حکم اعدام آنها اجرایی شود. دوم آنکه تمامی مقامات ساختارهای امنیتی چه وزیر چه رئیس سازمان یا فرمانده عملیات بغداد باید از سمت خود کناره گیری کنند متاسفانه تا کنون هیچگونه کمیته بحران در بغداد برای بررسی انفجارهای روز چهارشنبه برگزار نشده است و این اهمال مقامات عراق باعث تشویق بیش از پیش تروریست‌ها برای انجام عملیات خرابکارانه بیشتر خواهد شد.

دکتر رمضا الاوسی افزود: هم اکنون مهمترین موضوع وحدت تمامی گروه‌های سیاسی بوده و موضوع دوم فشار بر تمامی گروه‌ها برای تشکیل نشست مجلس نمایندگان بوده تا پروژه‌های ضروری در عراق به تصویب برسد و تمامی این اقدامات باید به سرعت انجام شود در غیر اینصورت وضعیت بحرانی در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسون
United States
مقتداصدروحاميان ساده لوح افراطيش مهره هاى سعودى هستند دانسته ياندانسته