جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
با آثار و گفتارهایی از فعالین جبهه فرهنگی انقلاب منتشر شد:

نگاه ویژه به وضعیت «هنر انقلاب» + پوستر

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 490766
ماهنامه فرهنگی- تشکیلاتی «حلقه وصل» در سی‎وششمین شماره خود به موضوع «هنر انقلاب» پرداخته است. حلقه‌وصل در شماره اردیبهشت‌ماه خود با مروری بر «دیباچه» هنر انقلاب «بر بال سیمرغ» سوار می‎شود و با نشستن بر روی صندلی‌های «تماشاخانه انقلاب»، «الفبای انقلاب» را مشق می‌کند و با مرور «گنج پنهان» به «تجلی شیدایی» هنر انقلاب می‎رسد.
به گزارش جهان، سی‌و‌ششم شماره حلقه‌وصل در ابتدا بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران همایش ملی فقه هنر را بازخوانی کرده است. رهبر معظم انقلاب در این دیدار به نسبت بین اسلام و هنر می‌پردازد و می‎فرمایند: «اگر درباره اصل هنر بخواهیم نظر اسلام را بدانیم، نظر می‌رسد که اسلام هنر را نه فقط قبول کرده بلکه تشویق کرده [است.]»

در این شماره سردبیر حلقه‌وصل در یادداشتی به تشریح «آنهایی که در میان غبار ایساده‌اند» می‌پردازد و از ضرورت‌های ایستادن به مانند حاج احمد در فضای غبارآلود فرهنگ و هنر امروز می‌نویسد.


 
در ادامه بخش‌های مختلف شماره سی‌وششم ماهنامه حلقه‎وصل را درباره «هنر انقلاب» از نظر می‌گذرانید؛

دیباچه

ویژه‌نامه هنر انقلاب در بخش «دیباچه» نقاط کانونی پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره هنر و هنرمند متعهد را در گفت‌وگو با دکتر حسین عرب اسدی مورد واکاوی قرار می‎دهد.

آسیب‌شناسی استراتژی فرهنگی و هنری پس از انقلاب اسلامی دیگر موضوع محوری گفت‌وگوی حلقه‎وصل با محمود سالاری در این بخش است. سالاری در این گفت‌وگو معتقد است که استراتژی فرهنگی کشور متاسفانه «بابی ساندز را با شهید بهشتی اشتباه گرفتیم.»

بر بال سیمرغ

«بر بال سیمرغ» پرونده دیگر شماره سی‎وششم حلقه‌وصل است که در آن به پنج اثر سینمای انقلاب در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر پرداخته شده است.

محمدحسین مهدویان در این پرونده از «آخرین روزهای بی‎طرفی» می‎گوید و تاکید می‎کند که در «ایستاده در غبار» متوسلیان خودش را ساخته است.

حمید لازمی در یادداشتی به «رسوایی2» مسعود ده‎نمکی می‌پردازد و می‎نویسد که «سینمای ایران هنوز موفق به پاکسازی درونش نشده است» و موفقیت‎های امثال مسعود ده‎نمکی را نادیده می‎گیرد.

در ادامه پرونده «بر بال سیمرغ» عباس لاجوردی از سختی‎ها کار در سوریه و ساخت «جشن تولد» می‎گوید. بررسی پیدا و پنهان «بهروز شعیبی» و دلایل نادیده گرفتن «سیانور» در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر و پاسخ به این سوال که چرا در دهه 90 «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‎کیا شک کرده؟ از دیگر بخش‌های این پرونده است.

تماشاخانه انقلاب

حلقه‌وصل در این پرونده به «بررسی رابطه تئاتر و انقلاب اسلامی به همراه معرفی دو نمونه از آثار تئاتر انقلاب و دفاع مقدس» می‌پردازد. گفت‎وگو با کارگردان نمایش «جان گز» درباره قواعد، اصول و ساختمان تئاتر دفاع مقدس، بازخوانی اپیزود پنجم نمایشنامه جان‎گز، گفت‌وگو با تهیه‌کننده نمایش «شیر در زنجیر» و چیستی تئاتر دینی در گفت‌وگو با محمود فرهنگ (مدیر کانون نمایش‌های دینی وزارت ارشاد) از دیگر مطالب خواندنی این پرونده است.

الفبای انقلاب

علی‌محمد مودب از شاعران و نویسندگان برجسته معاصر است؛ او در جایگاه استادی در پرونده «الفبای انقلاب» پاسخگوی سوالات میلاد عرفان‌پور در خصوص جایگاه شعر انقلاب در ادبیات کشور است.

در ادامه علاقه‎مندان می‌توانند چند شعر منتخب از شعرهای برگزیده‌ شاعران جوان دوره‎های مختلف «آفتابگردان‌ها» را بخواند و با زندگی‌نامه  10 شاعر برجسته انقلاب که نقش به‎سزایی در رشد و شکوفایی شعر انقلاب داشتند، آشنا شوند.

گفت‎وگو با محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم درباره نسبت انقلاب و ادبیات بخش پایانی الفبای انقلاب است.

گنج پنهان

پرونده «گنج پنهان» شماره سی‌وششمین حلقه‌وصل در ابتدا بازنمایی دفاع مقدس را از زاویه دوربین «علی فریدونی» مورد واکاوی قرار می‌دهد. خاطرات خواندنی و ناگفته‌های این عکاس از دوران دفاع مقدس بخشی از گنج نهان آن دوران را روایت می‌کند.

سریال «سیمرغ» از نادر سریال‌های موفق سیما در نشان دادن واقعیت‌های دفاع مقدس است که حلقه‎وصل علت این پرواز موفق سیمرغ بر صحنه تلویزیون را از حسین قاسمی‌جامی (کارگردان سیمرغ) جویا شده است.

تجلی شیدایی

در ابتدای آخرین پرونده ویژه‌نامه هنر انقلاب «حسین معززی‌نیا» با آسیب‌شناسی «هر کسی از ظن خود یار شهید آوینی شدن» از نگاه شخصی خود به تشریح دیدگاه‌های سید مرتضی آوینی درباره نسبت بین مخاطب و سینما، ظرف و مظروف بودن و یا نبودن سینما و اینکه آیا در نگاه شهید آوینی محتوا از فرم جداست و اگر اینها قابل تفکیک هستند اصالت با کدامیک است، می‎پردازد.

در ادامه این پرونده حلقه‌وصل تلاش می‌کند که در حد وسع به ابعاد شخصیتی و هنری مرحوم فرج‌الله سلحشور پرداخته شود. در این راستا جمال شورجه در یادداشتی به ابعاد هنر قرآنی مرحوم فرج‎الله سلحشور می‎پردازد و حجت‌الاسلام بصیر پسر مرحوم سلحشور از دیدگاه پدر در خصوص نسبت بین هنر با انقلاب گفته است.

در پایان، رییس حوزه هنری «شهید سیاح‌طاهری» را به عنوان یک الگوی واقعی برای جبهه فرهنگی انقلاب معرفی کرده است و از ابعاد شخصیتی و کارهای فرهنگی ایشان می‌گوید.

ماهنامه فرهنگی - تشکیلانی «حلقه وصل» به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه با شماره تلفن ۵و۷۷۶۵۵۱۳۴ تماس بگیرید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *