جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

واکنش روسیه به نامزدی ترامپ در آمریکا

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 490759
دونالد ترامپ تنها کاندیدای برجای مانده رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با پیروزی های پیاپی و نامنتظره توانست تمامی رقبا را از صحنه خارج کند، در باره روسیه بگونه ای سخن گفته که با استقبال محتاطانه مسکو مواجه شده، هر چند هشدارهای ضد روسی هم داده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، ترامپ در یکی از آخرین سخنرانی های انتخاباتی خود که ماه گذشته میلادی بیان کرد، گفت که اگر رئیس جمهور امریکا شوم ، روابط بهتری با روسیه و چین برقرار خواهم کرد.

وی با اشاره به روابط واشنگتن و مسکو که بر سر برخی موضوعات از جمله بحران اوکراین و سوریه تیره شده است، اظهار کرد: «کاهش تنش با مسکو از موضع قدرت» ممکن است.

وی همچنین افزوده است: ارتباط های خوبی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و این کشور خواهیم داشت.

نامزد جمهوریخواهان همچنین در مارس 2016 تاکید کرد که شاید روسیه برای رهایی ما از داعش کمک کند.

از سوی دیگر توصیف ویژه پوتین از ترامپ در آخرین ماه سال 2015 سبب شد تا این نامزد جمهوریخواه نخستین نشانه های قضاوت مسکو را درباره خود دریافت کند.
به گزارش اسپوتنیک، پوتین در حاشیه یک کنفرانس خبری گفت: ترامپ آدم بسیار درخشان و بدون هیچگونه شکی شخص با استعدادی است. تعریف شایستگی های وی کار ما نیست اما او پیشتاز مطلق مبارزات انتخاباتی است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه اظهار کرد: ترامپ می گوید خواستار گذار به سطح دیگر، نزدیک تر و عمیق تر روابط با روسیه است. مگر ما می توانیم از این سخن استقبال نکنیم که طبعا استقبال می کنیم.

پس از این سخنان، ترامپ با رد اتهام وارد شده از سوی سناتور مارکو روبیو رقیب خود مبنی بر اینکه «میلیاردر شیفته شخصیت ولادیمیر پوتین است»، گفت: بسیاری اوقات می شنوم این مرد (روبیو) در مورد پوتین سخن می گوید، در حالیکه رییس جمهوری روسیه در مورد من اظهار نظر خوبی کرد، نه من در موردپوتین.

وی همچنین یازدهم مارس 2016 گفت: فکر می کنم پوتین یک رهبر بسیار قوی برای روسیه است. قوی تر از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا.

اما کاندید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از این اظهار نظر با هدف گریز از طرح هرگونه اتهامی علیه خود، تاکید کرد، گفته های من به این معنا نیست که «شخصاً از پوتین پشتیبانی می کنم».

ترامپ افزود:« پوتین واقعا یک رهبر بسیار قوی است. می توانم با جرأت رهبران قوی و ضعیف را نام ببرم. من ادعا نمی کنم که این خوب یا بد است».

از سوی دیگر، آخرین اظهار نظر مقام های روسی در باره نامزد جمهوریخواهان مربوط به آلکسی پوشکوف رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه است که هفته پیش گفت: با شخصی مثل ترامپ که تاجر و عملگرا است می‌شود کار کرد. یک تاجر همه چیز را قابل گفتمان می‌داند.

پوشکوف در گفت وگو با روزنامه ایزوستیا اظهار کرد: اتفاقا باید از دموکرات‌ها با آن ایدئولوژی های لیبرالی ترسید. رویکرد اوباما و بوش ایدئولوژی‌گرایانه و بنیادگرایانه بود و زندگی مردم خاورمیانه را به نام ارزش های آزادیخواهانه و قطعا پوچ، نابود کردند. امروز به صراحت می‌گویم می‌شود با ترامپ کنار آمد.

مقام روسی ادامه داد: اتفاقا روسیه ثابت کرده که توان صلح و دوستی را دارد، اما نظام سیاسی آمریکا نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد.

اما سخنان ترامپ فقط به دوستی و ماه عسل سیاسی با روسیه محدود نشد و به هشدار هم رسید که زیاد در رسانه ها بازتاب نیافت.

ترامپ در یک مناظره در دیترویت در باره حضور خود تبعیدی کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در روسیه، گفت: ادوارد اسنودن یک جاسوس است و اگر مسکو به ما احترام می‌گذاشت باید فورا وی را تحویل واشنگتن می داد.

نامزد جمهوریخواهان همچنین پس از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک شدن هواپیماهای نظامی روسی به محدوده ناوها یا هواپیماهای شناسایی آمریکایی در منطقه بالتیک نزدیک مرزهای روسیه گفت که اقدام های خلبانان روس نشان می دهد، هیچ احترامی برای آمریکا و باراک اوباما قائل نیستند.

به گزارش رسانه ها، وی افزود که رییسان جمهوری آمریکا و روسیه باید این مشکل را بررسی کنند و اگر تغییری در این موضوع صورت نگرفت باید از شلیک بهره گرفت.
با وجود سخنان دوستانه ترامپ نسبت به مسکو و پوتین و پاسخ های غیر رسمی دریافت شده، مواضع انتخاباتی نامزد جمهوریخواهان می تواند در صورت رییس جمهور شدن شکل و رنگی متفاوت بگیرد، زیرا منافع دو قدرت به گونه ای تعریف شده که به احتمال زیاد در یک یا حتی دو دوره مسئولیت احتمالی و حتی اگر هم به وعده های خود در باره برقراری روابط بهتر با روسیه وفادار بماند، نمی تواند تغییر عمده ای در تقابل کنونی ایجاد کند.

واشنگتن و مسکو تقریبا در حالت رویارویی نظامی قرار دارند، پس از آغاز برنامه استقرار سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا بر خلاف هشدارهای تند روسیه، حضور 4000 هزار نیروی ناتو در کشورهای بالتیکی استونی و لتونی جمهوری های شوروی سابق و هم مرز با روسیه و کشور لیتوانی دیگر جمهوری سابق با موقعیت جغرافیایی حساس در حال برنامه ریزی است.

حضور مستقیم نظامی آمریکا در مولداوی و گرجستان در قالب برگزاری رزمایش یا همکاری نیز به رویارویی مسکو و واشنگتن در منطقه اضافه شده است و همزمان تحریم های سختگیرانه ضد روسی مرتبط با اوضاع اوکراین از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا وارد سومین سال خود شده است.

ناتو و مقام های آمریکا اعلام کرده اند که هدف از این اقدام ها، واکنش در برابر قدرت یابی بیشتر نظامی روسیه است، اما از سوی دیگر، مسکو اعلام کرده نفوذ این پیمان و نیروهای آمریکا در جمهوری های شوروی سابق بویژه استقرار سپر موشکی در شرق اروپا را بی پاسخ نخواهد گذاشت که نخستین واکنش در این زمینه، برنامه تشکیل سه لشگر جدید در نزدیک ترین نقطه مرزی به شرق اروپا است.

همزمان، گزینه های دیگری مانند استقرار بمب افکن های قاره پیما، سامانه های موشکی پرقدرت اسکندر و مجموعه ای از جنگ افزارهای پیشرفته می تواند راهبرد مسکو در قبال خودنمایی ناتو در مرزهای روسیه باشد.

مسکو اعلام کرده که گستردگی حضور نظامی ناتو و آمریکا با بهانه های مختلف در مناطق نزدیک مرزهای روسیه، عامل ثبات نیست بلکه بر تنش ها خواهد افزود و هزینه های دفاعی را افزایش خواهد داد.

از این رو، شرایط غیردوستانه و تا حد زیادی تنش آمیز در روابط مسکو با واشنگتن و ناتو براساس رویکردهای کنش و واکنش متقابل، تقریبا بیانگر تداوم وضعیت التهاب کنونی است.

حتی اگر ترامپ در صورت ورود به کاخ سفید بخواهد و همزمان نیز بتواند از سد جناح تندروهای جمهوریخواه، طراحان راهبردهای جنگی آمریکا و نظامیان این کشور که خود را در خط مقدم رویارویی احتمالی با روسیه می بینند، بگذرد و برای دوستی بیشتر با این کشور اقدام کند، باید پیش از آن بسیاری از مسائلی حل شود که از دوران جنگ سرد و صلح مسلح پیش از فروپاشی شوروی در سال 1991 همچنان برجای مانده و حتی پر رنگ تر نیز شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *