جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ورود فاینانس چینی به پروژه‌های آبی

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 490722
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه فاینانس خارجی به مرور در حال ورود به طرح‌های آب است، گفت: تا پایان سال جاری، ۳۷۰ مجتمع آبرسانی روستایی تکمیل خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اصغر قانع با اعلام بهره‌برداري از ۳۷۰ مجتمع آبرساني روستايي تا پایان امسال اظهارداشت: در بخش آبرسانی روستایی، در سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی مجوز پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان صادر شد که ۱۰۰ درصد این مبلغ تا پایان سال گذشته به حساب وزارت نیرو واریز شد. ‌

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: ۳۷۰ مجتمع آبرسانی روستایی با بهره‌مندی بیش از دو میلیون نفر جمعیت تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این یکی از پروژه‌های مهمی است که مصوبه قرارداد اقتصاد مقاومتی را نیز به همراه دارد و معاون اول رئیس جمهور نیز بر آن تاکید داشته است.

قانع با بیان اینکه پیش‌بینی کرده‌ایم که در این قالب، ۸۱۶ مجتمع از مجموع ۹۲۴ مجتمع آبرسانی که در کشور به‌ صورت نیمه تمام وجود دارد تکمیل شود گفت: تا پایان سال جاری، از این تعداد ۳۷۰ مجتمع ۱۰۰ درصد به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری از این مجتمع‌ها، حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی کشور قرار گرفته و از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد. پس از برجام، تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی شامل سرمایه‌گذاران اروپایی و آسیایی اظهار تمایل کردند تا در طرح‌های آبرسانی حضور پیدا کنند که در این راستا مذاکراتی نیز انجام شده است.

قانع اظهار امیدواری کرد: با توجه به مذاکره‌های انجام شده در این زمینه، تعدادی از این طرح‌ها از طریق، فاینانس خارجی تا اواسط سال جاری به مرحله اجرا برسد. وی با بیان اینکه تأمین اعتبار طرح‌های آب شیرین کن همچنان از طریق بخش خصوصی در حال انجام است، افزود: این کار به صورت مناقصه و تأمین اعتبار آن از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود و مابقی طرح‌ها نیز از طریق برگزاری مناقصه، از محل اعتبارات منابع خارجی، که بخشی از آنها قابلیت عملیاتی شدن را خواهند داشت، اجرایی می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در این خصوص که در حال حاضر بیشترین طرح‌های آب و فاضلاب توسط کدام کشور فاینانس می‌شود؟ اظهارداشت: عمدتا توانسته‌ایم فاینانس کشور چین را عملیاتی کنیم اما نکته مهم این است که پس از برجام بتوانیم خطوط اعتباری جدیدی که با ورود کشورهای دیگر نیز ایجاد شده را هم مورد استفاده قرار دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *