کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانشنامه زن مسلمان رونمایی می‌شود

20 ارديبهشت 1395 ساعت 15:57

سخنگوی دانشنامه زن مسلمان با اشاره به رونمایی از سایت دانشنامه زن مسلمان توسط جامعه الزهرا(س)، گفت: این دانشنامه به تمامی موضوعات مربوط به زن مسلمان می‌پردازد.


به گزارش جهان به نقل از مهر، ناهید طیبی قبل از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از تأسیس جامعه الزهرا(س) بیش از سه دهه می‌گذرد و در این سال‌ها بانوان در سه عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی فعالیت داشته‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها و اثبات توفیق بانوان در این مهم، ارائه یک اثر علمی و پژوهشی فاخر و جامع که پاسخگوی نیازهای علمی جامعه اسلامی و حتی غیر اسلامی باشد انتظاری شایسته است و در حقیقت می‌توان گفت حتی از سال‌ها پیش باید این اقدام صورت می‌گرفت و طرح تدوین دانشنامه زن بر اساس همین انتظار شکل گرفت.

سخنگوی دانشنامه زن مسلمان گفت: دانشنامه زن مسلمان فعالیت خود را به طور رسمی از ۲۴ مردادماه سال گذشته با حکم مدیر محترم جامعه الزهراء(س) و نصب مدیر دانشنامه و سپس با تعیین مسئول دفتر دانشنامه آغاز کرد.

وی عنوان کرد: در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ اولین جلسه شورای مشورتی دانشنامه زن مسلمان با دعوت از متخصصین و صاحبنظران فن شامل آقایان دکتر صغری فروشانی، دکتر کافی، دکتر برجی، دکتر آل بویه، دکتر مطهری، استاد باقری بیدهندی، حجت الاسلام خراسانی، حجت الاسلام مهریزی و خانم دکتر غروی و سرکار خانم طیبی برگزار شد که نام شورا به شورای مشورتی دانشنامه برگزیده شد.

طیبی با بیان اینکه مخاطبان این دانشنامه تنها زنان نیستند، افزود: تا پایان سال ۱۳۹۴ شورای عالی دانشنامه زن مسلمان ۲۲ جلسه برگزار کرد که در این جلسات ساختار، سیاست‌های کلان، انتصاب مدیران، گزینش محور‌ها و معیارهای مدخل گزینی، ویژگی‌های مدخل و همچنین ۲۸۰ مدخل به تصویب نهایی رسید.

وی گفت: این دانشنامه تنها مسئله محور نیست بلکه به موضوعات نیز توجه ویژه‌ای دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در سایت دانشنامه به آدرس www.muslimapedia.com فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد و درصورتی که هنوز تبلیغ و رونمایی از سایت دانشنامه صورت نگرفته است، آمار بازدید روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ مورد را داشته است.

طیبی عنوان کرد: دانشنامه اثری مدون، جامع و راحت الوصول برای مخاطب خواهد بود و پاسخگوی همه افرادی است که نیازمند اطلاعاتی در خصوص زنان هستند.

سخنگوی دانشنامه زن مسلمان ادامه داد: در روز ولادت حضرت زهرا(س) از سایت دانشنامه زن مسلمان رونمایی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود پروژه‌های مشابه در معرفی دانش و بینش اسلام در حوزه زن و خانواده و نیاز جامعه علمی به منبعی که نظام مطلوب اسلامی در حوزه مطالعات زنان را تبیین کند، ضرورت پروژه‌ دانش‌نامه زن مسلمان آشکار می‌شود.

طیبی در خصوص اهداف این پروژه افزود: تبیین، بسط و نشر مبانی و آموزه‌های دینی در حوزه زن و خانواده و دفاع از آن‌ها، ارتقا و تعمیق مباحث دینی مرتبط با حوزه زنان و خانواده در جامعه، دفاع از میراث اصیل و معتبر دینی و آموزه‌های اسلامی در حوزه زن و خانواده، کمک به رشد عمومی جامعه علمی در حوزه زنان، ارتباط علمی و فکری با مراکز و مؤسسات پژوهشی و علمی مختلف و معرفی دستاوردهای پژوهشی عمدتا حوزوی و ایجاد زمینه تبادل اندیشه از جمله اهداف این پروژه است.

وی بیان کرد: ایجاد مرجعی علمی، روشمند، جامع و متعهدانه برای مطالعات زنان، ارتقای سطح مطالعات بانوان، گشودن افق‌ها و عرصه‌های عمیق‌تر، ریز‌تر و تخصصی‌تر در عرصه مطالعات زنان، ایجاد شور و نشاط در میان جامعه بانوان به ویژه حوزویان و به خصوص بانوان، تقویت علمی بانوان متخصص بالفعل و تربیت نیروهای بالقوه در میان بانوان، و نشان دادن توان رقابت علمی حوزویان و به ویژه بانوان در عرصه مطالعات زنان از جمله اهداف این پروژه است.

سخنگوی دانشنامه زن مسلمان در خصوص وظایف شورای عالی نیز افزود: تصویب ساختار تشکیلاتی و تمام آیین‌نامه‌ها و ضوابط اداری و پژوهشی دانش‌نامه، تعیین سیاست‌ها، اولویت‌ها و خط مشی‌های کلی دانش‌نامه در چارچوب نظامنامه، تعیین و تصویب مدیران و اعضای گروه‌های علمی دانش‌نامه بر اساس پیشنهاد مدیر دانش‌نامه، بررسی و تصویب مقالاتی دانشنامه، تعیین و تصویب آیین‌نامه‌های مالی، اعم از حقوق و حق‌الزحمه مدیران، کارمندان و مدخل‌نویسان دانش‌نامه از جمله وظایف شورای عالی این دانش نامه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش‌نامه از سه گروه علمی تاریخ، علوم اسلامی و علوم انسانی تشکیل شده است، گفت: گروه تاریخ مقالاتی تاریخی، گروه علوم انسانی محورهای جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی و گروه علوم اسلامی محورهای فقه، حقوق، علوم قرآن، کلام و علوم تربیتی را بررسی خواهند کرد.

طیبی بیان کرد: سایت دانشنامه به صورت آزمایشی راه اندازی شده و در آن مطالب و مقالات مربوط به زنان بارگذاری شده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود که در طول ۶ سال این دانشنامه در پنج جلد ارائه شود که در بیش از ۲ هزار مدخل تصویب شود.


کد مطلب: 490235

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/490235/دانشنامه-زن-مسلمان-رونمایی-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com