پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

فشار گازانبری ایران و چین به آمریکا

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب: 490058
نشریه آمریکایی نوشت: ایران و چین با تهدیدهای خود قصد اعمال فشار بر فعالیت‌های دریایی و رزمایش‌های نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه و عقب راندن آن‌ها را دارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشریه آمریکایی «فوربس» در گزارشی با عنوان «آیا چین می‌تواند چون ایران که تهدید به بستن خطوط کشتیرانی می‌نماید،این اقدام را در دریای جنوبی چین اجرا کند» نوشت: تهدید ایران در بسته تنگه هرمز موردی است که چین نیز در ‌آینده می‌تواند در دریای چین جنوبی، منطقه‌ای که چون تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط حمل و نقل نفت و گاز طبیعی در جهان است اجرا نماید، به طوری که چین اینک در حال افزایش فعالیت احیا اراضی خود بر آمده و مدت زمانی است که پایگاه‌هایش را با وجود وعده‌های «شی جین پینگ» رییس جمهور چین به اوباما رییس جمهور آمریکا مبنی بر عدم نظامی کردن منطقه، نظامی کرده است.

 فوربس با قیاس تنگه هرمز و دریای جنوبی چین نوشت: با وجود اجرای منطقه پرواز ممنوع و نواحی کشتیرانی ممنوع  در دریای جنوبی چین، این منطقه وسعت زیادی دارد اما تنگه هرمز وسیعترین بخشش تنها 29 مایل دریایی (54 کیلومتر ) است. البته بر اساس تخمین‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا حدود یک سوم نفت خام جهان و نیز بیش از نیمی از گاز طبیعی مایع جهان هر ساله از دریای چین جنوبی عبور می‌کنند. اما از سویی این منطقه بر خلاف تنگه هرمز که از آنجا تنها گاز و نفت حمل می‌شوند، در دریای جنوبی چین میلیارد‌ها دلار کالاهای ساخته شده و یا کالاهای آماده  مونتاژکاری عبور می‌نمایند. همچنین در این منطقه ذخایر بسیاری از گاز طبیعی و تا حدودی کمتر نفت خام نیز وجود دارد. تخمین‌ اداره زمین شناسی آمریکا (USGS) نشان می‌دهند که حدود 60 تا 70 در صد منابع هیدرو کربن منطقه را گاز شکل داده است.

فوربس در ادامه می‌نویسد:  چین در حالی که به فعالیت‌های احیا اراضی جزایر منطقه ادامه می‌دهد،تجهیزات نظامیش را در این جزایر جدید (مصنوعی) قرار داده و با ساخت باندها، جنگنده‌ها و تاسیسات راداری، نیروها و تجهیزات دریایی خود را آنجا مستقر نموده و به طور فزاینده تهدید در بستن دریای چین جنوبی یا دست کم تهدید مرگبار علیه تردد دریایی و هوایی را به اجرا خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، چین چون ایران قصد اعمال فشار بر آمریکا و علیه فعالیت‌های دریایی و رزمایش‌های نظامی این کشور با متحدانش چون فیلیپین، ژاپن ، استرالیا و دیگران را در منطقه دارد.

نشریه یاد شده با طرح سئوالی با عنوان این‌که چرا چین تا این اندازه به طور بالقوه به روابطش با آمریکا و مجموعه‌ای از شرکای تجاری منطقه‌ چون «آسه آن» صدمه می‌زند و در افکار عمومی خود را قلدر نشان می‌دهد، نوشت: دستور کاری چین تنها ادعا بر مالکیت نزدیک به 80 درصد دریای جنوبی چین نیست، بلکه این امر حکمی است که شامل کنترل عملی بر مسیر آبی است که در عین کاستن از نفوذ دریایی آمریکا در منطقه، به طور موثری این کشور را از اطراف چین به عقب می‌راند.

فوربس نوشت: اگر احیای اراضی چین به طور بلامنازع و بی وقفه چون  این چند سال باشد، شاهد عناوین  روزنامه‌ها چون «تهدید‌های چین در بستن خطوط تردد نفت کش‌ها در دریای جنوبی  چین» و «واکنش ضعیف آمریکا به چین» خواهیم بود.

اگر چنین وضعیتی ادامه داشته باشد، پکن کنترل یکی از مهمترین خطوط تردد آبی جهان را در دست خواهد داشت در حالی‌که آزادی دریانوردی در منطقه تنها رویایی چند روزه خواهد بود.

این رسانه آمریکایی همچنین به تهدیدهای هفته گذشته ایران در بستن خطوط کشتیرانی نفتی در تنگه هرمز در صورت ادامه رزمایش‌های نظامی آمریکا  اشاره کرد و نوشت : سردار سلامی معاون فرمانده سپاه پاسداران ایران در سخنانی گفت: «اگر آمریکایی‌ها و متحدانش در منطقه بخواهند از تنگه هرمز عبور کرده و ما را تهدید کنند ، ما نیز اجازه ورود آن‌ها را به منطقه نمی‌دهیم.

فوربس سپس نوشت: سردار سلامی به رزمایشی اشاره کرده بود که آمریکا  چندی قبل با مشارکت 30 کشور از بحرین محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه که به عنوان سدی در برابر ایران است، به اجرا گذاشت. البته دریادار «کوین دونگان»  فرمانده نیروی دریایی آمریکا در منطقه دلیل این رزمایش را متوقف کردن عملیات شبه نظامیان در ایجاد مزاحمت برای خطوط کشتیرانی عنوان داشته بود.

فوربس در خاتمه در توصیف تنگه حیاتی هرمز نوشت: تنگه هرمز که بین ایران، عمان واقع شده و خلیج فارس را به دریای عمان و دریای عرب متصل می‌کند، مهمترین منطقه حمل و نقل نفت جهان است و حدود 20 درصد نفت مورد نیاز جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. به طور متوسط روزانه 15 نفتکش از این منطقه عبور می‌نمایند در نتیجه اطمینان حاصل کردن از باز بودن مسیر تردد در این منطقه به عهده آمریکا است که البته نقطه  تداوم مشاجره بین آمریکا و ایران و تهدیدهای مکرر ایران در بستن تنگه هرمز نیز شده  است.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ناو سروان «ریک چرنیتزر» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در واکنش به تهدید‌های مقام‌های ایران ارسال داشته بود، گفت: «ما همچون دریانوردان متفکر، هوشیار و مسئولیت‌پذیر در این جا باقی می‌مانیم و عملیات‌مان را انجام می‌دهیم.»

 در بخش دیگر بیانیه‌ای ارسالی ناو سروان چرنیتزر به آسوشیتدپرس آمده بود: «ما حق ذاتی دفاع از خود را داریم.»

 این خبرگزاری سپس نوشت: ایران و آمریکا سابقه‌ای طولانی از رویارویی در خلیج فارس را دارند و حتی در 18 آوریل 1988 نبرد یک روزه‌ای را داشتند و این ماجرا به خاطر غرق شدن ناوچه «یو. اس. اس. ساموئل بی رابرتس» آمریکا با مین‌های ایرانی به وجود آمد. در آن روز نیروهای آمریکا نیز به تاسیسات نفتی ایران حمله کردند و خساراتی را نیز به نیروی دریایی ایران وارد آورند. در جولای نیز 1988 ناو آمریکایی «وینسنس» به اشتباه(!) یک هواپیمای مسافربری ایران که عازم دبی بود را سرنگون ساخت. در این ماجرا 290 نفر مسافر و خدمه هواپیما کشته شدند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های نیروی دریایی آمریکا از مواجهه تقریبا روزانه با کشتی‌های ایرانی در منطقه خبر می‌دهند به طوری‌که یک پهپاد غیر مسلح ایران در ژانویه سال جاری بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس پرواز کرد.

ایران همچنین ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز در فوریه 2015 غرق نمود و هدف از این کار را آزمایش پهپادهای هجومی خود اعلام کرد.

آسوشیتدپرس همچنین نوشت: اظهارات تهدید آمیز ژنرال سلامی به دنبال تاریخچه‌ای طولانی از لفاظی‌های دو طرفه ایران و آمریکا و مواجهه این دو بر سر تنگه هرمز که تقریبا یک سوم نفت جهان از این مسیر تردد می‌نماید، به میان آمد.

بر این اساس، اظهارات معاون فرمانده سپاه پاسداران ایران به دنبال انتقاد رهبر انقلاب ایران از آمریکا در دوشنبه گذشته بابت تحرکات نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس به میان آمد و هنوز مشخص نیست که آیا این علائم به معنای نگرانی‌های جدید ایران بابت تنگه هرمز یا امکان مواجه احتمالی ایران با آمریکا به دنبال برجام است .

 این منبع خبری همچنین گزارش داده بود که نیروی دریایی آمریکا تعدادی از کشتی‌های جنگی خود را به سامانه‌های دفاع موشکی تجهیز و آن‌‌ها را برای مقابله با موشک کشورهایی همچون ایران و کره شمالی ارتقا داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امام خمینی (ره):
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
والسلام