جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
صفار‌هرندی مطرح کرد؛

لزوم ایجاد تنوع در بازار کالاهای داخلی

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 490048
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بخواهیم خیز بلندی در راستای پیشرفت و سربلندی کشور برداریم باید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که اختیار آن از صفر تا صد دست خودمان باشد و با اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی می‌توانیم خدعه‌های دشمنان را ناکام بگذاریم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،  محمدحسین صفارهرندی عصر امروز در همایش اقتصاد مقاومتی که در دانشکده فنی مهندسی گلپایگان برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی باید منشاء اقدام و عمل تمام دستگاه‌های کشور باشد.
 
وی با طرح این سؤال که اقتصاد مقاومتی چیست، افزود: اقتصاد مقاومتی در یک عبارت یعنی تدارک برنامه اقتصادی کشور به گونه‌ای که در شرایط اضطرار پاسخگوی نیازهای جامعه بزرگ ما باشد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما از ابتدای انقلاب تاکنون در تمام مقاطع به نوعی به واسطه دشمنی‌هایی که در مقابل نظام وجود داشته، همواره با وضعیتی مواجه بوده‌ایم که باید برای غلبه بر آن از حالت عادی خودمان را خارج می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه ما نظامی داریم که ایدئولوژیک اداره می‌شود به همین دلیل دشمنان ایدئولوژیک هم دارد، تصریح کرد: ابرقدرت‌ها به واسطه محدودیت‌هایی که برای مصرف انرژی دارند همواره به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در قبال هیجانات بازار سوخت و انرژی مقاومت کنند.
 
برای اقتصاد وابسته نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت داشت
 
صفارهرندی بیان کرد: به هرحال دیده شده که بسیاری کشورهای منطقه و یا حتی آفریقا که در سال‌های اخیر به خیال حمایت ابرقدرت‌ها تصور می‌کردند که خطری آنها را تهدید نمی‌کند و بسیار هزینه کردند اما بسیاری از آنها با گرفتاری در بحران سقوط کردند و پایه‌های برخی دیگر از این حکومت‌ها هم متزلزل شده است.
 
وی افزود: یکی از نمونه‌های این مسئله عربستان است که به خیال تأمین امنیت دائمی و به خاطر باج دادن به آمریکا بخش قابل توجهی از سرمایه‌های خود را برای رونق اقتصادی ایالات متحده به کار انداخته اما در گذشته هم نمونه‌هایی اینچنین بوده که تحقیر شدند و در نهایت هم دوام نیاوردند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر آنچه به عنوان اقتصاد در اختیار دولت است به شرایطی که در اختیار ما نیست، وابسته باشد و در اختیار رقبا و حتی دشمنان ما قرار بگیرد، چطور می‌توانیم در آینده برای این اقتصاد برنامه بلندمدت و مفید داشته باشیم.
 
وی با اشاره به کاهش نسبی وابسته بودن بودجه به نفت گفت: امروز شاید این کاهش وابستگی باشد اما به جای آن مالیات و عوارض گرفته می‌شود که آنها هم به نوعی و به صورت غیرمستقیم به نفت وابسته هستند چون باید پول نفت در شبکه تجاری رونق ایجاد کند تا دولت از تاجران مالیات بگیرد و در واقع همان چرخه تکرار می‌شود.
 
باید برای تنوع  دادن به بازار خرید کالای داخلی فکری شود
 
صفارهرندی بیان کرد: اگر اقتصاد ما یکسره به نفت وابسته باشد ما مقهور شرایطی هستیم که ممکن است دیگران علیه ما انجام دهند مانند کاهش‌های بی‌سابقه قیمت نفت که بیشتر مواقع هم به دلایل سیاسی بوده است، به طوری که این نقشه شوم علیه ما به کار گرفته شده تا دسترسی ایران به دلارهای نفتی کم شود و البته در این میان کشورهایی مانند عربستان هم به خاطر همکاری با دشمنان شروع به خودزنی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: وقتی قیمت نفت تعمدی پایین بیاید تمام برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ما به هم می‌خورد بنابراین اقتصاد مقاومتی یعنی طراحی برنامه به گونه‌ای که راه برون‌رفت از تحریکات بازار را داشته باشیم و یکی از نخستین راه‌های تحقق این مسئله این است که از اسارت فروش نفت خام رها شویم و به دنبال فروش فرآورده‌های نفتی باشیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه برای تنوع بازار خرید کالا فکری شود که اگر برخی مشتریان محصولات ما به دلیل فشارها و تحریم‌ها از خرید سرباز زدند ما با تنوع دادن به بازار خریداران جدید و بهتری پیدا کنیم و کالا را به بازارهای دیگری سوق دهیم.
 
در تلاش برای فروش فرآورده‌های نفتی غفلت شده است
 
وی با بیان اینکه در تلاش برای فروش فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام و همچنین یافتن بازارهای جدید غفلت و کم کاری‌هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای یافتن بازارهای جدید وزارت خارجه باید در خدمت چنین ارتباطاتی قرار گیرد.
 
صفارهرندی گفت: در چند سال اخیر بیشتر مشغولیت وزارت خارجه پیرامون پرونده هسته‌ای بوده و سبب شد که آنها کمتر به بخش‌های دیگر بپردازند که آثار این مسئله هم خودی نشان داد در حالی که دیپلماسی و فرهنگ ما باید در خدمت اقتصاد مقاومتی باشد و هیچ یک از دستگاه‌ها نباید خارج از این موارد در نظر گرفته شوند.
 
وی با انتقاد از اقداماتی که سبب شده تولیدکنندگان از بخش تولید فاصله بگیرند و به سمت سرمایه‌گذاری‌های دیگر سوق پیدا کنند، بیان کرد: اگر ما سود بانکی را کاهش دهیم اما از آن طرف این نقدینگی را برای رونق تولید به سمت تولید کنندگان روانه نکنیم؛ فایده‌ای ندارد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما باید بدانیم که چه محصولاتی تولید کنیم و این مسئله را با توجه به تمام مسائل از جمله کم‌آبی در بیشتر نقاط کشور در نظر بگیریم که جدا شدن از روش‌های سنتی و آبیاری غرقابی و رفتن به سمت استفاده از آبیاری تحت فشار و نوین و راندمان بالا یکی از راه‌های اثربخش در این زمینه است.
 
برخی اصرار دارند مصرف کننده داخلی را به سمت کالاهای خارجی سوق دهند
 
وی با بیان اینکه بخشی از تدابیر باید به شبکه تولید مربوط باشد، اظهار داشت: دیده شده محصولاتی در کشور تولید می‌شوند که بیشتر جنبه تجملی دارد و برای استفاده‌های اشرافیان کشورهای دیگر است در حالی که مردم ما نیازمند برخی محصولات اولیه مانند گندم و حتی دانه‌های روغنی هستند و این سیاست‌ها باید تغییر کند.
 
صفارهرندی تصریح کرد: متاسفانه برخی اصرار دارند مصرف کننده داخلی را به سمت کالاهای خارجی سوق دهند و یا اینکه تولید کننده و فعال اقتصادی را با گردن کج پیش خارجی‌ها بفرستند که پروژه بگیرند در حالی که شرکت‌های توانمندی هستند که می‌توانند در داخل به خوبی فعالیت کنند.
 
وی افزود: به عنوان مثال در کشور توربین‌های نیروگاه‌ها با کیفیتی بسیار خوب و قابل رقابت با اروپا تولید می‌شود اما این روزها شنیده شده که سفارش دریافت توربین به خارج داده‌اند در حالی که تولیدکنندگان داخلی توربین‌های باکیفیت خوب و آماده تحویل دارند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: به هرحال اگر بخواهیم خیز بلندی در راستای پیشرفت و سربلندی کشور برداریم باید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که اختیار آن از صفر تا 100 در دست خودمان باشد و این یعنی با اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی می‌توانیم خدعه‌های دشمنان را ناکام بگذاریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *