پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اشتباه ریاض در ارزیابی رابطه ایران و اعراب

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 489933
مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: این توهم سعودی ها که فکر می کنند بیش از ایران به کشورهای عربی نزدیک هستند اشتباه است و ما هیچ مشکلی با شورای همکاری خلیج فارس نداریم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اکبر ولایتی در گفتگو با تلویزیون المیادین با اشاره به این که ایران در امور داخلی لبنان هرگز دخالت نمی کند و هیچ کشوری نیز حق ندارد در سایه اوضاع حساس منطقه در امور داخلی لبنان دخالت کند درباره اوضاع شهر حلب، گفت:حلب دومین شهر مهم سوریه است و آزادسازی و بازسازی این شهر از اولویت هاست.

وی افزود: باید دولت قانونی سوریه از طریق گفتگوهای سیاسی به دنبال پیدا کردن راه حلی باشد. دوستان و دشمنان سوریه می دانند نمی توان هیچ گزینه خارجی را بر ملت سوریه تحمیل کرد.

ولایتی درباره دوره ریاست جمهوری بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: از آنجا که مردم سوریه دو سال پیش بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کردند پس وی در این پست باقی خواهد بود تا این که ملت سوریه وی را تغییر دهد. ملت سوریه و رئیس جمهور این کشور در دفاع از سوریه قاطعانه ایستاده اند و نمی توان این ملت را وادار کرد که رئیس جمهوری که عربستان سعودی یا هر طرف دیگری می خواهند بپذیرند.

وی با اشاره به این که باید از طریق دولت قانونی کنونی در سوریه قانون اساسی این کشور اصلاح شود، بیان داشت: باقی ماندن بشار اسد تا پایان کار خود خط قرمز ماست.

ولایتی تاکید کرد: بعید می دانم میان روسیه و آمریکا درباره همه مسائل مرتبط به سوریه اتفاق نظر وجود داشته باشد. شکی در این نیست اختلافاتی میان مسکو و واشنگتن درباره رئیس جمهور اسد وجود دارد و آمریکا تلاش می کند قبل از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری بشار اسد وی از قدرت کناره گیری کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که ایران از مقاومت مردم سوریه و عراق برای مقابله با تروریست ها حمایت می کند، گفت: ما از هر نهاد قانونی در عراق حمایت می کنیم و مخالف هر گونه اقدام غیر قانونی در این کشور هستیم.  آمریکا و عربستان سعودی حق ندارند در امور داخلی عراق دخالت کنند.

وی درباره روابط ایران و آمریکا تاکید کرد: آمریکایی ها در گفتگو با ما صادق نیستند و به تعهداتی که به ما دادند عمل نکرده اند. آمریکایی ها برای هر طرفی که می خواهد با ایران تعامل داشته باشد مشکل ایجاد می کند. آمریکایی ها ما را خوب می شناسند و نمی توانند با ما شوخی کنند.

مشاور امور بین الملل مقام معظعم رهبری درباره روابط ایران و عربستان سعودی با اشاره به این که ایران از دولت های عراق و سوریه حمایت می کند ولی عربستان سعودی پشتیبان دشمنان این دو کشور است، گفت: ما هیچ مشکلی با شورای همکاری خلیج فارس نداریم. این توهم سعودی ها که فکر می کنند بیش از ایران به کشورهای عربی نزدیک هستند، اشتباه است.

ولایتی درباره اوضاع یمن تاکید کرد: با وجود گذشت یک سال از تجاوز به ملت یمن شاهد آن هستیم که این ملت در مقایسه با گذشته قوی تر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *