پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

آزادراهی که اسیر دست خارجی‌هاست

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 489817
در حالی قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل امروز منکر تفاهم با کره‌ای‌ها درباره طرح قطعه سوم آزادراه تهران-شمال شد که مدیرعامل شرکت آزادراه، ۱۴ اردیبهشت از انعقاد پیش‌قرارداد با شرکت کره ای دوو برای اجرای این قطعه خبر داده بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، صبح روز 14 اردیبهشت‌‌ماه امسال بود که خبر‌ «تفاهم ایران با شرکت دوو برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران‌-شمال و مهلت 6 ماهه به کره‌‌ برای بررسی‌ بیشتر» روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت.

پس از انتشار این خبر، همان روز مدیر‌عامل شرکت آزادراه تهران-شمال به جمع خبرنگاران آمد و خبر فارس را تأیید کرد و از‌ «انعقاد پیش‌قرارداد فاینانس 1.3 میلیارد یورویی کره‌ای‌ها برای آزادراه تهران-شمال» خبر داد.

‌مهران اعتمادی‌ با اشاره به امضای پیش قرارداد همکاری برای ساخت قطعه 3 آزادراه تهران - شمال با کره‌ای‌ها (در هتل اسپیناس سعادت‌آباد) گفته بود که شرکت آزادراه تهران -شمال با شرکت مهندسی و ساخت دوو کره جنوبی پیش قراردادی را به امضا رساندند که بر این اساس تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس بانک‌های کره‌ای انجام شود.

بنا به گفته وی ارزش این فاینانس 1.3 میلیارد یورو است،‌ منطقه 3 به طول 45 کیلومتر از پل زنگوله تا سه راه دشت‌نظیر ادامه دارد و امیدواریم که این پیش قرارداد به مرحله نهایی رسیده و تبدیل به قرارداد شود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران -شمال این را هم گفته بود که ‌این پیش قرارداد حداکثر تا 6 ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود،‌ این فاینانس یکی از پروژه‌های شاخص در جریان سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران به شمار می‌رود.

بنا به گفته اعتمادی‌، قطعه یک آزادراه تهران -شمال از تهران تا شهرستانک 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد‌، آخرین پیمانکار این قطعه هم انتخاب شده و عملیات اجرایی را از هفته آینده شروع می‌کند.

به گزارش فارس این اخبار در حالی مطرح شد که امروز و پس از گذشت ‌چهار روز، اصغر فخریه کاشان (قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل) ادعا کرده است «هیچ تفاهم‌نامه‌ای با کره‌ای‌ها برای ساخت قطعات آزادراه تهران- شمال به امضا نرسیده است»

وی با تأکید بر اینکه هیچ تفاهم‌نامه‌ای با کره‌ای‌ها برای ساخت قطعات آزادراه تهران- شمال به امضا نرسیده است، اظهار داشت:‌ کره‌ای‌ها برای ورود به آزادراه تهران- شمال پیشنهاد داده‌اند اما هنوز به مرحله تفاهم‌نامه نرسیده است؛ تفاهم‌نامه‌ای که با کره‌ای‌ها به امضا رسید، درباره پروژه ساخت راه آهن اصفهان- اهواز بود و همچنین تفاهم‌نامه دیگری هم بین فرودگاه اینچئون کره و فرودگاه امام امضا شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی حتی در پاسخ به این سؤال که آیا امضاء نشدن تفاهم‌نامه مشارکت کره‌ای‌ها در ساخت آزادراه تهران- شمال ارتباطی با پیشنهاد قرارگاه خاتم برای ساخت قطعات 2 و 3 دارد؟‌ گفته است که‌ قرارگاه خاتم الانبیاء یکی از پیمانکاران قوی وزارت راه و شهرسازی است و تعامل خوبی هم بین این دو دستگاه برقرار است‌، هر جا که مصالح و منافع ملی در میان بوده هر دو طرف (قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی)با موضوعات مطرح شده کنار آمده‌اند و بدون مشکل پروژه‌ها پیش رفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ورود قرارگاه خاتم به پروژه آزادراه تهران- شمال ‌وجود دارد؟ اظهار داشت: هر شرکتی که بتواند شرایط ورود به این پروژه، از جمله تامین مالی 60 درصدی ساخت را احراز کند، می‌تواند اعلام آمادگی کرده و وارد مذاکره با وزارت راه و شهرسازی شود و مخالفتی با ورود قرارگاه در صورت تامین شرایط مورد نظر نداریم.

به گزارش فارس، چندی پیش، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود که متأسفانه‌ بنیاد مستضعفان و‌ وزارت راه و شهرسازی، هیچ تعاملی با قرارگاه خاتم نداشته‌اند، اصلاً با وجود آنکه قرارگاه در آزادراه تهران - شمال قرارداد، قیمت و ترک تشریفات داشت‌ اصلاً نپذیرفتند که قرارگاه به این پروژه وارد شود.

سردار عبدالهی این را هم گفته بود که ‌مصوبه دولت قبل درباره حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء در آزادراه تهران - شمال‌ هنوز مانده است،‌ به هر حال عده‌ای راضی نیستند که قرارگاه خاتم وارد‌ پروژه آزادراه تهران-شمال شود؛ البته این عده، با این عناد بی‌منطق خود، یک پروژه ملی را تعطیل می‌کنند و این خیانت به مملکت ‌محسوب می‌شود.

بنا به گفته ‌فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء این قرارگاه آمادگی دارد 40 درصد تأمین مالی اجرای آزادراه تهران - شمال را بپذیرد، این آزادراه را به قرارگاه خاتم تحویل بدهند و ظرف زمان مشخص شده منطقی از سوی خودشان به پایان می‌رسانیم و تحویل می‌دهیم.

بنابراین گزارش به هر حال مشخص نیست‌ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل (اصغر فخریه کاشان) به چه علت خبر حضور کره‌ای‌ها در پروژه آزادراه تهران-شمال را با وجود تأیید مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، تکذیب می‌کند، اما می‌توان این برداشت را داشت که شاید دولت‌ قصد دارد در فضایی بسته و به دور از اطلاع‌رسانی و شاید ترک تشریفات، دوباره خطای گذشته در واگذاری قطعه یک این آزادراه به شرکت خارجی را تکرار و برای خارجی‌ها در این پروژه فرش قرمز پهن کند تا جایی برای قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکاری قوی و دارای متخصصان توانمند داخلی، در این پروژه نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *