پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

خبرنگاری در ایران تخصصی می‌شود

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 489678
یک استاد علوم ارتباطات با اشاره به تخصصی شدن حوزه‌های خبری، تأکید کرد: این موضوع ایجاب کرده که خبرنگارها در حوزه‌های کاری خود یک متخصص باشند و سیر تا پیاز موضوعات کاری خود را بدانند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در گذشته زمانی که رسانه‌های ارتباط جمعی تازه آغاز به کار کرده بودند، به علت کمبود خبرنگار معمولاً یک نفر به پوشش خبری چندین حوزه می‌پرداخت و به عبارتی هر آنچه که خبر بود را مخابره می‌کرد.

آن زمان‌ها اخبار هنوز تخصصی نشده بودند اما امروزه با گسترده شدن بحث خبررسانی و رقابت رسانه‌ها با یکدیگر برای تولید اخبار دقیق و جزئی تر، نیاز به خبرنگارانی پیدا شده است که در حوزه کاری خود یک متخصص به شمار بیایند.

در حالیکه در گذشته دانش خبرنگار را یک دریای بی انتها اما با عمق بسیار کم توصیف می‌کردند و معتقد بودند که خبرنگار باید در همه امور سررشته داشته باشد ولو بسیار اندک، امروزه این دیدگاه در میان رسانه‌ها رنگ باخته است.

در این زمینه محمد سلطانی‌فر، استاد علوم ارتباطات به فارس می‌گوید: اصلا با این موضوع که خبرنگار باید یک دریای وسیع کم عمق باشد موافق نیستم. به عقیده من امروز موضوعات تخصصی شده‌اند و خبرنگار باید در حوزه کاری خود چنان دانش عمیقی داشته باشد که بتواند به عنوان یک کارشناس و متخصص عمل کند.

وی این موضوع را مزیتی برای کار خبرنگاری در این زمانه دانست و تأکید کرد: امروز تخصص و شناخت کافی از حوزه‌های خبر و موضوعاتی که خبرنگار می‌خواهد در مورد آنها بنویسد، حرف اول را می‌زند. خبرنگار باید متخصص باشد تا بتواند گزارشات دقیق بنویسد و با کارشناسان به گفت‌وگو بنشیند تا مصاحبه‌ای در خورد تنظیم کند.

این استاد علوم ارتباطات همچنین معیارهای انتخاب خبرنگار از سوی رسانه‌ها را تخصص، علم و تجربه دانست و گفت: رسانه‌ها هنگام انتخاب خبرنگار باید به این 3 نکته توجه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *