جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زنگ خطر طرح تحول سلامت برای ماماها

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 489175
رئیس انجمن علمی مامایی ایران، از روند اجرای طرح تحول نظام سلامت که موجبات نارضایتی ماماهای کشور را رقم زده است، به شدت گلایه و انتقاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ناهید خداکرمی روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی ماما در دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهارداشت: تاریخچه مامایی توسط وزارت علوم و انجمن مامایی در حال تهیه بوده و در حال حاضر ۳ هزار سند دسته‌ بندی شده به اسم ماما در کتابخانه ملی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اولین گروه آکادمیک مامایی در سال ۱۲۹۸ در ارومیه تربیت ماماها را آغاز کرد، افزود: در سال ۱۳۰۷ نیز نخستین دانشکده مامایی تشکیل و در مجلس قانون آن اعتبار بخشی شد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: در سال ۱۳۵۹ به دلیل افزایش مرگ و میر مادران باردار دانشکده‌های مامایی افزایش یافت و این موضوع در حفظ سلامت مادران باردار و جنین بسیار موثر واقع شد.

خداکرمی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ میزان سزارین ۳۶ درصد بود، گفت: علم زنان و مامایی کمک می‌کند تا بسیاری از نوزادان با زایمان طبیعی از تکمیل شدن زندگی داخل رحمی محروم نشوند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ انجمن مامایی اعتراض کرد که روند زایمان به سمت اتاق عمل پیش می‌رود، گفت: در آن زمان اتاق‌های زایمان در حال کوچک شدن بود و فضا به سمت اتاق عمل پیش می‌رفت. ما در آن موقع به مدیر وقت وزارتخانه این مسئله را مطرح کردیم و آنها گفتند به دلیل انتشار آمار از ما شکایت می‌کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: من هنوز منتظر این شکایت هستم تا بتوانم از حقوق کودکان در این زمینه حمایت کنم. با گذشت زمان صدای ما بعد از ۱۲ سال با کمک گروه‌های مامایی و زنان به گوش مسئولان رسید و در سال ۹۲ دولت ترویج زایمان طبیعی را مد نظر قرار داد این در حالی بود که ما پیش از این ۸ هزار ماما را در رابطه با آمادگی‌های زایمان به صورت کامل آموزش دادیم لذا طرح تحول در این زمینه توانست به خوبی پیش رود.

وی گفت: من به عنوان مامایی که ۳۰ سال دانشجوی مامایی آموزش داده و تجارب زیادی دارم اکنون از اجرای طرح تحول سلامت اعلام خطر می‌کنم، البته همه ما عاشق این مسئله هستیم که طرح تحول سلامت واقعاً تحول ایجاد کند ولی باید بدانیم که تحول روی میز عوض کردن نیست بلکه پایه‌ها سست است و باید تعویض شوند.

خداکرمی ادامه داد: در حال حاضر که برای بیماری‌های مربوط به چشم ۵ حوزه تخصصی در کشور داریم چرا باید خدمات مادران باردار را با دوره‌های کوتاه مدت به دست غیر ماماها بدهیم.

وی افزود: ۳۰ سال قبل اسیر طب پاکستان و هند بودیم و نیاز به ترتبیت بهورز داشتیم ولی اکنون که طب جنین و مادر در حال تخصصی شدن است چرا زنان حاشیه‌نشین را باید به پزشکانی معرفی کنیم که تحت عنوان مراقبین سلامت فعالیت می‌کنند.

خداکرمی با بیان اینکه طرح مراقبین سلامت و اجرای طرح تحول سلامت با این سبک، زنگ خطر به شمار می‌رود، ادامه داد: چرا باید بسته مربوط به سلامت عموم مردم با بسته سلامت مادران باردار در یک مجموعه باشد. در طرح مراقبین سلامت پزشک مشغول نمونه‌گیری از خلط یک بیمار است و بعد همین پزشک باید خدمات لازم را به زنان باردار و کودکان ارائه دهد. مگر می‌شود همه این موضوع‌ها را در یک بسته ارائه کرد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران، با طرح این سئوال که تجربه شبکه‌ها و پزشک خانواده روستایی چه شد، افزود: گذشته ما باید آئینه آینده باشد نه اینکه همه را خراب کنیم و از نو بسازیم لذا می‌طلبد که یک دانشگاه در این زمینه پیش‌قدم باشد و با ارزیابی‌های درست به ما کمک کند.

وی اضافه کرد: در نظام سلامتی که در ارائه خدمات رضایت نباشد، مردم آسیب می‌بینند. اکنون حدود ۹۹.۸ درصد ماماهای شاغل از نظام مراقبین سلامت ناراضی‌ هستند و این مسئله زنگ خطر برای نظام سلامت کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *