پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مادورو مقابل مخالفان کوتاه آمد

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 489160
رئیس جمهوری ونزوئلا می گوید مخالفتی با برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت ندارد اما به شرطی که شورای ملی انتخابات صحت امضاهای جمع شده از سوی اپوزیسیون را تایید کند.
به گزارش جهان، مهر به نقل از فرانس پرس خبر داد، «نیکلاس مادور» رئیس جمهور چپ گرای ونزوئلا در واکنش به تلاش اپوزیسیون برای براندازی دولت خود، گفت: چنانچه مسئولین انتخاباتی یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار امضای جمع آوری شده از سوی مخالفین را معتبر ارزیابی کنند، وی نیز با برگزاری همه پرسی که با هدف خلع وی از قدرت برگزار می شود، مخالفتی نخواهد داشت.

رهبران اپوزیسیون در روز دوشنبه گذشته امضاهای جمع آوری شده از سوی مردم را به مسئولین انتخاباتی ونزوئلا تحویل داده و با متهم کردن مادورو به سوء مدیریت اقتصادی، برگزاری همه پرسیِ تغییر حاکنیت را خواستار شدند.

ادعا شده که تعداد امضاهای جمع شده از سوی اپوزیسیون ۹ برابر رقمی است که برای موافقت شورای ملی انتخابات با برگزاری همه پرسی لازم است.

برای ارائه درخواست برگزاری همه پرسی تغییرِ حاکمیت، در مرحله اول جمع آوری امضای یک درصد از واجدین شرایط رای دهی کفایت می کند. اما برای اینکه با این درخواست موافقت شود، حمایت ۲۰ درصد از رای دهندگان واجد شرایط  ضروری است. اما در نهایت، بعد از برگزاری همه پرسی نیز، مادورو در صورتی از سمت خود کنار خواهد رفت که تعداد آراء مخالفین بیشتر از تعداد آرائی باشد که وی در انتخابات ریاست جمهوری پیشین از آن خود کرده است. مادور در انتخابات پیشین با کمتر از ۵۱ درصد آراء به پیروزی رسید.

البته، کمیسیون انتخاباتی ونزوئلا تحت کنترل حامیان مادورو است و از همین حالا «جورج رودریگرز» در مقام کسی که باید امضاهای جمع آوری شده را اعتبارسنجی کند، از احتمال تقلب و ارائه آمار غلط از سوی اپوزیسیون سخن می گوید.

مخالفین مادورو قصد دارند تا حتی الامکان پیش از پایان سال میلادی جاری (۲۰۱۶) همه پرسی تغییر حاکمیت را برگزار کنند. طبق قانون اساسی ونزوئلا، چنانچه همه پرسی به زیان مادورو تمام شود، بعد از ژانویه سال میلادی ۲۰۱۷ قدرت به معاون وی منتقل خواهد شد.

روند اعتبارسنجی امضاهایی که به کمیسیون انتخاباتی تحویل داده شده است، از امروز چهارشنبه آغاز شده و تا پنج روز ادامه می یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *