جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

اعلام نرخ رشد جمعیت سالمندی کشور

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 489145
استاد دانشگاه و جمعیت‌شناس با اشاره به اینکه در ۳۵ سال آینده ۳۳ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند، گفت: این در حالی است که در سال ۹۴، ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند بودند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدجواد محمودی در نشست خبری روز ملی جمعیت گفت: از سال ۸۰ با افزایش زاد و ولد در کشور مواجه بودیم، به طوری که سالی ۲۹ هزار تولد اضافه شده است و پیش‌بینی می‌کردیم تا سال ۹۷ یا ۹۸ این افزایش به دلیل توانایی جمعیت در فرزندآوری ادامه داشته باشد و از چند سال قبل شروع به هشدار کردیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح و هدفمندکردن ارائه خدمات تنظیم خانواده هدف اصلی ما بود، گفت: به اشتباه عنوان شد که خدمات تنظیم خانواده قطع شده است و همین موضوع باعث شده در استان‌های محروم زاد و ولد بیشتر از استان‌های دیگر باشد.

استاد دانشگاه و جمعیت‌شناس تصریح کرد: استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان، همدان، خراسان، ایلام و چهارمحال و بختیاری را بررسی کردیم و مشخص شد که نرخ رشد موالید در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن در این استان‌ها ۴.۱ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که نرخ موالید در سال ۹۳ نسبت به ۹۴، ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد.

به گفته محمودی، همچنین در استان‌های برخورداری مانند تهران، اصفهان، سمنان، یزد، بوشهر، مرکزی، مازندران، فارس و... بررسی شد و مشخص شد که زاد و ولد در تهران، اصفهان، سمنان و بوشهر افزایش و در مابقی استان‌ها ثابت بوده است و همچنین در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ نرخ موالید ۴.۴ درصد افزایش و در سال ۹۳ نسبت به ۹۴، به ۲.۷ درصد کاهش یافت.

وی به آمارهای سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد و گفت: بر اساس سه سناریو در شاخص‌های کم، متوسط و بالا برای جمعیت ایران در نظر گرفته شد به طوری که در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران در شاخص بالا به ۱۰۹ میلیون نفر، متوسط ۶۲ میلیون نفر و کم ۳۱ میلیون نفر می‌رسد.

به گفته استاد دانشگاه و جمعیت‌شناس، آمارهای سال ۲۰۱۵ سازمان ملل نشان می‌دهد که آمارهای قبلی بازنگری شده به طوری که نرخ باروری ۱.۷۵ مرکز آمار ملاک قرار گرفته و بر همین اساس پیش‌بینی شده جمعیت کشور در سال ۱۴۸۰ در شاخص متوسط ۶۵ میلیون نفر، بالا ۱۱۲ میلیون و کم ۳۹ میلیون نفر می‌رسد و بر اساس این سناریو نرخ رشد کاهش و به سمت صفر و منفی شدن در حال حرکت است.

وی به سالخوردگی جمعیت اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۹۴، ۱۰ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند که در سال ۱۴۲۹، ۳۰ سال آینده درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

محمودی افزود: بالای ۲۱ درصد جمعیت سالمند در کشور یعنی انفجار سالمندی و بر همین اساس باید از همین امروز برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را شروع کنیم، هر چند که ممکن است دیر شده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *