پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

سیستم بانک‌داری کشور مانع اقتصادمقاومتی

سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب: 488737
امام جمعه اصفهان گفت: سیاست‌های اقتصادی دولت باید صاحبان سرمایه را به ایجاد بنگاه‌های اقتصادی هدایت و اعطاء سودهای بانکی مانع از ایجاد کارخانه می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در همایش بزرگداشت روز کارگر اظهار داشت: اصلاح نظام بانک‌داری، حمایت از کارفرما و اصلاح قوانین حمایتی از کارگران، یکی از مهم‌ترین اصول اقتصادمقاومتی است و تا زمانی که این امور اصلاح نشود، امکان اجرای صحیح اصول اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.
 
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به حدیث« الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه. » از امیرالمؤنین(ع) عنوان کرد: این سخن نشان از ارزش و و اهمیتی است که اسلام برای کار و کارگر قائل شده است.
 
وی اضافه کرد: در هیچ یک از مکاتب مادی و بشری و در هیچ یک از ادیان پیشین، به اندازه دین اسلام، به کار و کارگر اهیمت نداده‌اند، حتی در مکاتبی که تنها هدف و ارزش انسانی را کار دانسته‌اند، نتوانسته‌اند به اندازه اسلام، ارزش و اهمیت قشر کارگر را بیان کنند.
 
امام جمعه اصفهان اظهار کرد: امام راحل(ره) فرمودند«همه کارگر هستند حتی خداوند نیز فعال و کارگر است» بنابراین کارگری یک ارزش است، تمام اقشاری که در جامعه کار می‌کنند وبرای پیشبرد اهداف مسلمانان تلاش می‌کنند، در زمره کارگران قرار دارند و از ارزش و اهمیتی زیادی برخوردارند.
 
آیت‌الله طباطبائی‌نژاد با اشاره به روایت« الْمُؤْمِنُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ » تصریح کرد: تمامی ارزش و اهمیتی که برای کارگر قائل شده‌اند به شرطی است که خیانت به کارفرما در کار وجود نداشته باشد و کار را خالصاٌ برای رضای خدا انجام دهند و در برابر حقوقی که می‌گیرند و تعهدی که در برابر یک سازمان، فرد و یا دولت دارند، کاملاٌ عمل کنند.
 
وی تاکید کرد: کمی حقوق و مزایای کارگران و کارفرمایان در بخش‌های خصوصی و دولتی مجوزی برای کم کاری نیست زیرا فرد از ابتدا تعهد کرده که در مقابل دریافت این میزان از حقوق و مزایا کاری را انجام دهد، این مسئله باعث می‌شود فرد فارق از هرگونه بازرسی و نظارتی برای رضای خداوند عمل کند.
 
امام جمعه اصفهان گفت: طبق روایت اگر کسی بتواند گناهی را انجام دهد و برای رضای خدا از انجام آن چشم‌پوشی کند، ملکی از ملائکه الهی خواهد بود، کم کاری در ادارت هم نوعی گناه است که فرد باید برای خدا از آن دوری کند؛ و بی توجهی به اینگونه از احکام و تعابیری که بارها در دین ما مورد تأکید قرار گرفته، باعث شده یکی از معضلات اجتماعی مثل کمی ساعات کار مفید پیش آید.
 
آیت‌الله طباطبائی‌نژاد تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود نظم در محیط‌های اداری و کارگری در تمام بخش‌های دولتی و خصوصی حاکم شود، مدیریت صحیح، نظام‌مند و هد‌ف‌دار است؛ متأسفانه ضعف مدیریتی در تمام بخش‌های اجتماعی و در تمام سطوح وجود دارد و این در حالی است که تعهد دینی، مهم‌ترین عاملی است که فرد را به سوی انجام صحصح امور هدایت می‌کند.
 
وی تصریح کرد: بسیاری از مدیران و کارگران و کارکنان بخش‌های خصوص و دولتی در کشور ما با تلاش شبانه روزی خود در حال خدمت هستند، اما اگر افرادی دارای روحیه ضعیف دینی هستند برای آنکه کار همه افراد را ضایع نکنند، باید با مدیریت و نظارت مستمر او را به سوی انجام صحیح کارها هدایت کنیم.
 
امام جمعه اصفهان گفت: در روایات بسیاری بر انجام صحیح و کامل کارها سفارش شده و این مسئله را جزء ویژگی‌های افراد مؤمن برشمرده‌اند؛ یکی از اصول اقتصادمقاومتی، توجه به تولیدات داخلی است، این مسئله مستلزم ارائه محصولاتی است که توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را داشته باشند.
 
آیت‌الله طباطبائی‌نژاد اضافه کرد: به قول رهبر معظم انقلاب،اگر هر یک از ما در هر جایگاهی هستیم، برای ارتقاء ملیت و کشورمان، کارها را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم، در کوتاه‌ترین زمان، اوضاع اقتصادی کشور، بهبود پیدا می‌کند.
 
وی گفت: تأکیدات مکرر رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی در سال‌های اخیر برای این است که، ضعف اقتصادی کشور مانع استقلال کامل سیاسی و فرهنگی می‌شود، استقلال کشور، مشروط به تقویت مبانی اقتصادی داخلی است.
 
امام جمعه اصفهان گفت: سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت باید صاحبان سرمایه را به ایجاد بنگاه‌های اقتصادی هدایت کند، اعطاء سودهای کلان به سپرده‌های بانکی مانع این می‌شود که افراد تمایلی به ایجاد کارخانجات داشته باشند.
 
نماینده ولی فقیه در استان همچنین  گفت: دولت باید سیاست‌های حمایتی خود را از کارگران و کارفرمایان اصلاح کند، کارفرمایان باید حمایت شوند، دولت باید امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کند تحمیل هزینه‌های سنگین به کارفرمایان با اصول اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد؛ از سوی دیگر انعقاد قراردادهای کارگری موقت هم نوعی ظلم به این قشر است، کارگران نیازمند امنیت شغلی مناسب هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *