پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱

تحلیلی خواندنی از رای مردم در انتخابات مجلس دهم

يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 488358
پيام اين انتخابات اين است: انتخاب شدن، بيش از آنكه يك "شانس" باشد، يك "مهارت" است.
تحلیلی خواندنی از رای مردم در انتخابات مجلس دهم
به گزارش جهان، مهدی محمدی در کانال شخصی اش و در تحلیل انتخابات دهم مجلس نوشت:  تركيب نهايي منتخبان مجلس پيام هاي مهمي از حيث شناخت "ديدگاه راي دهندگان" در خود دارد. بيش از ٧٠ درصد تركيب مجلس جديد است و اين يعني نمايندگان پيشين فاقد "ظرفيت تكرار" بوده اند. كليشه هاي سياسي يكسره بي اعتبار شده است. در مواردي مدافعان سفت و سخت برجام راي آورده اند و در موارد مهم تري منتقدان بسيار تند و تيز آن. در برخي حوزه ها، حاميان دولت برتري آشكاري دارند و در حوزه هايي ديگر نزديك ترين و شناخته شده ترين حاميان دولت به كانديداهايي گمنام باخته اند. در برخي حوزه ها، كانديداهايي بسيار ثروتمند، صحنه را به رقيبان ندار و بي بضاعت واگذار كرده اند و اين يعني پول هم "عامل تمام كننده" نبوده است. حوزه هايي هست كه ليست اميد در آن قاطعانه برنده بوده و حوزه هاي ديگري هم هست كه با وجود نقش آفريني جدي طبقه متوسط، اصولگرايان ارتدوكس راي آورده اند.

نتيجه اين است كه "الگوي راي دهي" بسيار پيچيده شده و كمتر از قواعد عام تبعيت مي كند. "گفتمان هژمون در ابعاد ملي" وجود ندارد و تصميمات راي دهندگان، تا حدود زيادي تابع "ملاحظات محلي" است.

از همه مهم تر، مهارت هاي روشي و تكنيكال، و آنچه مي توان آن را "هنر كسب محبوبيت" ناميد، به شدت با اهميت تر از گرايش هاي سياسي و جهت گيري هاي گروهي است.

پيام اين انتخابات اين است: انتخاب شدن، بيش از آنكه يك "شانس" باشد، يك "مهارت" است.

***
محمدی همچنین در یادداشت کوتاه دیگری نوشت:

اصلاح طلبان مي گويند دور دوم انتخابات مجلس را برده اند. آمارها مبهم است، ولي وقتي طرفي خود مي گويد برنده است بايد حرفش را جدي گرفت. اين ادعايي است كه صحت آن، به زودي، حين انتخاب رييس مجلس آزموده خواهد شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک تحلیل ساده نیز وجود دارد.
اصلاح طلبان هرجا توانسته اند تقلب کرده اند. اصلاح طلبان قبلا هم سابقه تقلب در انتخابات مجلس را داشته اند. این صرفا یک حدس و احتمال است.
البته در انتخابات ریاست جمهوری چنین احتمال و امکانی وجود ندارد.
لذا در انتخابات سال آینده این احتمال در معرض تست واقعی قرار خواهد گرفت.
یعنی اگر در انتخابات سال آینده ، نامزد اصلاح طلبان شکست خورد بدانید که در انتخابات مجلس هم تقلب شده است.