کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستور جدید جهانگیری به بانک مرکزی

12 ارديبهشت 1395 ساعت 7:30

بر اساس ابلاغ آیین‌نامه کشت فراسرزمینی ،بانک مرکزی ملزم به تامین ارز در کشت فراسرزمینی شد.


به گزارش جهان به نقل از روزنامه رسمی جمهوری اسلامی، هیأت وزیران در جلسه 29/1/1395 به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه کشت فراسرزمینی را به شرح زیر تصویب کرد:
 
آیین‌نامه کشت فراسرزمینی
 
ماده1ـ در این آیین ­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌­روند:
 
الف ـ کشت فراسرزمینی: بهره­‌برداری از منابع، عوامل، ظرفیت­ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور.
 
ب ـ متقاضی: کلیه اشخاص حقیقی ساکن ایران و اشخاص حقوقی ایرانی که در چارچوب ضوابط این آیین نامه داوطلب کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف می‌باشند.
 
ماده2ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارتخانه­های امور خارجه و
امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه­های ذی­ربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تنظیم و ارایه مشوق­ها و حمایت­ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی، از جمله موارد زیر اقدام نماید:
 
الف ـ انجام پشتیبانی، ارایه اطلاعات و مشاوره­های لازم به متقاضی.
 
ب ـ تعهد خرید محصولات و یا تولید قراردادی در شرایط رقابتی در مورد محصولات مورد نیازی که اولویت آنها توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام و در چارچوب مقادیر مصوب انجام می ­شود.
 
تبصره ـ ضوابط تعیین صلاحیت حرفه­ای متقاضیان کشت فراسرزمینی توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین می­ شود.
 
ماده3ـ وزارت امور خارجه مکلف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:
 
الف ـ تنظیم و مبادله تفاهم ­نامه­ های دوجانبه به منظور اخذ مجوز فعالیت جهت تولید، صدور محصولات تولیدی و بهره ­گیری از ابزارهای سیاسی و حقوقی موجود برای برقراری امنیت سرمایه­ گذاری متقاضیان در کشورهای هدف.
 
ب ـ حمایت­های حقوقی، قانونی و مدنی از متقاضیان در کشورهای هدف.
 
پ ـ ارایه تسهیلات لازم در خصوص امور کنسولی، اخذ روادید، اقامت و کار برای متقاضیان در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهاد کشاورزی.
 
ت ـ جمع ­آوری و ارایه اطلاعات لازم از کشورهای هدف به ویژه در خصوص قوانین، مقررات، ضوابط و شرایط سرمایه­گذاری، مالکیت، اجاره و بهره­ برداری از اراضی به وزارت جهاد کشاورزی.
 
ماده4ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (شرکت مادرتخصصی سرمایه ­گذاری­های خارجی ایران) مجاز است با متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی در اجرای پروژه ­های بزرگ کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشارکت نماید.
 
ماده5 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط نسبت به تأمین ارز مورد نیاز در قالب اعتبار خرید محصولات تولیدی اقدام نماید.
 
ماده6 ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به حمایت از نیروی کار ایرانی متقاضی کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف اقدام نماید.
 
ماده7ـ صندوق توسعه ملی مجاز است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، نسبت به تأمین تسهیلات مورد نیاز متقاضیان کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهاد کشاورزی اقدام نماید.
 
ماده8 ـ این آیین ­نامه صرفاً شامل متقاضیانی می ­شود که با وزارت جهاد کشاورزی جهت تأمین اهداف مذکور در این آیین­نامه قرارداد منعقد نموده باشند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور ـ اسحاق جهانگیری


کد مطلب: 488297

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/488297/دستور-جدید-جهانگیری-بانک-مرکزی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com