سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱
آخرین برآورد اطلاعاتی آمریکا از داعش؛

چرا سرویس‌های اطلاعاتی غرب از مهار داعش در کشورهایشان ناتوان هستند؟

پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب: 487923
داعش توانسته است علی رغم محدودیت ها، هسته های تروریستی را در سرتاسر اروپا شکل بدهد. این نشانه این است که باوجودی که سرویس های اطلاعاتی غربی از مدت ها قبل، از داعش به عنوان یک مسئله ضدامنیتی در داخل کشورهایشان نام می بردند، نتوانسته اند آن را مهار کنند.
چرا سرویس‌های اطلاعاتی غرب از مهار داعش در کشورهایشان ناتوان هستند؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا اخیر هشدار داد که تروریست های داعش هسته های ترور مخفی بسیاری را در سرتاسر اروپا دارند و می توانند از آنها برای حمله به غیر نظامیان استفاده کنند.

«جمیز کلاپر» مدیر اطلاعاتی آمریکا در گفت و گویی با نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اعلام کرد که گروه های ترور داعش هسته های مخفی شبیه به حملات پاریس و بروکسل را دارند.

کلاپر تصدیق کرد مقام های اطلاعاتی آمریکا به جستجوی خود برای یافتن نشانه هایی از داعش در آلمان، انگلیس، و ایتالیا ادامه می دهند.

کلاپر افزود: «این مسئله مایه نگرانی ما و شرکای اروپایی مان است. من به شما اطمینان می دهم هر آنچه را که بتوانیم با آن ها (شرکای اروپایی) به اشتراک بگذاریم، انجام خواهیم داد.»

وی در ادامه افزود: اشتراک گذاری اطلاعاتی تاکید اصلی ما است. ما می دانیم که عوامل داعش بسیار متعصب هستند و نسبت به عملیات امنیتی آگاهی و اشراف دارند. آنها از مسئله بحران پناهجویان در اروپا نیز استفاده هایی برده اند.»

وی گفت: «دیگر مقام ها هنوز تصویر کلی از داعش را متصور نکرده اند و تروریست های داعش نیز از سوی دیگر، نسبت به رصد شدنشان اشراف دارند. آنها نسبت به امور امنیتی آگاهی بسیار زیادی دارند.»

اما در این باره نکات ذیل قابل تامل است:

ناکامی سرویس های اطلاعاتی غربی در مهار داعش

داعش توانسته است علی رغم محدودیت ها، هسته های تروریستی را در سرتاسر اروپا شکل بدهد. این نشانه این است که باوجودی که سرویس های اطلاعاتی غربی از مدت ها قبل، از داعش به عنوان یک مسئله ضدامنیتی در داخل کشورهایشان نام می بردند، نتوانسته اند آن را مهار کنند.

از سوی دیگر نشانه این است که حفره های امنیتی در اروپا در مقابل گروه های تروریستی تکفیری در حال بیشتر شدن است. آنچه امروز سرویس های اطلاعاتی غرب را با مشکل روبه رو کرده است، عدم پیش بینی مکان وقوع عملیات ضد امنیتی در پهنه سرزمینی به وسعت کل قاره اروپا است.

سخنان کالاپر اعتراف به این است  که سرویس های اطلاعاتی مرحله مهار داعش ناکام مانده و  به نوعی امکان کنترل این گروه تروریستی عملا از دست رفته است. به همین دلیل است که مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا خواهان اولویت دادن به اشتراک گذاری اطلاعات میان سرویس های اطلاعاتی اروپا و آمریکا شده است. وسعت سرزمینی که داعش برای عملیات خرابکاری در اروپا دارد کار را برای مهار این تروریست ها بدون هماهنگی و همکاری سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی عملا غیر ممکن کرده است. ضمن اینکه داعش علاوه بر تجربه القاعده از توان و تجربه بعثی های جذب شده و بازمانده از دوران صدام برای فرار از تورهای اطلاعاتی غرب بهره می برند. این همان اعترافی است که کلاپر به آن اشاره کرده که فرار از رصد اطلاعاتی نقطه قوت داعش در اروپا است.

نگرانی از داعشی های پرورش یافته در دل غرب بدون حضور در عراق و سوریه

اما اگر در ماه های گذشته دغدغه سرویس های اطلاعاتی تنها این مسئله بود که با پهن کردن تورهای امنیتی برای افراد بازگشته از سوریه و عراق، می توانند برای به دام افتادن یا مهارشان اقدام کنند، این بار با هسته های تروریستی روبه رو هستند که برخی از آنها برای آموزش های تروریستی به سوریه و عراق نرفته بلکه به عنوان شهروند معمولی در برخی کشورهای اروپایی زندگی و به صورت داواطلب هوادار و به عنوان عامل داعش عمل می کنند. این مسئله نشان می دهد که امواج تبلیغی و ایدئولوژی داعش، توانسته است برخی جوانان ناراضی از تبعیض، نگاه های نژادی و شهروند درجه بودن را در این قاره به خود جذب کند. ضمن اینکه این ناامنی ها اگر به زنجیره ای از اقدامات مداوم و دنباله دار تبدیل شود می تواند ناامنی ها را در برخی از این کشورها پایدار کند.

دستیابی داعش به شیوه های جدید مبارزه

همچنین این سخنان نشان می دهد که داعش تغییراتی در استراتژی خود ایجاد کرده است. داعش هم اکنون نه در خود توان فتح سرزمین های جدید می بیند و نه حتی توان حفظ برخی از شهرهایی که قبلا تصرف کرده است را دارد. به همین دلیل داعش با تشکیل گروه های تروریستی در قالب گروه های چند نفره تلاش کرده خود را در شهرهای مختلف اروپایی بسط بدهد و بدین ترتیب به شیوه های تازه تری برای مبارزه مجهز بشود. در این استراتژی بر خلاف سالهای اولیه حضور داعش در سوریه و بعدا عراق، این بار این کشورهای اروپایی هستند که از داعش در آینده آسیب های جدی تری خواهند دید.

جذب هوادار داعش در اروپا بیشتر از القاعده

داعش بیش از القاعده توانسته است شهروندان مقیم اروپا را به خود جذب کند. دلیل این مسئله در جذابیت های ایدئولوژیک فراملیتی و همچنین فتح سرزمینی توسط این گروه بوده است. از سوی دیگر قوت تبلیغات و همچنین استفاده بیشتر از تکنولوژی های جدید سبب شده است که داعش در نقاط مختلف دنیا برای خود یارانی داشته باشد. به همین دلایل پیش بینی می شود توان خرابکاری داعش در غرب بیش از آنچه القاعده توانست انجام بدهد در آینده باشد.

گلایه نیروهای امنیتی اروپایی از عدم درک مقامات سیاسی

کلاپر به نوعی به عدم توجیه و فهم دقیق مقامات سیاسی اروپا نیز درباره داعش اعتراف کرده است. مسئولان سیاسی اروپا در حالی در سالهای اخیر تلاش کردند که با بهره برداری های سیاسی و ژئوپولتیک از داعش اهداف خود را در غرب آسیا و شمال آفریقا دنبال کنند که از تبعات امنیتی آن غافل شدند. اینک نیز مسئولان امنیتی و اطلاعاتی غرب نگران تر از سیاسیون به نظر می رسند و ریشه این اختلاف هم همان است که سیاسیون در اروپا تصوری کامل از داعش ندارند یا همچنان نگاه ابزاری به این گروه دارند.

اما در پایان یک سوال اساسی وجود دارد و آن اینکه داعش در آمریکا به چه میزان نفوذ پیدا کرده است؟ کلاپر تاکنون در این باره جواب دقیقی نداده است ولی در آینده نه چندان دور پاسخ این سؤال روشن خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خیلی ببخشید اینطوری هم نیست حتی خودشان راه را برای آنها در اقدامات تروریستی هموار میکنند تا بتوانند بعد از آن بر علیه اسلام جو سازی و توطئه کرده و در میان مردمشان چهره اسلام و مسلمین را چهره خشن معرفی کنند حاکمان غرب واستکبار بسیار تحت سلطه رژیم غاصب صهیونیسم هستند و تمامی دیکته های آنها را اجرا می کنند