چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تاکید وزارت علوم بر حمایت از بخش غیردولتی

چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب: 487768
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم گفت: وزارت علوم در دوره جدید سیاست حمایتی از بخش غیر دولتی در آموزش عالی را پیش گرفته است.
 به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر کارن ابری‌نیا ظهر چهارشنبه در حاشیه افتتاح ساختمان جدید موسسه آموزش عالی شاندیز بیان کرد: وزارت علوم در دوره جدید سیاست حمایتی از بخش غیر دولتی در آموزش عالی را پیش گرفته است و لذ با توجه به شرایط موجود که توسعه کمی توازن را به هم زده ما در وزارت‌خانه سعی در حمایت از موسسات غیر دولتی داریم.
 
وی با اشاره به رسالت اصلی مجموعه های آموزش عالی و دانشگاه‌ها تاکید کرد: هدف اصلی آموزش عالی تربیت انسان‌های توسعه یافته است.
 
وی ادامه داد: اغلب این موسسات از اساتید برجسته دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیئت موسس بهره می‌برند باید توجه داشت که فعالیت در حوزه آموزش عالی بسیار پرهزینه است چرا که باید کیفیت بالایی در خدمات خود ارایه دهند.
 
ابری‌نیا با بیان اینکه ما در وزارت علوم به دنبال ارتقاء کیفیت موسسات آموزش عالی هستیم، تصریح کرد: این ارتقاء کیفیت در بخش‌های تجهیزات و امکانات، فضای فیزیکی و هیات علمی و نیروی انسانی متمرکز است. این درست است که در حال حاضر استخدام عضو هیات علمی بسیار هزینه‌بر بوده و افق آینده نیز مشخص نیست. اما باید در این مسیر گام برداشت.
 
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم اضافه کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که موسسات آموزش عالی از کادر علمی، آموزشی و اجرایی سطح بالایی بهره‌مند باشند و بخش خصوصی در آموزش عالی به عنوان بزرگترین بخش و فعال به شمار آید.
 
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی آن را یکی از راهکارهای توسعه تفکر نقادانه توصیف و اظهار کرد: مقام معظم رهبری در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید بسیاری دارند. یکی از جنبه‌های مهم برگزاری این کرسی‌ها این است که افراد بتوانند تفکر نقادانه داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر برآورده‌ها نمایانگر کیفیت بهتر بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی است، گفت: اما در بخش دولتی هزینه‌ها سه تا پنج برابر بخش خصوصی بوده و بخش دولتی فاقد چابکی بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی است.
 
ابری‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارکردهای آموزش عالی در دنیا خاطرنشان کرد: در گذشته کارکرد آموزش عالی این بود که افراد پس از گذراندن مقاطع مختلف تحصیلی با اخذ مدرک به عنوان استاد دانشگاه به فعالیت خود ادامه می‌دادند اما باید توجه داشت که هدف اصلی آموزش عالی این نبوده و باید از مدرک‌گرایی فاصله گرفت.
 
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم بیان کرد: آموزش عالی باید نیروی انسانی برای جامعه تقویت کند. سومین کارکردی که برای آموزش عالی در نظر گرفته شده تربیت نیروهای کارآفرین است و انتظاری که از دانشگاه‌ها می‌رود هم این است که خروجی آنها منجر به ایجاد شغل شود.
 
وی با بیان اینکه اگر موسسات آموزش عالی ذهن آماده تولید کنند در ابعاد انسانی توسعه خواهیم یافت، عنوان کرد: فارغ‌التحصیل دانشگاهی ما باید بتواند مسائل را شناسایی، تحلیل و راه‌حل‌یابی کند. ما اگر این روش را داشته باشیم ذهن‌های آماده خواهند توانست کارآفرینی کنند.
 
ابری‌نیا با تاکید بر توجه به برنامه‌های علمی، فرهنگی و معنوی در دانشگاه‌ها آن را یکی دیگر از راه‌های تربیت ذهن خلاق دانست و گفت: باید دانشجو به گونه‌ای تربیت شود هنگامی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد آمادگی برخورد با مسائل اجتماعی مختلف را داشته و نقادانه با آن برخورد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *