پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گزارش اشتغالی وزیر کار در محضر رهبری

چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب: 487747
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار هزاران کارگر سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب، گزارش عملکرد اشتغالی و برنامه‌های دولت در این زمینه را ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی ربیعی امروز چهارشنبه در دیدار هزاران کارگر سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب با اعلام اینکه برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌ محور» تدوین شده است، گفت: برنامه «رشد فقرزدای اشتغال‌ محور» کانون حرکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
 
ربیعی اظهارداشت: اکنون پس از حصول ثبات نسبی در سیاست اقتصادی، وزارتخانه در موقعیتی قرار گرفته است که به عنوان دستگاه متولی هماهنگی در سیاست‌گذاری اشتغال، برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» را تدوین کرده و در پی اجماع‌سازی بین دستگاه‌ها و نیروهای مؤثر بر سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران است. جلسه شورای عالی اشتغال در روز گذشته، عرصه بروز همین رویکرد بود.
 
وی گفت: خدمت مقام معظم رهبری و حضار گرامی سلام می‌گویم و بی‌نهایت خرسندم که در سالی که متبرک به دو بار جشن گرفتن تولد فاطمه زهراست، و با فرمان حضرتعالی، سال «اقتصاد مقاومتی: اقدام و عمل» نام گرفته است، برای بزرگداشت مقام کارگر و ارائه گزارش عملکرد وزارتخانه‌ای که از اساس با یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی، یعنی عدالت اجتماعی سروکار دارد، خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده‌ایم.
 
وزیر کار افزود: من به عنوان کارگر و فعال کارگری، از سوی همه کارگران سپاس‌گزارم که حضرتعالی همواره اهتمام ویژه نسبت به کارگران داشته‌اید و در همه سال‌های گذشته، بارها این عنایت آشکار شده است. کارگران به نیکی دریافته‌اند که تأکید حضرتعالی بر جامعه تولیدمحور، مطالبه‌ای در راستای منزلت و کرامت ایشان است.
 
ربیعی تصریح کرد : تأکید حضرتعالی بر توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط که سال گذشته در مراسم روز کارگر ابراز نمودید؛ تأکید بر تقویت تولید داخلی؛ و نام‌گذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی و مطالبه انجام اقدامات مؤثر در این عرصه، نشانگر حمایت راهبردی حضرتعالی از جامعه کارگری است. بزرگ‌ترین خرسندی کارگر، امنیت شغلی، درآمد مستمر و کار باکرامت و شایسته است. کارگران با دغدغه حضرتعالی درخصوص عدالت نیز انس دیرینه دارند و دلگرم‌اند به این‌که همواره همگان را به رویه‌ها و سیاست‌های عادلانه توصیه کرده‌اید. من در هم‌نشینی با جامعه کار و تولید دریافتم که ایشان صمیمانه شما را به پاس عدالت‌طلبی، دغدغه داشتن برای محرومان و پاسداری از عزت و امنیت کشورشان، بسیار دوست دارند.  
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز حفظ نیروی شاغل فعلی، بهبود معیشت ایشان و افزایش شاغلین دغدغه اصلی دولت است. خرسندم به استحضار برسانم که تأکید مستمر حضرتعالی بر اشتغال ثمربخش بوده و درستی توصیه حضرتعالی به توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط اثبات شده است.
 
ربیعی افزود : آمارهای رسمی نشان می‌دهند که در یک سال گذشته، میزان رشد ارزش افزوده تولیدشده در کشور ۰.۷ (هفت دهم) درصد بوده است، اما ارزش افزوده نیروی کار جدیدی که در بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر شاغل به کار شده‌اند ۲.۷ (دو و هفت‌دهم) درصد بوده است. بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر در زمره بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند و هم‌اکنون نیز ۸۵ درصد شاغلین در این بنگاه‌ها کار می‌کنند. همین امر امید به تعدیل مشکل بزرگ بیکاری را تقویت کرده است.
 
وی گفت: سیاست رشد اقتصادی و توسعه اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط، پنجره‌ای به سوی بازنگری سیاست اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور می‌گشاید. اقتصاد ایران میراث‌دار عادات ذهنی‌ای است که پرداختن به کارهای چشمگیر، سرمایه‌بر و زمانبر را اولویت می‌دهد. اما ساختار جمعیتی، نیازهای جامعه و شرایط جهانی نیز تغییر کرده است. تجربه سایر کشورهایی که نیروی انسانی فراوان داشته‌اند و در تنگنای تأمین سرمایه نیز بوده‌اند نشان می‌دهد که راهنمایی راهبردی حضرتعالی درخصوص توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، راهکار بنیادین برای جدا شدن از مسیر «رشد اقتصادی به کمک سرمایه‌گذاری کلان» و گذار به «رشد اقتصادی فراگیر و اشتغال‌زا» است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: به استحضار می‌رسانم که وزارتخانه با برنامه دولت برای ایجاد ثبات در اقتصاد و کنترل تورم، و علاوه بر آن تلاش وافر در ساماندهی سیاست رفاهی از دو مسیر تقویت بیمه‌های درمانی و اجتماعی، و به دوش کشیدن بخش عمده‌ای از بار اجرای طرح تحول سلامت همراهی کرده است. هم‌چنین مبارزه سامانمند با انواع فقر، کاهش نابرابری منطقه‌ای در کشور، بهبود وضعیت کودکان کار، سازماندهی نهادهای مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت حس مسئولیت اجتماعی برای تحقق خیر جمعی، از برنامه‌های وزارتخانه بوده است. امیدواریم در راستای ارتقای مسئولیت اجتماعی، روزی فرابرسد که هر ایرانی خود را در قبال همه ایرانیان مسئول بداند.
 
ربیعی گفت: اکنون پس از حصول ثبات نسبی در سیاست اقتصادی، وزارتخانه در موقعیتی قرار گرفته است که به عنوان دستگاه متولی هماهنگی در سیاست‌گذاری اشتغال، برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» را تدوین کرده و در پی اجماع‌سازی بین دستگاه‌ها و نیروهای مؤثر بر سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران است. جلسه شورای عالی اشتغال در روز گذشته، عرصه بروز همین رویکرد بود.  
 
وی یادآور شد: این برنامه بر اهمیت رشد اقتصادی تأکید می‌کند، اما وضعیت امروز کشور و ضرورت لحاظ کردن هم‌زمان دو عامل کمیابی سرمایه و فراوانی نیروی انسانی و بیکاری انباشت‌شده در یک دهه گذشته را توأمان مد نظر دارد. لذا راهبرد متفاوتی برای ایجاد رشد در پیش می‌گیرد.
 
ربیعی افزود: برنامه ما ابداً نسبت به مقوله عدالت و ضرورت فقرزدایی بی‌توجه نیست. بنابراین بر رشد اقتصادی توأم با فقرزدایی تأکید می‌کند و نگران تعمیق شکاف‌های اقتصادی در جامعه است. این برنامه شکاف‌های اقتصادی را در بعد جغرافیایی نیز مد نظر دارد و بر این اساس بنا شده که رویه‌های گذشته دیگر برای شرایط امروز مناسب نیست و نمی‌تواند شکاف‌های ایجادشده میان سطح توسعه‌یافتگی نقاط مختلف کشور را پر کند. مناطق توسعه‌نیافته و محروم کشور باید با اتکا بر توسعه صنایع کوچک و متوسط که سرمایه‌بر نیستند و هم‌زمان نیروی زیادی را شاغل می‌کنند توسعه یابند. این راهبرد، هم‌زمان به دلیل اتکای بسیار کمتر به سرمایه‌های بزرگی که تأمین آن‌ها فقط در توان دولت است، سهم مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش می‌دهد.  
 
وی افزود: این برنامه که اشتغال‌زایی با تأکید بر بنگاه‌های کوچک و متوسط را دنبال می‌کند، مستقیماً با دغدغه حضرتعالی و مردم شریف ایران درباره آسیب‌های اجتماعی نیز ارتباط دارد. اگرچه همه آسیب‌های اجتماعی برآمده از بیکاری نیستند و تغییرات سبک زندگی نیز بر شیوع آن‌ها مؤثرند، لیکن برنامه‌ اشتغال‌زایی تدوین‌شده بر کاهش آسیب‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.  
 
وی تصریح کرد: می‌دانیم که راه دشواری پیش رو داریم و صمیمانه عرض می‌کنم که در این مسیر به دلگرم به حمایت و پشتیبانی حضرتعالی، به نهادینه شدن گفتمان «رشد فقرزدای اشتغال‌محور» در ذیل بند اول سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم امیدواریم. «رشد فقرزدای اشتغال‌محور» با سیاست توسعه تعاونی‌ها و مردمی کردن اقتصاد که مورد اهتمام ما در سه سال گذشته بوده، سازگار و هم‌سوست. من معتقدم که گسترش تعاونی‌ها در عادلانه کردن جامعه و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد مؤثر و راهگشاست.  
 
اگرچه برنامه «رشد فقرزدای اشتغال‌محور» کانون حرکت وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما هم‌چنان که سال گذشته خدمت حضرتعالی گزارش دادم، ما به دنبال سیاست رفاهی و حمایت اجتماعی منسجم نیز بوده‌ایم.
 
ربیعی گفت: طرح «بیمه سلامت فراگیر» یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجراشده است. قریب ده میلیون نفر شهروند فاقد بیمه درمان در این طرح بیمه شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثریت قاطع این افراد در مناطق حاشیه شهری زندگی می‌کنند، و کارگران مشاغل غیررسمی هستند. در ضمن، سیاست رسمی کردن مشاغل غیررسمی را که اصلاحی بزرگ در اقتصاد ایران است دنبال می‌کنیم.  
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود : برنامه مهم ما در سازمان تأمین اجتماعی و بیمه‌ها نیز توسعه درمان به مناطق حاشیه‌ای و محروم است. سیاست توانمندسازی را با تأکید بر بهبود آموزش فنی و حرفه‌ای و توسعه «فنی و حرفه‌ای روستامحور» دنبال کرده‌ایم. عمده صنایع و واحدهای تولیدی، خدماتی و کشاورزی کشور هنوز به تولید کالا و خدمات با فناوری پایین مشغول هستند. دست‌آوردهای افتخارآمیز متخصصان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان که از نیروی متخصص استفاده می‌کنند، به وجه غالب تولید کالا و خدمات در اقتصاد ایران بدل نشده‌ است. لذا تأکید بر آموزش فنی و حرفه‌ای، سیاست راهبردی وزارتخانه است تا به نیروی کار و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی امکان دهد با استفاده از نیروی کار باکیفیت‌تر، بتوانند از تولید کالا و خدمات با ارزش افزوده کم گذر کنند.  
 
ربیعی یادآور شد: ما بر این باوریم که تقویت مهارت‌های اکثریت نیروی انسانی به کمک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اولاً فعالیتی سرمایه‌بر نیست و ثانیاً در راستای ارتقای عدالت اجتماعی از مسیر اشتغال‌زایی قرار دارد. در ضمن ایمان داریم که این مسیر به تعدیل آسیب‌های اجتماعی و هم‌زمان به ارتقای توازن ساختاری میان نقاط مختلف کشور کمک می‌کند. در سیاست‌ها و برنامه‌های رفاهی به ایجاد پنجره واحد رفاهی نیز پرداخته‌ایم. و هم‌زمان سعی شده است تا نقصان بزرگ نظام رفاهی در ایران یعنی دسترسی نداشتن به داده‌های قابل اتکا برای شناخت گروه‌ها و افراد نیازمند حمایت برطرف شود. خوشحالم به استحضار برسانم که دست‌آوردهای مهمی در زمینه تهیه نقشه فقر و هم‌چنین تکمیل اطلاعات لازم برای شناخت افراد نیازمند حمایت اجتماعی، حاصل شده است که از جمله در طرح حذف گروه‌های پردرآمد از دریافت یارانه، به‌کار آمده است.  
 
وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی گفت: برنامه مؤثری در قالب لایحه حمایت از معلولان تدوین شده که پیگیر تصویب آن هستیم. در ضمن، تهیه مسکن معلولان در حال اجراست که جا دارد از بنیاد مستضعفان و جانبازان، و هم‌چنین خیرین برای مشارکت مؤثر در این برنامه قدردانی کنم. اجرایی شدن بیمه زنان سرپرست خانوار نیز در جریان است. حمایت از کودکان در معرض آسیب، برنامه‌های بهبود زندگی سالمندی و بازنشستگی نیز در حال اجراست. هم‌چنین فرمان حضرتعالی درباره رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، برنامه اصلی وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ در حوزه رفاهی است.  
 
ربیعی گفت: من از آن جهت که از عمق دغدغه حضرتعالی نسبت به کارگران اطلاع دارم، با افتخار به استحضار می‌رسانم که در دو سال گذشته، بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی و برآمده از همدلی و هم‌زبانی‌ای که میان کارگران و کارفرمایان شکل گرفت، شکاف ایجاد شده میان تورم و مزد کاهش یافته است. در سه سال گذشته، نرخ افزایش مزد بر نرخ تورم پیشی گرفته است. این دست‌آورد از همراهی کارگران و کارفرمایان با نظام و دولت حاصل شده است و خواست ایشان برای تحقق خیر جمعی را آشکار می‌سازد. لیکن خود آگاهیم که هنوز قدرت خرید کارگران و بازنشستگان – بالاخص در شهرهای بزرگ - متناسب با هزینه‌های خانوار نیست، لیکن  تلاش ما در مسیر ارتقای کیفیت زندگی کارگران و بازنشستگان مستمر خواهد بود.  
 
وی افزود: سیاست ما در وزارتخانه آن بوده است که با تأکید بر سلامت اقتصادی، مبارزه با فساد و ارتقای مدیریت سرمایه‌های اقتصادی، بهبود رویه‌های اداره صندوق‌های بازنشستگی و حمایت اجتماعی، و اصرار بر صیانت از اموال کارگران و بیمه‌گذاران، وضعیت صندوق‌ها را بهسازی کنیم. هم‌چنین بر اصلاحاتی تأکید داشته‌ایم که نقش صندوق‌ها در زندگی اجتماعی بیمه‌گذاران را افزایش دهد و این صندوق‌ها را از سازمان‌های صرفاً پرداخت‌کننده حقوق به سازمان‌هایی که نقشی فراتر در ارتقای کیفیت زندگی بیمه‌گذاران ایفا می‌کنند تغییر دهد. امروز صندوق‌ها طیفی از خدمات را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کنند که در گذشته سابقه نداشته‌ است و هزینه این خدمات نیز از اصلاحات در اداره صندوق‌ها تأمین شده است.  
 
ربیعی گفت: هدف همه اقدامات ما این بوده است که به پیشرفت همه‌جانبه کشور کمک کنیم. بنابراین توسعه اجتماعی عدالت‌محور، رشد اقتصادی فقرزدا و اشتغال‌محور، صیانت از گروه‌های نیازمند حمایت و آسیب‌پذیر و مشارکت بنیادین در تعدیل آسیب‌های اجتماعی، برای وزارتخانه اولویت داشته است.  
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من و همکارانم در عرصه اخلاق و رفتار فردی نیز کوشیده‌ایم با عنایت به ارزش‌های والای انسانی، دینی و اخلاقی مدیریت کنیم. همراهی با کارگران، احترام نهادن عمیق به کارفرمایان و کارآفرینان، و بودن در میان نیازمندترین‌ها افتخار ماست. ما مفتخریم و خدا را شاکریم که به کودکانی که برای‌شان پدر و مادریم، معلولانی که خداوند ما را با ایشان می‌آزماید، زنان زجرکشیده‌ای که شرافتمندانه بار تکفل خانواده را بر دوش می‌کشند، سالمندانی که چشم امیدشان به مددکاری ماست، خدمت می‌کنیم.  
 
ربیعی افزود: من خاضعانه قدردان تأکیدات حضرتعالی بر ضرورت اخذ تصمیم‌های بزرگ، انجام کارهای دشوار و انقلابی، و سخت‌کوشی هستم. بی‌گمان انجام چنین وظایف دشواری نیازمند اجماع و همدلی است. سپاسگزار آن هستیم که همگان را همواره به همدلی فرامی‌خوانید و از مناقشات بر حذر می‌دارید؛ مسئولان را دلگرم می‌سازید و شعله شجاعت نهراسیدن از ناملایمات و دلسردی‌های داخلی و خارجی را فروزان می‌سازید؛ و ایشان را امیدوار می‌کنید که تدبیرهای خویش را برای عزت و اقتدار نظام و مردم به‌ کار بندند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *