چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

پیمانکار متروی کرج در راه دادگاه

چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 487648
شهروندان کرجی در حالی رویای افتتاح پروژه قطار شهری کرج را در سر می پرورانند که خلع ید پیمانکار نیز در روند تسریع این پروژه تاثیری نداشته و کار به دادگاه کشیده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نام پروژه: خط ۲ قطار شهری کرج و حومه، سال شروع پروژه: اساسنامه در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و مردادماه سال ۸۵ کُلنگ این پروژه به زمین زده شد، عمر پروژه: ۱۰ سال، میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۴ سال، مقرر بود انتهای سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد، میزان پیشرفت فیزیکی: در فاز نخست حفاری و لاینینگ تونل نزدیک ۹۴ درصد پیشرفت دارد؛ در ایستگاه‌ها به‌طور متوسط بالای ۶۰ درصد و در مجموع کل پروژه ۳۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است در اولویت اول فاز یک برای بهره‌برداری ۴۷.۱۸ درصد پیشرفت دارد، پیمانکار اولیه پروژه: شرکت سابیر «طرح و ساخت»، پیمانکار فعلی: شرکت سابیر «طرح و ساخت»، پروژه خط ۲ بعد از پل حصارک (محدوده پیشاهنگی) شروع می‌شود و پس از عبور از زیر خیابان شهید بهشتی در مسیر شرق - غربی حرکت می‌کند و به چهارراه طالقانی می‌رسد پس‌ازآن به‌صورت شمالی - جنوبی ادامه حرکت می‌دهد و بعد از عبور از زیر اتوبان تهران - کرج در زیر جاده ملارد ادامه می‌دهد تا به شهرستان ملارد برسد. طول کل پروژه با احتساب مسیرهای دسترسی به دپو و پایانه حدود  ۳۰کیلومتر است.

سهم کرجی ها از پروژه قطار شهری کرج همین اطلاعاتی است که در چند سطر بالا ارائه شد پروژه ای که قرار است حمل‌ونقل درون‌شهری زیر سایه اش توسعه پیدا کند از زمان کلنگ‌زنی این پروژه بیش از ۱۰ سال می‌گذرد.

سیزدهم
قطار شهری کرج روی کاغذ تاریخ پایان کار دارد ولی در واقعیت پایانی را نمی‌توان برایش متصور شد این در حالی است که ترافیک با استان البرز و کلان‌شهر کرج عجین شده و از بد ماجرا همگان از پل فردیس به عنوان نماد ترافیک در کشور یاد می کنند
دیماه سال گذشته بود که در رسانه ها خبر ابلاغ فسخ قرارداد پیمانکار خط ۲ قطار شهری کرج از سوی سازمان قطار شهری کرج و حومه منتشر شد خبری که پس از ۱۰ سال مانند آب پاکی بود که روی دستان کرجی ها ریخته شد تا دوباره چشم به افق بدوزند و برای این پرسش که قطار شهری کی به ایستگاه افتتاح می رسد به دنبال پاسخ باشند.

چهاردهم دیماه سال گذشته نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در گفتگو با مهر عنوان کرده بود: اراده دولت بر اتمام پروژه قطار شهری کرج در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

هیربد معصومی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دولت تمایل به ادامه کار با پیمانکار فعلی پروژه قطار شهری کرج را دارد یا خیر، اظهار کرده بود: تمایل دولت به اتمام این پروژه مهم در کلان‌شهر کرج است اگر برای به سرانجام رسیدن پروژه نیاز به تغییر پیمانکار فعلی باشد این کار انجام خواهد شد.

بررسی آخرین وضعیت این پروژه باعث شد تا گفتگویی دیگر با معصومی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ترتیب دهیم وی در خصوص تعیین تکلیف پیمانکار پروژه قطار شهری کرج گفت: خلع ید این پیمانکار که با نظر هیئت مدیره سازمان قطار شهری انجام شده با احتساب این موضوع است که در شرایط کنونی ادامه همکاری با این پیمانکار امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه پیمانکارانی در کشور باید فعالیت کنند که بتوانند پروژه ها را با سرعت هرچه بیشتر انجام دهند، گفت: مدت هاست که با پیمانکار قطار شهری کرج به مشکل برخورد کرده ایم.

معصومی در ادامه بر لزوم تعیین تکلیف پیمانکار این پروژه تاکید کرد و گفت: اقدامات مربوط به خلع ید این پیمانکار انجام شده اما «سابیر» شکایتی را در دادگستری مطرح کرده که در صلاحیت آنان نیست و باید در شورای عالی فنی مطرح شود.

معصومی با بیان اینکه این رای با ظرافت خاصی صادر شده و به نوعی استنباطی است، تصریح کرد: از رای صادر شده استنباط می شود که هیئت مدیره نمی تواند ماده
معصومی با تاکید بر اینکه پروژه کنارگذر شمالی در کرج به صورت تهاتر با سهم ۳۰ درصد نقدی انجام گرفته است، افزود: راه اندازی مترو پایتخت با پول نقد انجام شد این در حالی است که پرداخت پول نقد به پیمانکار در حال حاضر از توان دولت خارج است
۴۶ را روی قرارداد این پیمانکار اجرا کند و کارفرما و پیمانکار باید به شورای عالی فنی مراجعه کنند.

وی ضرر و زیانی که شهر و شهروندان از ادامه این روند متحمل می شوند را بسیار زیاد اعلام کرد و گفت: مقرر بود تا سال ۸۹ حداقل ۷ ایستگاه از این پروژه آماده و بهره برداری شود ولی این مهم محقق نشده و ضرر هنگفتی به شهر تحمیل کرده است که در این زمینه همه ما مسئول هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با اشاره به اینکه برای برخی از پروژه های استان مشکلاتی ایجاد شده است، گفت: در پایتخت کارهای بسیار بزرگتر با سهولت بیشتری انجام می شود اما متاسفانه در البرز اینگونه نیست دلیل آن هم ریشه ای و ناشناخته است.

وی با بیان اینکه پیگیری این امر باید در شورای عالی فنی انجام شود، خاطرنشان کرد: نظر مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج این است که بر اساس شرایط کنونی پیمان، تصمیم هیئت مدیره که خلع ید پیمانکار است، تصمیمی درست بوده و سابیر ناگزیر است ایستگاه ها را تحویل و آن‌ها را تخلیه کند ولی پیمانکار اسناد و مدارکی ارائه کرده و به ادامه این همکاری اصرار دارد.

معصومی با بیان اینکه همه این امور مورد بررسی قرار گرفته و در مجموع حق به پیمانکار داده نشد، گفت: این پروژه باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود چرا که ۲ رام قطار نیز خریداری شده است.

وی در مورد زمان تشکیل شورای عالی فنی در خصوص بررسی وضعیت پروژه قطار شهری کرج، گفت: تلاش می کنیم تا یک‌ماه آینده این موضوع تعیین تکلیف شده و تصمیمات صحیح برای ادامه و بهره برداری از این پروژه اتخاذ کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعیت میلیونی کرج امروز میراث دار ترافیکی است که سال‌ها پیش وعده راه اندازی قطار شهری برای حل آن داده شد ولی امروز بعد از این همه مدت تازه با وعده های آخر سال جاری و نیمه اول سال آینده مسئولان قرار است که این قطار تاریخی به ایستگاه برسد و واقعیت امر این است که بوی بهبود از اوضاع این پروژه به مشام نمی رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کی دیگه بعداز مرگ ما الان ساله ۹۹ هستش؟؟؟