شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱
روزنامه ایندیپندنت فاش کرد

ردپای یک زن در حادثه ۱۱ سپتامبر

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب: 487551
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت از ارتباط برخی افراد سفارت عربستان در واشنگتن با عوامل حادثه ۱۱ سپتامبر پرده برداشت و نوشت که اموال همسر بندر بن سلطان با این حادثه تروریستی ارتباط داشت.
ردپای یک زن در حادثه ۱۱ سپتامبر
به گزارش جهان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی تلاش کرد برخی ابعاد پرونده 11 سپتامبر و ارتباط آن با شخصیت‌ها و شاهزادگان سعودی را که در 28 صفحه محرمانه گزارش کنگره آمریکا وجود دارد فاش کرده و از نقش عربستان در حملات انجام شده بر ضد برج‌های تجارت جهانی در نیویورک در سال 2001 پرده بردارد.

این روزنامه دیدگاه کاملی نسبت به مطالب موجود در این صفحات را ارائه کرده و موضوع را از جوانب مختلف آن بررسی کرده است. گزارش مذکور جزییات بیشتری از آنچه تاکنون در طول سال‌های مختلف به آن پرداخته شده ذکر می‌کند.

روزنامه مذکور تأکید می‌کند که این موضوعات در ابعاد محرمانه پرونده با عنوان نتایج، مناقشات و روایت مربوط به ابعاد حساس و مشخص این جنایت است. این در حالی است که گزارش مذکور به نقل از برخی مسئولان کاخ سفید گزارش می‌کند که برخی محتویات این صفحات به‌زودی علنی خواهد شد.

تازه‌ترین مطالب منتشرشده در این رابطه از سوی رودی جیولیانی شهردار نیویورک در زمان انجام این حملات بود،‌ وی در این زمینه گفت که یک شاهزاده سعودی چکی به‌مبلغ 10 میلیون دلار به وی داد تا اتهامات موجود را از عربستان مرتفع کند، اما جیولیانی این چک را پاره کرده به او داد و گفت: می‌توانی پولت را در جهنم آتش بزنی. ملت آمریکا می‌خواهند بدانند نقش واقعی دولت عربستان در این حملات چه بوده است.

این روزنامه انگلیسی می‌افزاید که ادعاهای جیولیانی در رابطه با تلاش شاهزاده سعودی برای پرداخت رشوه، یک روز پس از آن مطرح شد که اعلام شد مجوز پرواز غسان الشربی یکی از عناصر القاعده در اتاق‌های سفارت عربستان در آمریکا صادر شده است. این مجوز به‌همراه اسناد دیگری در جریان انجام تحقیقات از سفارت عربستان به دست آمد. الشربی نیز در سال 2002 در پاکستان دستگیر شد، اما مشخص شد که وی در این حوادث مشارکت نداشته است. این جزئیات در یادداشت رسمی با عنوان "سند 17" در سال 2003 به رشته تحریر درآمد و در سال گذشته محرمانه بودن آن از بین رفت، البته این موضوع تا همین اواخر منتشر نشده بود تا اینکه فردی به‌نام برایان مگلینشی آن را در وبلاگ خود منتشر کرد.

ایندیپندنت همچنین از ارتباط برخی افراد سفارت عربستان در واشنگتن با دو سعودی دیگر به‌نام‌های نواف الحمزی و خالد المنضار پرده برداشت. آنها در سال 2000 به‌عنوان موج اولیه عاملان حوادث 11 سپتامبر وارد آمریکا شدند. این دو نفر از طریق فردی به‌نام عمر البیومی در آپارتمانی در سان‌دیگو مستقر شدند. البیومی به آنها کمک کرد تا اوراق مربوط به امنیت اجتماعی و اطلاعاتی از دوره‌های آموزش خلبانی دریافت کنند. همچنین گفته می‌شود وی این فرد را با انور العولقی آشنا کرد که بعدها با صفت بن لادن اینترنت مشهور شد و در حملات هوایی آمریکایی‌ها در یمن به هلاکت رسید.

گزارش روزنامه انگلیسی نشان می‌دهد که البیومی برای تسهیل حضور در آمریکا اموالی را از طریق یک شرکت سعودی مرتبط با خدمات پروازی از دولت عربستان دریافت کرده بود. وی قبل از حوادث 11 سپتامبر با عنوان نماینده سرویس‌های اطلاعاتی عربستان در لیست اف‌بی‌ای قرار داشت. البته مقامات سعودی این موضوع را رد می‌کنند. وی معمولاً به سفارت عربستان در واشنگتن و کنسولگری آن در لس‌آنجلس تردد داشت.

البیومی در برابر بازجوهای آمریکایی اعتراف کرد که نشست طولانی با فهد الثمیری یکی از مسئولان وزارت امور دینی عربستان داشته که رهبر معنوی کنسولگری در لس‌آنجلس به شمار می‌رفت. وی در همان روز با الحامزی و المحضار (عوامل اجرایی حملات 11 سپتامبر) دیدار کرد. این اتفاقات قبل از لغو مصونیت دیپلماتیک الثمیری و اخراج وی از آمریکا به‌علت مظنون بودن به ارتباط با حملات تروریستی 11 سپتامبر صورت گرفت.

این روزنامه می‌افزاید که اسامه بسنان سعودی دیگری بود که در آن زمان در سان‌دیگو زندگی می‌کند. وی زمان طولانی را در کنار الحامزی و المحضار دو عامل اجرایی این عملیات تروریستی بود.

براساس این گزارش بسنان حدود 75 هزار دلار از هیفا همسر بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در آمریکا دریافت کرده بود. گفته می‌شد این اموال برای مداوای همسر بسنان تحویل او ‌شده است، این در حالی است که بخشی از این پول‌ها به البیومی تحویل داده شده بود. بسنان به‌علت جعل ویزا در آگوست 2002 بازداشت شده و دو ماه بعد از آمریکا اخراج شد و به عربستان رفت.

براساس دادخواستی که بر ضد عربستان سعودی مطرح است، بخشی از اموال پرداخت شده از طریق همسر  بندر بن سلطان برای حل و فصل اوضاع مهاجران سعودی در سان‌دیگو مورد استفاده قرار می‌گرفت، این در حالی است که اف‌بی‌آی تأکید دارد دلیلی برای این موضوع ندارد. همچنین کمیته حملات 11 سپتامبر نیز اعلام کرد که ارتباطی بین این حملات با خاندان حاکم سعودی پیدا نکرده است.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینم یه ترفند سیا هست که میخواد بگه انفجار کار این و اون هست و حالا مثلا افراد سعودی .نباید تو زمین امریکائیها بازی کرد و رسانه ها هم حرفای اونا رو تکرار کنن به بهانه ناراحتی از سعودیها. همه می دونن. انفجار برجها کا رخود سیا و موساد بوده