پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

کدام شبکه تلویزیونی در سراشیبی سقوط است؟

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 487454
این شبکه که پیش از این از کم مخاطب ترین شبکه های تلویزیونی بود در رویکرد جدید خود با چند برنامه شاخص توانسته است از حیث مخاطب احیای مجددی از حیث کسب مخاطب بوجود آورد
به گزارش جهان به نقل از تریبون مستضعفین،   در دنیای امروز امواج ماهواره با عبور از موانعی که دولت ها طراحی می کنند نسبت به تغییر ذهنیت شهروندان عمل می کنند و این گونه باعث تضعیف اقتدار دولت ها می شوند.

اما در جمهوری اسلامی ایران، تلویزیون مهم ترین رسانه ای است که برای انتقال پیام های دینی، تربیتی و فرهنگی به کار گرفته می شود. از این رو می توان گفت که تلویزیون در خط مقدم مبارزه با تهاجم رسانه ای دشمن قرار دارد و بنا به همین دلیل رسالت صدا و سیما در انتقال ارزش های اسلامی ایرانی بسیار حیاتی و تاثیر گذار می باشد.

وظایف صدا و سیما و عملکرد مدیران

با بررسی قوانین مرتبط با وظایف صدا و سیما به خوبی می توان متوجه شد که در جای جای قوانین و اساسنامه این نهاد، به مسئولان و مدیران این نهاد اهتمام به آزادی‏ بیان و نشر افکار، دوری از تنگ نظری، انعکاس نظرات مختلف، پذیرش انتقادات و نظرات سازنده مردم، ایفای نقش به عنوان کانال ارتباطی مطمئن بین مردم و مسئولین، منعکس‌کننده صدیق وقایع و رویدادهای مهم اجتماعی و … تاکید شده است.

در عین حال خروجی عملکرد هر یک از مدیران شبکه ها در رعایت قوانین ذکر شده را می توان در آثار تاثیر گذار شبکه ها پی گیری کرد.در این میان با گذشت نزدیک به ۲ سال از مدیریت جدید صدا و سیما، حالا می توان خروجی عملکرد مدیران جدید را نیز ارزیابی کرد.

اما طی ۲ سال گذشته انتصابهایی که در سطح مدیریت شبکه های مختلف سیما صورت گرفت با حرف و حدیثهای بسیاری مواجه شد. از بازگشت مدیران با سابقه تلویزیون به این عرصه همچون احسانی و جعفری جلوه گرفته تا انتصاب میرحسینی، یار نزدیک پور محمدی به عنوان مدیر شبکه سوم سیما،انتصابهای متزلزل در شبکه فرهیخته یعنی شبکه ۴ سیما و سپردن عجیب و غریب سکان شبکه تخصصی اقتصاد سیما به دست مدیری که در این زمینه هیچ تخصصی ندارد.

شبکه یک سیما؛ شبکه قهر و آشتی

۲ سال عملکرد تلویزیون در سطح مدیریت با تغییرات ناخواسته ای مواجه شد.قهر “احسانی” سکاندار شبکه ملی، یعنی شبکه یک سیما، زمینه را برای حضور مدیر جوانی چون فضل الله شریعت پناهی فراهم کرد.فرصتی که استفاده بهینه از آن می توانست آینده روشنی را برای وی رقم بزند، اما همین جوان بودن وی باعث شد تا مخاطبان مهمترین شبکه تلویزیونی از جهت رویکرد، شاهد برنامه شاخص و متفاوت در زمان مدیریت وی نباشند تا مهاجرت “علی ضیا” یار نزدیک شریعت پناهی از شبکه سه سیما به شبکه یک تنها تغییر و برند این شبکه باشد.هر چند برنامه “ثریا” و “پایش”در حال حاضر یکی از شاخص ترین های این شبکه است.

“جیوگی” برنامه ای متفاوت در شبکه دو سیما

اما شبکه دو سیما با برنامه “جیوگی” توانست اثری متفاوت را برای مخاطبانش به نمایش بگذارد.برنامه ای که انتخاب سوژه هایش از جمله “نقد عملکردی خود سیما” حکایت از یکی از مهمترین شاخصهای مدیریت شبکه داشت.یعنی جسارت. رویه موجود در این شبکه نشان می دهد علیرغم محدودیتهای موجود مجموعا روند رو به رشدی در این شبکه حاکم بوده است.

شبکه سه سیما و تلاش برای رسیدن به شاخصها

شبکه سه نیز با شعار سرگرمی و جوانان آثار خود را به این سمت و سو برد.”سه شو” که البته در مقطعی با حضور جواد رضویان با حاشیه هایی مواجه شد اما اثری متفاوت در جذب مخاطب بود، “جادوی صدا” و “امضا” نیز از دیگر آثار این شبکه است که جدای از ساختار توانسته بخش قابل توجهی از مخاطب را با خود همراه کند هرچند تولید برنامه های به اصطلاح “زرد” که بدون توجه به محتوا و تنها برای سرگرمی ساخته می شوند یکی از بزرگترین ضعفهای این شبکه است.

درخشش شبکه ۴ سیما در دوره جدید
شبکه چهار سیما که پیش از این از کم مخاطب ترین شبکه های تلویزیونی بود در رویکرد جدید خود با چند برنامه شاخص توانسته است از حیث مخاطب احیای مجددی در این شبکه بوجود آورد. برنامه هایی چون”صد برگ”، “چرخ” “فانوس”، “سیم و زر” نشان داد که می توان در شبکه های تخصصی نیز کارهای جذاب ارائه کرد.

شبکه پنج در سراشیبی سقوط

با تغییر ماموریت شبکه ۵ سیما به شبکه اقتصاد و انتصاب مدیر غیر تخصصی برای این شبکه روال تضعیف و از بین رفتن مخاطبان شبکه آغاز شد تاجایی که امروز بسیاری از برنامه صرفا با تکرار رگباری شعارهایی مانند شعار سال ، تنها خاصیتشان ایجاد بی حسی و شعارزدگی مخاطبان می باشد. واژه اقتصاد مقاومتی ازر جمله این برخوردهای شعاری است که پیش از این رهبر انقلاب به پرهیز از سیاستهای رسانه ای اینگونه به مدیران صداوسیما تذکر داده بودند.

با این حال به نظر می رسد بی توجهی به مخاطب و پرکردن آنتن برای ارائه گزارش کار به مسئولین بالاتر هدفی است که مدیران این شبکه دنبال می کنند.

تعطیلی بدون اعلام معدود برنامه های موفق این شبکه نیز از مواردی است که نشان می دهد که مخاطب خیلی برای این شبکه مهم نیست و از این رو می توان گفت شبکه پنج که روزگاری از شبکه های پرمخاطب بود جای خود را با شبکه ۴ عوض کرده است.

در گزارش بعد به بررسی شبکه های غیرسراسری خواهیم پرداخت.

منبع:تریبون مستضعفین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *