جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار انسانی شورای‌ امنیت درباره یمن

سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 487410
شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای، هشدار داد در صورتی‌ که راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن ایجاد نشود، وضعیت انسانی در این کشور جنگ‌زده به‌شدت وخیم خواهد شد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از «آناتولی» خبر داد، شورای امنیت سازمان ملل اجرای بندهای پنج‌گانه قطعنامه 2216 درباره بحران یمن را خواستار شد و از طرف‌های درگیر خواست «نقشه راه» ‌حل این بحران را ترسیم کنند.

شورای امنیت در بیانیه‌ای ریاستی نصریح کرد، این «نقشه راه حل»، عقب‌نشینی نیروهای «انصارالله» و «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن از شهرها و مناطق تحت تصرف خود، تحویل سلاح‌های سنگین به دولت (مستعفی و فراری)، بازگرداندن نهادهای دولتی و ازسرگیری گفتمان سیاسی یمنی- یمنی را شامل می‌شود.

شورای امنیت در این بیانیه از تمامی طرف‌های درگیر در یمن را بر «پایبندی به قوانین حقوق بشر بین‌المللی و اتخاذ تدابیر لازم برای کاستن از میزان خسارت‌ها به غیرنظامیان» فراخواند و هشدار داد «در سایه نبود راه‌حل سیاسی برای این بحران، اوضاع انسانی به شدت وخیم خواهد شد.»

اعضای شورای امنیت همچنین «نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش حملات تروریستی» القاعده و داعش در یمن ابراز داشته‌اند.

از سوی دیگر، «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از گزارش‌ها درباره پیشرفت چشمگیر در روند توقف اقدامات خصمانه در یمن و نیز بهبود اوضاع امنیتی این کشور عربی استقبال کرد.

دور نخست مذاکرات گروه‌های یمنی از پنجشنبه شب در کویت آغاز شد. طبق اعلام منابع خبری، تاکنون پیشرفت خاصی در زمینه حاصل نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *