کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیدار لاریجانی با معاون رئیس‌جمهور اروگوئه

7 ارديبهشت 1395 ساعت 1:31

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای بوده، تصریح کرد: با اهرم فشار نمی توان حقوق ملت ها را پایمال کرد.


به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی،علی لاریجانی در دیدار با رائول سندیک معاون رئیس جمهوری و رئیس مجلسین اروگوئه اظهار داشت: دفاع ایران از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای الگویی را پایه ریزی کرد که دیگر نتوانند به سایر کشورها برای دسترسی به این حق مسلم مانع تراشی کنند.
 
 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای، درخصوص اجرای تعهدات طرف مقابل گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر این اساس بوده که از حقوق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای دفاع کند و نگذارد که با استفاده از اهرم فشار این حق را از ما بگیرند.
 
وی در ادامه با حمایت از گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور اروگوئه تصریح کرد: شناخت تجار ایران و اروگوئه از دستاوردها و زمینه های تجارت متقابل می تواند به تسهیل این روابط کمک کند و دسترسی به بازارهای یکدیگر را امکانپذیر سازد، هر چند که این روابط از قبل میان دو کشور وجود داشته است.
 
لاریجانی در پایان با اشاره به بحران های موجود در خاورمیانه که اثرات آن دامنگیر کشورهای اروپایی هم شده است، خاطرنشان کرد: همه کشورهای جهان باید از ظرفیت های بین المللی خود برای بازگرداندن امنیت به این کشورها استفاده نمایند تا بتوان جلوی معضل تروریسم و در پی آن گسترش مهاجرت به سایر کشورها بالاخص اروپا را گرفت.
 
همچنین در این دیدار رائول سندیک معاون رئیس جمهور اروگوئه اظهار داشت: هر دو کشور ایران و اروگوئه در منطقه بحران خیزی قرار دارند ولی نوع بحران در این دو منطقه متفاوت است.
 
وی تصریح کرد: خاورمیانه درگیر گروه های تروریستی است و در منطقه ما یک نوع بحران اقتصادی شکل گرفته که قطعاً سیاست مشخصی پشت سر این قضیه وجود دارد زیرا ما در اوایل قرن 21 تا چندین سال قبل با فروش محصولات کشاورزی و دامپروری توانسته بودیم به استقلال رسیده و در جایگاه اقتصادی مناسبی قرار بگیریم ولی با کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی در چند سال اخیر این جایگاه را از دست دادیم.
 
رئیس مجلسین اروگوئه متذکر شد: ما باید از روند دموکراسی در کشورها حمایت کنیم و با تقویت قانون و با مشروعیت بخشی برای دولت و زمامداران کشورهایمان، از ایجاد هرج و مرج جلوگیری کنیم تا ملت هایمان در رفاه و آسایش زندگی کنند.
 
رائول سندیک ضمن تبریک به ایران به جهت توافقات هسته ای خاطرنشان کرد: ایران توانست با اقتدار بحران ها و تحریم ها را پشت سر بگذارد و از حقوق مسلم ملت خود دفاع کند و این دستاورد با آن دلیل بود که کشور ایران وابستگی خود به نفت را کاهش داده بود.
 
معاون رئیس جمهور اروگوئه در پایان خواستار تبادل نفت با محصولات کشاورزی و دامپروری اروگوئه و توسعه روابط تجاری با ایران شد.


کد مطلب: 487305

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/487305/دیدار-لاریجانی-معاون-رئیس-جمهور-اروگوئه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com