جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اتمام حجت جابری انصاری با آل سعود

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 487242
سخنگوی وزارت خارجه گفت: صبر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در برابر دولت سعودی حد و اندازه ای دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها، با اشاره به آخرین تحولات منطقه و تحرکات عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: منطقه ما دستخوش تحولات درونی و بیرونی است، برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند روند تحولات را با ممانعت مواجه کرده و شرایط را در پیش از آغاز این تحولات نگه دارند.

وی افزود: سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیرسیاسی را نمی‌پذیرد، سیاست عقیمی است که در نهایت در برابر اراده ملت‌ها مجبور به تسلیم خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: اقداماتی که منجر به تشدید اختلاف بین مردم منطقه می‌شود، برای جلوگیری از تحقق مطالبات و خواسته‌های طبیعی ملت‌های منطقه است که دیر یا زود شکست می‌خورد؛ دولت‌هایی که این امر بدیهی را مورد توجه قرار ندادند، باید با لحاظ کردن آن، از تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌ها و دولت‌ها خودداری کنند.

نتایج خطرناک در صورت تشدید درگیری ها در قره باغ

جابری انصاری در پاسخ به سؤال دیگری درباره نقض آتش‌بس در قره‌باغ و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این مسئله، گفت: از ابتدای تشدید این درگیری‌ها اعلام کردیم و در این راستا اقدامات دیپلماسی هم انجام دادیم که تشدید درگیری‌ها با توجه به مجموع بحران‌ها می‌تواند نتایج خطرناکی به دنبال داشته و کمربند بی‌ثباتی را در منطقه گسترش دهد.

وی افزود: از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان در تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری درخواست کردیم که به سمت حل مسالمت‌آمیز بحران حرکت کنند، در شرایطی که بحران گسترش تروریسم در منطقه به مسئله ای مهم تبدیل شده است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای نقش‌آفرینی فعال‌تر در صورتی که دو دولت مرتبط با بحران درخواستی داشته باشد، اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که فعال‌تر در مسیر حل بحران نقش‌آفرینی کند، اما تا این درخواست مطرح نشود، ما از ساز و کارهای بین‌المللی مورد توافق دو دولت حمایت می‌کنیم و امیدواریم توسط سازمان‌های بین‌المللی، زمینه حل بحران این دو کشور فراهم شود.

مداخله نظامی آمریکا در سوریه منجر به تشدید بحران می شود

جابری انصاری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اعزام نیروی نظامی از سوی آمریکا به سوریه و اینکه آیا این امر با موافقت دولت سوریه همراه است یا نه؟ پاسخ داد: از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که هر گونه مداخله خارجی در سوریه بدون هماهنگی با دولت آن، به تشدید بحران منجر خواهد شد.

وی افزود: این قاعده درباره هر گونه اعزام نیروی نظامی حاکم است، باید تلاش‌های بین‌المللی با هماهنگی با دولت سوریه انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به خاطر مجموعه اقداماتی که علیه ملت ایران داشته، شکایت نمی‌کند پاسخ داد: انجام هر گونه اقدامی بر اساس محاسبه نتیجه‌بخشی آن باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سطح بین‌الملل برخی قدرت‌ها بر اساس قدرتی که دارند، قوانین بین‌الملل را آشکارا نقض می‌کنند، خاطرنشان کرد: این اولین و آخرین بار نیست و منازعات همیشگی بین موازین حقوقی و سیاسی مبتنی بر منافع کشورها وجود داشته است.

جابری انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورتی که امکان تاثیرگذاری در پیگیری روش‌هایی خارج از چارچوب‌های دوجانبه را پیش‌بینی کند، این فرصت را از دست نخواهد داد.

سفر ظریف به نیویورک مفید بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک، گفت: آقای ظریف سفر چند روزه به نیویورک داشتند تا در مراسم رسمی الزام موافقتنامه پارس که بعد از سال‌ها گفتگو حاصل شد، شرکت کنند. در این اجلاس نمایندگان ۱۷۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

وی افزود: در این سفر مجموعه‌ای از گفتگوهای رسانه‌ای، سخنرانی‌ها، ملاقات‌ها و دیدارها در برنامه وزیر امور خارجه کشورمان تدارک دیده شده بود که مجموع این دیدارها انجام شد تا از زمان این سفر بهره‌برداری مفیدی صورت گیرد.

کشورهای اسلامی از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خودداری کنند

جابری انصاری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی کشورهای اسلامی در عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی از هم پیشی می‌گیرند؛ از جمله ترکیه و مصر و اینکه این سیاست‌ها چه تاثیراتی در منطقه غرب آسیا خواهد داشت؟ عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع خود را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر عدم شناسایی مشروع رژیم صهیونیستی بنا گذاشته است که این سیاست، ثابت و جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی ماست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی است که بر اساس نفی حقوق و موجودیت ملت فلسطین شکل گرفته و در حقیقت منشأ بنیادی تروریسم در منطقه به شمار می‌رود.

جابری انصاری ادامه داد: بسیاری از نابسامانی‌ها به دلیل نقش‌آفرینی این رژیم در منطقه و عدم تحقق حقوق اولیه ملت فلسطین و نیز ادامه اشغال سرزمین آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام در به رسمیت دادن این اشغال از دید جمهوری اسلامی ایران پذیرفتنی نیست و تاثیری جز تشدید بحران در منطقه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که دولت‌های اسلامی با به رسمیت شناختن حق ملت فلسطین، اقدامی را که تشدیدکننده بحران در خاورمیانه است را انجام ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *