پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
نودوپنجمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه؛

کنایه جالب‌اژه‌ای در موردشانه خالی کردن دولت از پاسخگویی

پلیس در طرح گشت نامحسوس خود کم سلیقگی کرده است
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 487003
محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست در پاسخ به نخستین سوال خبرنگاری که در مورد اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد نقش دولت قبل در برداشت دو میلیارد دلاری آمریکا از اموال بلوکه شدن ایران در آمریکا جویا شده بود، با کنایه به ساعت نصب شده در محل جلسه اشاره کرد و گفت: به نظرم این ساعت یک دقیقه و 30 ثانیه از زمان درست جلوتر است و فکر می‌کنم این مشکل نیز به گردن دولت قبلی است.
کنایه جالب‌اژه‌ای در موردشانه خالی کردن دولت از پاسخگویی
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نود و پنجمین نشست خبری خود در خصوص رسیدگی پرونده مارل‌برو اظهار داشت: در رسیدگی به این پرونده برای 8 نفر از متهمان کیفرخواست صادر شد ولی در ادامه دادگاه نقایضی را در کیفرخواست صادرشده عنوان کرد که پرونده برای رفع نقایص مجددا به دادسرا ارجاع داده شد لذا این پرونده همچنان باز بوده و در حال رسیدگی است.

وی همچنین با اعلام خبر متلاشی شدن یک بانک رشاء و ارتشاء در سازمان امور مالیاتی تهران در تشریح جزئیات این پرونده گفت: مدتی پیش یکی از نهادهای اطلاعاتی گزارشی از فعالیت یک باند رشاء و ارتشاء در سازمان امور مالیاتی تهران را ارائه کرد که در بررسی‌های بعمل آمده چند نفر از متهمان این پرونده دستگیر شدند.

*متلاشی شدن باند ارتشاع در سازمان امور مالیاتی تهران

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد، و این پرونده در مراحل ابتدایی قرار دارد، افزود: در بررسی‌های بعمل آمده بیش از 1500 میلیاردتومان فاکتور سوری از متهمان کشف شده و این پرونده هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.

تکمیل رسیدگی به 433 پرونده انتخاباتی

محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست با اشاره به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی تشکیل شده برای انتخابات 7 اسفند اظهار کرد: تا این لحظه 943 پرونده تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه تشکیل شد که در بررسی های بعمل آمده مشخص شد که در تعدادی از این پرونده‌ها اصلاً جرمی رخ نداده و در برخی دیگر نیز پرونده‌های تشکیل شده صرفاً مرتبط با جرایم انتخاباتی نبوده است که درگیری های طایفه‌ای در برخی نقاط کشور از جمله این موارد بود.

وی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده تا کنون 433 پرونده انتخاباتی به مرحله نهایی رسیده و تعیین تکلیف قطعی شده است و مابقی پرونده‌ها نیز درحال رسیدگی است.

*واکنش سخنگوی قوه قضاییه به طرح جدید پلیس

معاون اول قوه قضاییه در واکنش به مسائل مطرح شده اخیر در خصوص طرح جدید پلیس برای برخورد با مواردخلاف عفت عمومی اظهار داشت: فارغ از حرف‌ها و مسائل مطرح شده در مخالفت و موافقت با این طرح در روزهای اخیر ذکر چند نکته لازم و ضروری است؛ اول آنکه بعد از سالیان سال قانون امر به معروف و نهی از منکر براساس اصل 8 قانون اساسی تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید و ریاست جمهوری نیز با تعلل این قانون را ابلاغ کرد و براساس این قانون حکومت و مردم در امر به معروف و نهی از منکر مکلف به وظایفی شدند.

محسنی اژه‌ای افزود: در این قانون امر به معروف و نهی از منکر به صورت قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی دیده شده است که در سه مورد امر به معروف و نهی از منکر قلبی، زبانی و نوشتاری، هم دولت و هم احاد مردم دارای وظایفی هستند ولی مرحله علمی این قانون تنها برعهده دولت گذاشته شده است. لذا امروز جای این سوال باقی است که دولت دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های مکلف در این قانون برای اجرایی شدن آن چه کاری انجام دادند؟! یا قوه قضاییه که ملزم به ایجاد شعبات ویژه برای این موضوع بود چه اقداماتی در این راستا انجام داده ؟! یا وزارت آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی و خارجه در این قانون چه تکالیفی برعهده‌شان گذاشته شده؟! و در اجرای آن چه اقداماتی انجام داده‌اند؟!

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی به لحاظ اجرایی کردن این قانون و به لحاظ انجام وظایف ذاتی خود موظف به برخورد با جرایم مشهود است، با انتقاد از برخی لباس‌های عرضه شده در بازار گفت: متأسفانه برخی لباس‌هایی که در بازار عرضه شده و یا در کشور تولید می‌شوند با قوانین مغایرت دارد و باید گفت که تولید و توزیع آن و همچنین استفاده از این البسه وپوشیدن آن خلاف است.

سخنگوی قوه قضاییه با انتقاد از نسبت به برخی اظهارنظرهای غیرمسئولانه درباره این طرح گفت: ما نباید «نومن به بعض و نکفر به بعض» در رابطه با برخی قوانین باشیم؛ این درست نیست که اگر قانون به نفعمان بود قانون را بزرگ کنیم و اگر در جا دیگری قانون به نفع ما و یا منافع حزبی ما نبود آن قانون را یا ابلاغ نکنیم یا ناقص عملی کنیم. چرا که ما باید ملتزم به قانون باشیم و به هرآنچه در قانون تصریح شده گردن دهیم.

محسنی اژه‌ای افزود: یکی از وظایف دستگاه انتظامی آن است که با متجاحرین فساد و فحشا و کسانی که رفتار و نحوه پوشش انها برخلاف قانون است و به صورت آشکار در کوچه و خیابان‌ها به چشم می‌خورند برخورد کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع دستگاه قضایی از این اقدام نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اجتماعی مشهود حتماً حمایت می‌کند و معتقدیم مردم نیز باید از این مسئله حمایت کنند.

*صدور احکام متهمان بانک صادرات درپرونده سه هزار میلیاردی

معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بانک صادرات و تخلفات صورت گرفته توسط برخی مدیران این بانک در پرونده سه هزار میلیاردی گفت: طی روزهای اخیر احکام مرتبط با این پرونده صادر شد ولی به دلیل اینکه هنوز این احکام ابلاغ نشده از بیان جزئیات آن معذورم و بعد از ابلاغ احکام توضیحات بیشتری را در این خصوص ارائه خواهم داد.

*کنایه سخنگوی قوه قضاییه به فرافکنی‌های مسئولان دولت

محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست در پاسخ به نخستین سوال خبرنگاری که در مورد اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد نقش دولت قبل در برداشت دو میلیارد دلاری آمریکا از اموال بلوکه شدن ایران در آمریکا جویا شده بود، با کنایه به ساعت نصب شده در محل جلسه اشاره کرد و گفت: به نظرم این ساعت یک دقیقه و 30 ثانیه از زمان درست جلوتر است و فکر می‌کنم این مشکل نیز به گردن دولت قبلی است.

وی  با انتقاد از فرافکنی برخی مسئولان دولتی و عدم مسئولیت پذیری آنها نسبت به ناکامی‌ها و کمکاری‌های انجام شده گفت: باید توجه داشت که این اقدام اخیر دولت آمریکا از جمله اقدامات ظالمانه این کشور است که در طول سالهای اخیر انجام شده و اولین آن نیز نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود. لذا باید دستگاه‌های ذی ربط نسبت به حکم دیوان عالی آمریکا واکنش جدی نشان دهند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: من از‌آنچه  رئیس بانک مرکزی در این خصوص گفته اطلاعی ندارم ولی این مسئله یک بی انصافی است که هرجا کم می آورم فرافکنی کنیم و گناه را گردن دیگری بیاندازیم و مسئولیت کم کاری‌ها و ناکامی‌های موجود را نپذیرفته و آنها را به دیگری واگذار کنیم. از این رو باید توجه داشت که این فراکنی هم به دور از انصاف است و هم گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کند.

*محسنی اژه‌ای: پلیس در طرح گشت نامحسوس خود کم سلیقگی کرده است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گشت نامحسوس پلیس و شائبه سوءاستفاده برخی مأموران نامحسوس این طرح گفت: در مورد عنوان نامحسوس این طرح باید گفت که به نظر من این به هیچ وجه خوش سلیقگی نبوده و پلیس حتما باید مراقبت کند که خدای ناکرده در جریان اجرای این طرح سوءاستفاده یا تخلفی انجام نشود.

وی گفت: اصل این موضوع خوب است اما من به روش و سلیقه انجام این طرح ورود نمی‌کنم و این شیوه و روش می‌تواند مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *