کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سقوط جایگاه ایران در حوزه گیاهان دارویی

5 ارديبهشت 1395 ساعت 9:39

رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور گفت: از قدیم ایران رتبه نخست را در صادرات گیاهان دارویی و گونه‌ای داشته اما به دلیل برداشت بی‌رویه محصولات به رتبه ۶۰ در جهان تنزل کرده که این برای کشور ما که از نخستین صادرکنندگان جهان بوده، فاجعه به شمار می‌رود.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدباقر رضایی عصر امروز در حاشیه همایش روز زمین پاک در شرکت داروسازی باریج اسانس کاشان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر گروهی را برای کنترل حدود 15 گونه گیاه صادراتی تشکیل داده‌ایم چرا که این موضوع از بحث‌های مهمی است که اگر به آن توجه نشود صادرات کشور در این زمینه به صفر می‌رسد.

وی افزود: هر نوع از گونه‌های گیاهی باید در شهر مخصوص به اقلیم آن گونه کشت شود و اگر این گونه‌های گیاهی در شهرهایی که با اقلیم آن‌ها مناسب نیست، کشت شود سبب انتقال بسیاری از آفات و بیماری‌ها به استان‌های دیگر شده و این نخستین ضرری است که به منابع طبیعی وارد می‌شود.

رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور با اشاره به اینکه گونه‌ها باید بر مبنای عیار و اکولوژی هر شهر تهیه شود، بیان کرد: گونه‌ها بر مبنای بازار و فروش هر شهر باید تهیه شود، بنابراین زمانی که می‌گوییم گل محمدی مختص شهر کاشان است جایی که اقلیم و صنعت آن اجازه نمی‌دهد نباید این گونه گیاهی کشت شود.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون کامل تمامی محصولات باید در اولویت نخست قرار گیرد، گفت: در غیر این صورت توسعه اقتصادی وجود نخواهد داشت، همچنین اگر کشت دیم رعایت نشود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم علاوه بر این اگر مکانیزاسیون و اقلیم رعایت نشود اقتصاد ایران با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: از قدیم ایران رتبه نخست را در صادرات گیاهان دارویی و گونه‌ای داشته اما به دلیل برداشت بی‌رویه محصولات به رتبه 60 در جهان تنزل کرده که این برای کشور ما که از نخستین صادرکنندگان جهان بوده، فاجعه به شمار می‌رود بنابراین قصد داریم در برنامه 1404 رتبه ایران در صادرات گیاهان دارویی را به 12 ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامی در رابطه با زراعت و کشت ارگانی صورت نگرفته است که پیشنهاد می‌شود عرصه‌های منابع طبیعی که جزء اولویت نخست برای کشت سالم یا ارگانی به شمار می‌روند را در نظر بگیریم، البته این پیشنهاد باید در راستای مهندسی معکوس پیش برود.

رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور اظهار داشت: در حال حاضر 8 تا 10 هزار گیاه و گونه‌ دارویی در کشور شناسایی ‌شده که از این تعداد 2300 گونه در راستای اهداف تولید داروهای گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه گیاهانی که به‌صورت عادی یا فله‌ای در کشور تهیه می‌شوند اکثراً ایرانی هستند، گفت: به‌ غیر از ادویه‌جات که اقلیم ما در این خصوص مناسب بوده ولی توسعه برای این‌گونه‌ها صورت نگرفته است، تعداد زیادی از گونه‌هایی که در داروهای گیاهی مورد استفاده است اکثراً وارداتی هستند.

رضایی با بیان اینکه از کل کشورهای جهان هر کشور مواد گیاهی خاصی را تولید می‌کند اما حدود 30 کشور در حال حاضر صادرات و واردات جهانی دارند، تصریح کرد: کشورهای چین، هند، مالزی، کشورهای آفریقایی، ایران و پاکستان جزء کشورهای اولیه‌ای محسوب می‌شوند که هم تولیدکننده هستند و هم عرصه‌های آن‌ها قابلیت کشت برخی از گونه‌ها را برای تولید محصول دارویی و حتی صنایع غذایی و بهداشتی دارد.


کد مطلب: 486873

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/486873/سقوط-جایگاه-ایران-حوزه-گیاهان-دارویی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com