جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲
زنگ خط بیخ گوش رژیم صهیونیستی؛

نتانیاهو درباره آخرین تحولات سوریه از پوتین چه می خواهد؟/ هراسی که به جان اسرائیل افتاده است

يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 486872
رژیم اسرائیل نگران است که جولان به مرکزی برای بهم خوردن امنیت اسرائیل توسط محور مقاومت تبدیل شود.
نتانیاهو درباره آخرین تحولات سوریه از پوتین چه می خواهد؟/ هراسی که به جان اسرائیل افتاده است
گروه بین الملل جهان نيوزـ سفر نتانیاهو به مسکو و ادامه اظهارات جنجالی درباره جولان و دیدار با پوتین سبب گمانه زنی های درباره علل این سفر و همچنین نتایج این دیدارها شده است. نتانیاهو خودش گفته است که هدفش از این سفر درباره گسترش همکاری های نظامی و جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه بین روسیه و اسرائیل است.

برخی دیگر از تحلیگران نیز معتقدند نتانیاهو از گسترش همکاری های نظامی روسیه – همانند فروش اس 300 و هواپیمای پیشرفته سوخو به ایران- با محور مقاومت نگران هست. البته این نگرانی ها دیگر کافی نیست زیرا روسیه تصمیمات خود را در اینباره گرفته است. نتانیاهو یکبار دیگر تلاش می کند که با رایزنی های دیپلماتیک ارتباط روسیه با سوریه و ایران را تحت تاثیر قرار بدهد.

اما بسیاری از منابع تحلیلی یکی دیگر از دلایل این سفر را بحث درباره آخرین تحولات سوریه هم در بعد نظامی و هم وضعیت آینده سیاسی قدرت در سوریه عنوان کرده اند.

بنیامین نتانیاهو در مسکو گفت: بلندی های جولان برای اسرائیل "خط قرمز" است و این خط قرمز باید بخشی از عملیات نظامی روسیه باشد.

البته نتانیاهو اخیرا اظهارات قابل تاملی درباره جولان داشته و برای اولین کابینه اسرائیل در بلندی های جولان تشکیل داد و در آنجا گفت: «هرگز از جولان عقب نشینی نخواهیم کرد بلکه شهرک سازی، صنایع و کشاورزی را از طریق اتخاذ تصمیماتی تقویت خواهیم کرد.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین در جولان از نزدیک با نیروهای ویژه نظامی این کشور که در آنجا مستقر هستند دیدار و از برخی مراکز نظامی بازدید داشته است.

نتانیاهو البته در سفر به مسکو اعتراف کرده که بارها هواپیماهای اسرائیل به خاک سوریه تجاوز کرده و به ادعای وی مانع از رسیدن تسلیحات پیشرفته به حزب الله شده اند.

اما به نظر می رسد که نتانیاهو از مسئله ای دیگر نیز درباره جولان بیشتر نگران شده است، رژیم اسرائیل نگران است که جولان به مرکزی برای بهم خوردن امنیت اسرائیل توسط محور مقاومت تبدیل شود.

هیچگاه محور مقاومت اینقدر به مرزهای شمالی اسرائیل نزدیک نبوده و در شرایطی که حزب الله در اوج دوران آمادگی خود به سر می برد، نتانیاهو نگران تحولات نظامی در سوریه که روسیه یکی از اصلی ترین متغییرهای آن محسوب می شود، شده است.

به نظر می رسد که نتانیاهو از پوتین اگرچه نمی تواند تضمین قطعی برای عدم دردساز شدن  محور مقاومت در جولان بگیرد ولی می تواند از طریق پوتین حامل پیام هایی به محور مقاومت باشد.

نتانیاهو می داند که تحولات سوریه آنقدر حساس است که محور مقاومت در صورت حساس شدن وضعیت سوریه هیچ خط قرمزی برای خود قایل نیست.

به هر حال نتانیاهو به دنبال واسطه ای برای تضمین امنیت شمال سرزمین های اشغالی است و این ضمانت در زمانه کنونی تنها به وسیله آمریکا تامین نمی شود و اسراییل به پوتین در اینباره نیاز مبرم پیدا کرده است.

اما از همان ابتدای ناآرامی ها در سوریه، اسرائیل مهم ترین هدفش را تجزیه این کشور و به تصرف دآوردن دائمی بلندی های جولان قرار داده است. نتانیاهو  تلاش کرد که با تشویق عربستان به تقویت گروه های تکفیری و به صحنه آوردن آمریکایی ها تجزیه سوریه را مهیا کند و  اسرائیل نیز نهایتا از قبال این تجزیه، بلندی های جولان را به عنوان سهم ویژه اش تصاحی کند.

با این وجود همزمان با آغاز مذاکرات ژنو و توافقات احتمالی آمریکا و روسیه درباره آینده دولت سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور، نتانیاهو فرصت طلبانه به دنبال گرفتن سهم – جولان – از پوتین نیز به عنوان یک طرف اصلی در مذاکرات آینده سوریه است.

به همین دلیل یکی از اساسی ترین اهداف سفر نخست وزیر اسرائیل گرفتن تضمین های جدی از پوتین برای ادامه در تصرف نگه داشتن بلندی های جولان می توان بیان کرد. تضمین هایی که اگرچه معلوم نیست به چه میزان پوتین برای آن انگیزه داشته باشد ولی خود نتانیاهو هم می داند که محور مقاومت هیچگاه از بلندی های جولان دست نخواهد کشید و این خط قرمزی است که هم پوتین می داند و هم نتانیاهو.

ضمن اینکه همراهی پوتین با نتانیاهو درباره جولان برای وی دردسرهای زیادی در سراسر جهان اسلام خواهد داشت و رئیس جمهور روسیه نشان داده که باهوش تر از آن است که به خاطر جاه طلبی های نتانیاهو خود را قربانی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


و انشاالله می شود
مرگ بر اسرائیل