پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۶ نشانه مصرف بیش از حد قند

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 486210
سازمان بهداشت جهانی اخیرا توصیه کرده که مردم مقدار قند مصرفی شان را کاهش دهند. به صورت ایده آل تنها ۵ درصد از کالری مصرفی در طول روز باید از قندهای اضافه شده باشد، سازمان بهداشت جهانی توصیه اش کمتر از ۱۰ درصد است.
به گزارش جهان، سازمان بهداشت جهانی اخیرا توصیه کرده که مردم مقدار قند مصرفی شان را کاهش دهند. به صورت ایده آل تنها 5 درصد از کالری مصرفی در طول روز باید از قندهای اضافه شده باشد، سازمان بهداشت جهانی توصیه اش کمتر از 10 درصد است. ترجمه این توصیه می شود روزانه 6 قاشق چای خوری قند اضافه شده، متاسفانه امروز بیشتر مردم چهار برابر مقداری که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده قند مصرف می کنند، یعنی چیزی حدود 22 درصد از کالری مصرفی در طول روز. علامت هایی وجود دارد که  نشان می دهد بیش از حد قند مصرف می کنید و در این مقاله شما را با آنها آشنا می کنیم، همچنین با خواندن این مقاله خواهید آموخت که چگونه مصرف قند خود را کاهش دهید. قند ها همیشه مانند شکر یا قندی که با چای می خورید واضح دیده نمی شوند، حتی در سالم ترین غذاها هم می توان قند پیدا کرد. همیشه برچسب غذاها را بخوانید و تا جای ممکن غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده خریداری نکنید.
بیش از هر زمان دیگر جوش می زنید

مصرف بیش از حد قند ممکن است نتایجش را روی پوستتان آشکار کند. تحقیقات متخصصان تغذیه و رژیم های غذایی نشان داده بین برنامه غذایی سرشار از قند و شدت گرفتن آکنه ارتباط وجود دارد. افرادی که به شدت درگیر جوش و آکنه بودند نسبت به کسانی که پوستشان کمترین آکنه را داشت بیشتر قند مصرف می کردند.
به شدت احساس خستگی می کنید

اگر صبحانه یا ناهاری سرشار از قندهای پنهان بخورید، و آن وعده کمترین مقدار فیبر، پروتئین یا چربی های سالم را داشته باشد، ممکن است پس از مدتی احساس بی انرژی بودن داشته باشید. در چنین شرایطی یا سرتان درد می گیرد و یا آرزو می کنید که ای کاش الان در تختم بودم. اگر برنامه غذایی متعادلی داشته باشید اجازه نمی دهد قند خونتان به صورت ناگهانی بالا برود و خیلی زود به شدت پایین بیاید. قندها خیلی زود وارد جریان خون می شوند و خیلی زود هم اثرشان را از دست می دهند.

دندان پزشک خبرهایی بدی برایتان دارد

حفره های دندان یکی از نشانه های نه چندان آشکار اعتیاد به شیرینی است. وقتی باکتری های دهان کربوهیدرات ها را هضم می کنند، اسیدی تولید می کنند که با بزاق دهان ترکیب می شود تا ایجاد پلاک کند. این پلاک ها اگر از روی دندان پاک نشوند روی آن تجمع کرده و شروع به ساییدن مینای دندان می کنند – این شروع ایجاد یک حفره است. برای پیشگیری از ایجاد حفره و از بین رفتن مینای دندان پس از هر وعده دندان ها را مسواک بزنید.
دچار فشار خون بالا می شوید

فشار خون در صورتی که روی 120/80 یا پایین تر باشد طبیعی به حساب می آید. برامه غذایی سرشار از قند می تواند فشار خون را بالا ببرد. حتی برخی متخصصان بر این عقیده هستند که کاهش قند دریافتی بیشتر از کاهش سدیم در پایین آوردن فشار خون موثر است. فروکتوز به صورت خاص با تحریک اختلال در سوخت و ساز بدن می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.
کلسترول خونتان افزایش پیدا می کند

یکی دیگر از نشانه های مخفی مقدار زیاد قند در برنامه غذایی: افزایش سطح چربی های مختلفی که در خونتان جریان دارند. مقدار زیاد قند در غذاهایی که می خوریم می تواند سطح کلسترول خوب  ( HDL ) را کاهش دهد و کلسترول بد ( LDL ) افزایش. با این حال مکانیزم اینکه کدام نوع قند می تواند روی سطح کلسترول و چربی خون تاثیر بگذارد هنوز کاملا درک نشده. اگر پزشک درباره سطح کلسترول خونتان ابراز نگرانی کرد، بهتر است به دنبال بهترین تغییرات در برنامه غذایی خود جهت کاهش آن باشید. کاهش مقدار قند مصرفی می تواند شروع خوبی باشد.
بعد از ورزش ناتوان می شوید

سوخت رسانی مناسب به بدن برای داشتن ورزشی خوب بسیار ضروری است. اگر ورزش کردن برایتان مشکل شده، برنامه غذایی سرشار از قند را می توانید مقصر اصلی بدانید. اگرقبل از شروع یک ورزش شدید سطح قند خون خود را با غذاهای قندی بالا ببرید، ممکن است پس از تمرین به شدت احساس خستگی و ناتوانی کنید. بالا بردن قند خون با قندهای ساده یک افت شدید هم به دنبال دارد که باعث می شود در میانه تمرین کم بیاورید.
شلوار جینتان کمی تنگ شده

اگر استرس کاری خود را با غذاها و نوشیدنی های قندی دفع می کنید، ممکن است ترازو دیگر عدد مورد علاقه تان را نمایش ندهد. تحقیقات نشان داده نوشیدنی های قندی به ویژه تاثیر بالایی در افزایش وزن دارند. به لطف ترکیب کشنده ای از قندها، ناتوانی در سیر کردن و جبران نکردن انرژی مورد نیاز ( نوشیدنی نمی تواند مانند غذا سیرتان کند و فقط به جمع کالری هایی که مصرف می کنید می افزاید ) نوشیدنی های قندی تبدیل شده اند به یکی از عوامل اصلی افزایش وزن. سعی کنید مصرف اینگونه نوشیدنی ها را قطع کنید و به جایش نوشیدنی هایی نظیر آب، شیر، قهوه و چای بنوشید.
احساس ناراحتی می کنید

تحقیقات متعددی تا به حال رابطه بین مقدار قند مصرفی و خطر افسردگی را نشان داده اند. برنامه غذایی سرشار از قند سطح التهاب در سراسر بدن را افزایش می دهد، که شامل بالا رفتن سطح افسردگی نیز می شود. برنامه غذایی سرشار از قندهای ساده حاصل از کربوهیدرات ها نیز با افسردگی در ارتباط است. بر اساس تحقیقات مشخص شده مقدار قند خون خانم ها از غذاهای قندی هرچه بالاتر برود میزان خطر ابتلا به افسردگی نیز بالا می رود. برعکس این ماجرا هم وجود دارد: برنامه غذایی سرشار از غذاهای کامل باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی می شود.
هرگز احساس سیری نمی کنید

فکر می کنید چرا رفتن به سراغ یک تکه دیگر از کیک اینقدر آسان است؟ غذاهایی که سرشار از قند هستند، اما پروتئین، فیبر و دیگر مواد مغذی را کم دارند، باعث سیری تان نمی شوند. قندها در بدن به صورتی عمل نمی کنند که احساس کنید غذا سیرتان کرده. پروتئین، فیبر و چربی های ساده دیر هضم می شوند به همین دلیل با خوردنشان احساس رضایت می کنید.

منبع: سایت دکترکرمانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *