پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۱۵
استراتژي انتخاباتي اصولگرايان در گفت‮وگو با پرويز سروري

اصولگرایان‌ فقط با اصلاح‌طلبان‌ رقابت‌ نکردند/ در این انتخابات "ضدانقلاب" هم پای صندوق آمد!

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 486190
جريان اصلاح‎طلب در دوره‎‎‎هاي گذشته با ما رقابت مي‌کرد. اما در اين دوره وضع فرق کرد. اگر مثل گذشته بود، ما در اين انتخابات 25 نماينده داشتيم. اما در اين دوران اتفاقي افتاد که من آن را خطري بزرگ مي‎دانم. آن خطر بزرگ هم دخالت بيگانگان است.
اصولگرایان‌ فقط با اصلاح‌طلبان‌ رقابت‌ نکردند/ در این انتخابات "ضدانقلاب" هم پای صندوق آمد!
گروه سیاست جهان نيوزـ انتخابات اخير مجلس را مي‌توان يکي از حساس‌ترين انتخابات در دوران پس از انقلاب تلقي کرد. در اين انتخابات موضع‌گيري‌هاي جريان‌هاي سياسي با شدت بيشتري پيگري شد. نگاهي به نتايج انتخابات در تهران بيانگر يک شوک براي جريان اصولگرايي بود که بسياري از تحليل‌ها را به هم ريخت. در اين بين اتفاقات مشابهي در شهرهايي چون مشهد براي اصلاح‌طلبان رخ داد. در گفت‌وگويي که با پرويز سروري عضو شوراي شهر تهران و يکي از چهره‌هاي شاخص اصولگرايي داشتيم به بررسي استراتژي اصولگرايان و نقدهايي پرداختيم که به ليست آن‌ها در تهران وارد بود.

به‎نظر شما اصولگرايي در انتخابات مجلس برنده بود يا بازنده؟

مهم‎ترين شاخصه اصولگرايي اعتقاد به مباني‎اي است که از دين و انقلاب استخراج شده. هر چيزي که با اين ارزش‎‎ها مغايرت داشته باشد از دايره اصولگرايي مطرود است. اين‎چنين است که براي آن‌ها هدف، وسيله را توجيه نمي‌کند. آن‎‎ها معتقدند که با ابزار نادرست نمي‌توان به هدف رسيد. به‎نظر آن‎‎ها هر کجا انحراف از دين و انقلاب اتفاق بيفتد، انحراف از اصولگرايي بوده است.

ما در اين انتخابات هم برنده و هم بازنده بوده‎ايم. مهم‎ترين شاخصه يک جريان سياسي واقع‌بيني است. اگر جريانات سياسي بخواهند در رويا سير کنند، دچار شکست مي‎شوند. ما در اين انتخابات توانستيم ـ البته تا الان ـ براي اولين‌بار بعد از انقلاب، مجلسي را در دوره اول يک رئيس‌جمهور شکل بدهيم که در مدار سياسي رئيس دولت نباشد. در تمام دوره‌ها، مجلس هم‌راستا با دولت بوده است.

اما در تهران مي‎توان گفت که اصولگرايان با شکست مواجه شده‎اند و واقع‌بيني اقتضا مي‎کند که ما اين شرايط را بپذيريم. ما بايد عامل پيروزي رقيب و عامل شکست‌مان را آسيب‎شناسي کنيم و در جهت رفع آن مدل طراحي کنيم.

برخي معتقدند که سازوکار منتهي به اتحاد چندان نتوانست راي دهندگان را با خود همراه کند. نظر شما چيست؟

اولا من اين صحبت شما را درباره شکست وحدت قبول ندارم. شما بايد به شرايطي بازگرديد که در آن وحدت وجود نداشت. در انتخابات 92 اصولگرايان به روي هم پنجه کشيدند، نفاق و چند دستگي در آن دوران به اوج رسيد و منجر به شکست شد. اما همين که در اين دوران به وحدت رسيدند، به‎نظر من از نتيجه انتخابات مهم‎تر است. همين که اصولگرايان پايه وحدت را ايجاد کردند ارزشمند است. در همين راستا مي‎توان به افزايش پايه راي در اين انتخابات اشاره کرد.

اما در جريان مقابل راي به‎صورتي بود که مشخص مي‌کرد، راي به جريان در رقابت‌ها مطرح است. ما بايد واقع‌بيني سياسي را ملاک بگيريم. ما در حوزه‎‎‎هاي زيادي از کشور موفق شديم. هم در استان‎‎ها و هم در شهرستان‎ها. در حال حاضر هم برتري از نظر تعداد صندلي‎‎ها با ماست. اما اتفاقات ديگري افتاد که بايد به آن‎‎ها توجه کرد.

جريان اصلاح‎طلب در دوره‎‎‎هاي گذشته با ما رقابت مي‌کرد. اما در اين دوره وضع فرق کرد. اگر مثل گذشته بود، ما در اين انتخابات 25 نماينده داشتيم. اما در اين دوران اتفاقي افتاد که من آن را خطري بزرگ مي‎دانم. آن خطر بزرگ هم دخالت بيگانگان است. البته تا پيش از اين هم دخالت وجود داشت؛ دخالتي که يا عنوان تحريم داشت يا تخريب کلي جريان اصولگرايي. در اين انتخابات تمام ضدانقلاب‌ها از جريان رقيب طرفداري کردند. همواره در انتخابات، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان و قشر مياني رقابت مي‌کردند اما در اين انتخابات تمام جريان ضدانقلاب هم به ياري اصلاح‌طلبان آمد. رويه هميشه اين بود که هر طرفي که مي‎توانست آراي قشر مياني را کسب کند، در انتخابات برنده مي‎شد، اما اين‌بار اين جريان چهارم راي سنتي را جابه‎جا کرد. اين‌بار شناسنامه سفيد‎‎ها راي دادند. البته اين تحليل به اين معناست که ضدانقلاب‌ها هم به اصلاح‌طلبان راي دادند، عده‎اي بودند که با ما قهر بودند، مثلا سلطنت‌طلب‎ها، نهضت آزادي، جريان معاند، خانواده‎‎‎هاي آن‌ها، منافقين و... . قبلا اين‎‎ها با ما قهر مي‌کردند و با صندوق کاري نداشتند. اما جريان خارج از کشور سعي کرد که به آن‎‎ها بقبولاند رفتار‎‎هاي خارج از نظام تاثيري ندارد. اوج آن در فتنه 88 بود که با شکست مواجه شد. آن‎‎ها اين تحليل را منتقل کردند که امروز بايد از داخل صندوق‎‎ها به نظام ضربه زد. به همين دليل تمام قد وارد صحنه شدند و تاثير خود را بر مخاطبين‎شان در اقشار خاص گذاشتند.

شما اگر صندوق‎‎‎هاي شمال شهر را شمارش کنيد، متوجه افزايش چند برابري آرا خواهيد شد.

اين عده چند درصد راي اصلاح‌طلبان بود؟

ما آناليز نکرده‎ايم که درصد آن را بدانيم. تا پيش از اين، اصلاح‌طلبان راي خود را در داخل کشور و نظام به‌دست مي‌آوردند اما در اين انتخابات‎ هم جريان مياني و هم جريان خارج از کشور به کمک آن‎‎ها آمدند. قاعده بازي را همين نسبت به هم زده است. آناليز صندوق‎‎‎هاي راي اين امر را نشان مي‎دهد. من نمي‌گويم مردم شمال شهر تهران ضدانقلابند! خير!

 از اين جهت از درصد راي سوال کردم که تفاوت کف و سقف راي دو طرف در اين انتخابات نسبت به قبل خيلي بيشتر است. آيا همه اين تفاوت مربوط به آن قشر است؟

قسمتي از اين تفاوت مربوط به اين قشر است. قسمت ديگر مربوط به اين است که در اين دوره از پراکندگي آرا جلوگيري شد. افراد در اين دوره همگي به‎صورت ليستي راي دادند. در اين دوره پراکندگي به انسجام تبديل شد و آن آراي سفيد هم به سبد راي اصلاح‌طلبان اضافه شد.

بايد باز در نظر بگيريم که با همه تلاش‎‎‎هايي که براي انسجام شد ما 17 ليست داشتيم ولي اصلاح‌طلبان يک ليست اعتدال داشتند. به‎خاطر همين ليست‎‎‎هاي متعددي که منتشر شد، دو اتفاق ناگوار افتاد: يکي اينکه ما دچار نوعي اتلاف وقت در عمليات انتخاباتي شديم. ما تا دقيقه 90 در حال بستن ليست و رسيدن به وحدت بوديم. ما داشتيم نيروهايمان را توجيه مي‌کرديم. وقتي سلايق مختلف مي‎آيند، نقد‎‎هاي مختلفي هم به آن‌ها وارد مي‎شود. اين مورد اما در ميان اصلاح‌طلبان نبود، چون افراد بسيار فعال اصلاح‎طلب هم افراد ليست را نمي‎شناختند. خيلي‌ها فقط مي‎خواستند به تمام ليست راي دهند. تمام توان آن‎‎ها براي عمليات بود و تمام توان ما براي توجيه. اين منجر به نتيجه‎اي شد که ديديم!

به هر رو من معتقدم که اين انتخابات بسيار متفاوت از گذشته بود و بايد مورد بررسي قرار بگيرد. ما در اين انتخابات دو اتفاق ناگوار داشتيم، دو اتفاقي که مسلما خلاف قانون بود. روز‎‎هاي پنجشنبه و جمعه که تبليغات تمام شده بود، اصلاح‌طلبان تمام شبکه‎‎‎هاي ماهواره‎اي و مجازي را در اختيار داشتند و تبليغ کردند. اين کاملا از نظر من خلاف قانون بوده است. چرا دشمن بايد تمام توانش را در اختيار اين جريان قرار بدهد؟!

يعني اصولگرايان در آن روز‎‎ها تبليغ مجازي نداشتند؟

اصلا قابل مقايسه با تبليغات مجازي اصلاح‌طلبان نيست.

خب اين به ضعف عملکرد اصولگرايان در فضاي مجازي برمي‌گردد!

حتما به اين مورد بازمي‌گردد.

ضعف تبليغات در کنار ضعف چيدمان ليست اصولگرايي منجر به تضعيف آنان نشد؟

اتفاقا به‎نظر من اين دوره اصولگرايان از دوره‎‎‎هاي پيش بيشتر تبليغ کردند و در تبليغات بهتر بودند. در اين دوره ذائقه مردم متفاوت از قبل بود. تراکت و پوستر فايده نداشت، مردم در حوزه‎‎‎هاي تاييدشده از طريق ليست‎‎‎هاي تلگرامي، مجازي و موبايلي راي مي‎دادند!

اين نشان مي‌دهد که ذائقه تبليغات انتخاباتي مردم تغيير کرده است. ما در شب انتخابات که با فعالان انتخابات صحبت مي‌کرديم، همه مي‎گفتند که شور و شوق انتخاباتي در شهر وجود نداشت، انگار يک سايه‎اي در پشت‌سر اين جريان به‎وجود آمده بود که در بطن جامعه فعاليت مي‌کرد. پس مکانيزم تبليغات در اين زمينه موثر نبود.

در اين دوره از انتخابات علي‎رغم اينکه هر بار به اصولگرايان تهمت تقليد کورکورانه مي‌زدند، خودشان همه از يک ليست تقليد کردند. اين‎طور نبود که اين افراد خاص باشند، بلکه فضايي ايجاد شده بود که همه به ليست راي بدهند. در صورتي که اين اتفاق از طرف ما نيفتاد. چهره‎‎‎هاي مشهور هم در ليست ما ـ با آنکه تکراري بودند ـ راي نياوردند، دليل آن چيست؟!

چهره‎‎‎هاي غيرمشهور ما در پايين ليست و چهره‎‎‎هاي مشهور در بالاي ليست‎ بودند، اما باز هم نتيجه نداد. اين ليست حتما بر ليست اصلاح‌طلبان برتري داشت، اما مردم اين‎گونه راي ندادند. من مي‎خواهم بگويم اين خطر است، اينکه ما اين تهديد را جدي نگيريم براي آينده سياسي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان خطرناک است. امروز ما نبايد اجازه دهيم که اين جريانات وارد انقلاب شوند و در راي‎گيري تاثير بگذارند. آن‎‎ها به‎عنوان دشمنان نظام و انقلاب طرفدار اصولگرايان نيستند. آن‎‎ها حتما در آينده با اصلاح‌طلبان هم تسويه حساب خواهند کرد.

مقايسه سرليست‎‎‎هاي دو جريان و نقش آنان در جذب مردم به ليست را چگونه مي‎بينيد؟

آراي آقاي حداد در اين انتخابات افزايش يافته است. ايشان جذابيت بالايي داشته و دارند. ليست هم قابل دفاع است. ممکن است که در مواردي حرف و حديث‎‎‎هايي وجود داشته باشد، اما اين خاصيت ائتلاف است که در مواردي اصطکاک به‎وجود بيايد. نمي‌توان در ائتلاف، ليست را با يک جريان سياسي بست، بايد به سلايق مختلف احترام بگذاريم. ما فردي را به‎عنوان سهميه نياورديم، بلکه تلاش کرديم بهترين‎‎ها را در ليست جمع کنيم.

شما اگر به راي مردم و افراد دو ليست نگاه کنيد متوجه مي‌شويد که اين انتخابات رقابت دو برند بود. رقابت دو برند در تهران بود، نه افراد! اصلا براي من قابل قبول نيست که کسي بگويد جاذبه آقاي عارف در راي‎آوري آن‎‎ها موثر بوده باشد. اکثر افرادي که به اين ليست راي دادند افراد آن را نمي‎شناختند. در يکي از حوزه‎‎‎هاي انتخابيه مردم بر سر خواندن نام يکي از کانديدا‎‎ها با هم بحث مي‌کردند. اصلا به اين صورت نبود که جاذبه صرفا مهم باشد. بايد اين انتخابات را از زاويه‎اي ديگر و عميق‎تر نگاه کرد.

مردم به‎خاطر مشکلاتي که دارند حس مي‌کنند جريان نو مي‎تواند اقدمات نويي براي آن‎‎ها انجام دهد. آن‌ها جريان برجام را به‎صورتي هدايت کردند که زمان آن به انتخابات رسيد. هم آثار برجام در اين چند ماه مشخص نشد و هم مردمي که اقتصاد آن‎‎ها با مشکل مواجه شده به اين موضوع اميدوار شدند. مردم مي‎گفتند شايد اين مذاکرات به نتيجه برسد. عوامل متعددي در کنار هم بودند که اين نتيجه را به بار آورد. هم قشر سفيد قانع شد که به ليست اميد راي دهد و هم موضوع برجام و مذاکرات و رويکرد دولت مطرح شد.
منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد
انشاالله مجلس بعدی تهران هم فتح می شه
.آیینه شکستن خطاست.
.. انتخابات تمام شد. ..
Iran, Islamic Republic of
... کجای این ماجرا ایراد دارد؟
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان در کل مجلس پیروز شدند
اينكه مي گوييد "براي اولين‌بار بعد از انقلاب،..
United States
یک باره بگو کسانی که به شما را ی ندادند ضد انقلابند .چرا تعارف میکنی.
مهم درصد مشارکت بود
خداروشکر
وقتی کاندیدای دختر بچه ای اونم البته دارای چادر(نمادین یا برای رای اوردن) اظهار میکنه که حجاب لازم نیست .نباید ضد انقلاب بیاد رای بده به این فرد!!!
Iran, Islamic Republic of
..اگر خدای ناکرده همین ضد انقلاب ها که پای صندوق رای امدند درصد انها بالای 50درصد شد ...
نتایج معلومه
.. در انتخابات شرکت کردند!
ما نفهميديم بالاخره اينها كه اسم خودشان را اصلاح طلب گذاشته اند دنبال اصلاح چه جيزي هستند !!!!
خوبه خودتونم میدونین همه ضد انقلابن