جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور:

فضای‌مجازی در کشور فاقد فرماندهی است

چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۰۳
کد مطلب: 486096
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: برخی از فایل‌های صوتی و تصویری و کلیپ‌ها در فضای مجازی ایران بیش از ۴ میلیون بازدید کننده دارد و این در حالی است که یک مطلب جدی در این فضا نهایتا یک میلیون بازدید‌کننده دارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم از بوشهر، سید ابوالحسن فیروزآبادی امروز در همایش «فضای مجازی، فرصت یا تهدیدی برای نشاط اجتماعی» در بوشهر بااشاره به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در جامعه و نقش فضاهای مجازی در تهدید این آسیب‌ها اظهار داشت: مهم‌ترین تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی در ترویج طلاق، اعتیاد اینترنتی، انزوای افراد، افت تحصیلی و شغلی، هیجان و اضطراب است که باید آگاهی بخشی شود.
 
وی با بیان اینکه ایجاد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، زائیده فکر کشورهای غربی است افزود: این شبکه‌ها بر‌اساس معیارهای فرهنگی این کشورها ایجاد شده و استفاده از این امکانات تاثیر نامطلوبی بر فرهنگ و اخلاق دیگر کشورها می‌گذارد.
 
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی در دیگر کشورها مورد پژوهش قرار گرفته است بیان کرد: بر روی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی در کشورهای غربی تحقیقات گسترده‌ای شده که لازم است این مهم در کشور مورد توجه جدی قرار بگیرد.
 
فیروزآبادی با بیان اینکه سازمان‌های  بهزیستی و آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب‌های فضاهای اجتماعی نقش مهمی دارند بیان کرد: این دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی نقش ایفا کنند و اینکه توسط نهادهای دیگری اقدامات سلبی در این خصوص انجام شود، راه حل این معضل نیست.
 
وی با تاکید بر این نکته که آموزش و پرورش و بهزیستی باید در نقاط مختلف اجتماع، اثرات متفاوت فضای اجتماعی را بر رفتارهای مردم، بررسی کند گفت: این دو دستگاه باید مطالعاتی در این خصوص انجام دهد تا بتواند به آمارهای دقیقی برای مقابله با این آسیب‌ها دست یابد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه طبق آمارهای جهانی، در آمریکا 30 درصد و در انگلیس 20 درصد طلاق‌ها ناشی از فیس بوک است بیان کرد: برای شناسایی آسیب‌های شبکه اجتماعی ناشی از فضای مجازی باید از ظرفیت تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز علمی استفاده کرد.  
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه سرگرمی بخشی از کاربردهای شبکه و فضای اجتماعی است گفت: میزان استفاده کاربران اجتماعی در این بخش منطقی نیست چراکه برخی از فایل‌های صوتی و تصویری و کلیپ‌ها در فضای مجازی ایران بیش از 4 میلیون بازدید کننده دارد و این در حالی است که یک مطلب جدی در این فضا نهایتا یک میلیون بازدید کننده دارد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر ارائه راهکارهای لازم برای کاهش آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون، همه افراد قابلیت استفاده از فضای مجازی و ارسال پیام در این فضا را در اختیار دارند، نیاز است از طرح‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی این فضا، تعاملی و مشارکتی باشد.
 
فیروزآبادی با بیان اینکه فضای مجازی در کشور فاقد فرماندهی مشخصی است افزود: تا زمان مشخص شدن فرمانده این حوزه، باید هر سازمان به نوبه خود، نقش آفرینی کنند که نقش سازمان آموزش و پرورش، در این زمینه پررنگ‌تر است.
 
وی با تاکید بر شناسایی آسیب‌های فضای مجازی گفت: این مهم باید در دستور کار دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی قرار بگیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، رصد اوضاع فضای مجازی و شناسایی رفتارهای مردم هر منطقه در این فضا را یک ضرورت دانست و بیان کرد: در این زمینه بهزیستی و آموزش و پرورش باید بیشتر نقش آفرینی کنند و در امور تحقیقاتی پیشگیری از آسیب‌های فضای اجتماعی از ظرفیت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استفاده شود.
 
فیروزآبادی ایجاد ساختار مناسب برای این فضا، مشارکت بخشیدن مردم، مساجد، تشکل‌ها و مبلغان مذهبی را در پیشگیری از آسیب‌های فضای شبکه اجتماعی مهم دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *