جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پناهیان:باید «مرگ بر حماقت» بگوییم

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب: 485602
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانشجو باید به دنبال ویژگی‌های شخصیتی باشد که دین آن را برتری خواهد داد، گفت: چرا در عالم سیاست مدام به من فحش می‌دهند، زیرا در سیاست واقع‌بینانه حرف می‌زنم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان عصر امروز در جلسه دانشجویی دانشگاه تبریز ‌با اشاره به اینکه ما با ادبیات اشتباهی با همدیگر صحبت می‌کنیم و در نتیجه سوءتفاهم در جامعه ‌زیاد شده است، اظهار داشت: ما را نیروهای‌ ارزشی نامیده‌اند که صرفاً به دنبال ارزش‌ها هستیم غافل از اینکه نیروهای ارزشی ما خود نیروهای واقع‌بینی هستند.
 
وی افزود: ما را با این ادبیات خطاب کردند تا ایمان را در برابر عقلانیت قرار دهند و نزاعی بین ایمان و عقلانیت ایجاد کنند.
 
این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ مقدم بر ایمان و دین است، تصریح کرد: اگر به دنبال دین هستیم باید فرهنگ را درست کنیم، متاسفانه ما را به گونه‌ای افراد صرفاً ارزشی و به دور از واقع‌بینی معرفی کرده‌اند که عقلانی نیستیم؛ ایجاد دوقطبی ارزش و واقعیت یک حرکت فریبکارانه است.
 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفم برای جامعه‌ای که چنین تلقی و برداشت غلطی را پذیرفته است، من اگر سراسر کشور را بگردم تعداد سؤالات مردم از من درباره نماز بیش از غذا خوردن است، در حالی که میزان کثرت روایات آداب غذا خوردن با نماز قابل مقایسه نیست.
 
وی با بیان اینکه تلقی مردم از دین صحیح نیست و ایمان را غلط معنا کرده‌اند، اضافه کرد: بخش‌هایی از دین را گرفته‌ایم و از بخش‌های دیگر غافل بوده‌ایم.
 
پناهیان با اشاره به اینکه نباید فقط از ولایت فقیه در چارچوب یک امر دینی دفاع کنیم، تصریح کرد: باید از ولایت فقیه به عنوان یک امر عقلانی دفاع کنیم که با اثبات ضرورت آن و با تعریف ولایت فقیه در چارچوب عقلانی، به جای «مرگ بر ضد ولایت فقیه» بهتر است بگوییم «مرگ بر حماقت».
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مشکلات دموکراسی در سراسر کشورهای جهان را همه مردم می‌دانند، ابراز داشت: بهتر است در استدلال عقلانی از ولایت فقیه به عنوان ناظر بر گردش قدرت در میان نخبگان سیاسی تاکید کنیم، چرا که ولایت فقیه یعنی ناظر مطلق بر گردش نخبگان اجتماعی است.
 
وی افزود: دین می‌خواهد منافع ما تأمین شود و احدی نباید منافع ما را نابود کند و چرا باید به حداقلی از منافع قانع شویم.
 
این استاد دانشگاه، با تاکید بر اینکه دانشجو باید اول فکر و فرهنگ را در زندگی پیاده کند، خاطرنشان کرد: دانشجو باید به دنبال ویژگی‌های شخصیتی باشد که دین آن را برتری خواهد داد و باید دانشجویان صفات متعددی از قبیل نظم، مقابله با هوای نفس و تقوا را در پیش روی خود قرار دهند.
 
وی افزود: چرا در عالم سیاست مدام به من فحش می‌دهند، زیرا در سیاست واقع‌بینانه حرف می‌زنم، امیرالمؤمنین(ع) خطاب به ابوموسی اشعری که نماینده ایشان در مذاکره با معاویه بود فرمودند اگر عقل و تجربه را زیر پا بگذاری شقی هستی و تمام سیاست همین است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *