جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سالانه به چند شغل در کشور نیاز داریم؟

يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 485562
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار از تعهد این وزارتخانه برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: نیازمند ایجاد ۸۰۰ هزار شغل تا پایان سال هستیم.
به گزارش جهان به نقل از سنیم، عیسی منصوری معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار در نشست خبری با اصحاب رسانه که به تشریح سیاست های اشتغالی دولت پرداخت، در پاسخ به سوال تسنیم که پرسید، "تک رقمی شدن نرخ بیکاری از تأکیدات رئیس جمهور است، چه زمانی به این نرخ دست می یابیم"، گفت: با فرض ثابت ماندن نرخ مشارکت باید 800 هزار شغل به صورت سالیانه برای تک رقمی شدن ایجاد شود.

وی ادامه داد: در راستای دستور رئیس جمهور برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری متعهد هستیم که با استفاده از بسته اشتغال زایی "حرکت " تا پایان دولت یازدهم به این نرخ دست یابیم.

منصوری افزود: در طرح وزارت کار، جامعه هدف سه گروه اعم از جوانان، زنان و مددجویان را در برمی گیرد.

وی درباره برنامه های وزارت کار درباره اشتغالزایی گفت:  آنچه باعث فرض فعلی شده است. گذشته از سیاست‌های نامتوازنی که در بازار کار وجود دارد. مطالعاتی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم  سابقه آن به این باز می‌گردد که ساختار قانون گذاری و تصمیم‌گیری و نقش آفرینی بخش دولتی، خصوصی، کارفرمایی و کارگری مبتنی بر قواعدی است که تحت تأثیرو اطاعت از چارچوبی است که در دهه 50 در کشور شکل گرفته است.

وی ادامه داد: رویکردی که آن زمان در کشور شکل گرفت و همچنان ادامه دارد کم و بیش توجهی به اشتغال ندارد. اگر آن چارچوب‌ها باز هم ادامه پیدا کند به صورت طبیعی به نتیجه نخواهد رسید. از دیگر مسائلی که در کشور وجود دارد این است که تمرکز گرا سیاست‌گذاری می‌کنیم و توزیع و تخصیص منابع داریم. بنابراین بخش قابل توجهی ازارزش افزوده کشور در تهران تولید می شود . یعنی حدود 25 درصد ارزش افزوده کشور در تهران صورت می‌گیرد.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار بیان کرد:بیشتر از 50 درصد تسهیلات و منابع بانکی در تهران انجام می شود. این موضوع نشان دهنده این است که به خوبی به مسئله اشتغال نپرداخته ایم. دچار ساختاری دچار مسائلی هستیم که اجازه اینکه بخش خصوصی و جامعه ظرفیت خود را در حوزه اشتغال شکوفا کند فراهم نبوده است. به تعبیر دیگر آن قاعده سیاست گذاری ما را در فضایی قرار داده است که هر کجا سیاست‌گذاران درباره اشتغال صحبت می‌کنند بدون فاصله درباره تخصیص منابع بانکی صحبت می کنند.

وی گفت: دولت تصور می‌کند که او سرمایه دار است و هر کجا بخش خصوصی حضور داردبه عنوان کارگر می‌تواند سرمایه گذاری کند و مشارکت داشته باشد. این قاعده نمی تواند منجر به  اشتغال شود. بنابراین آنچه در بسته جدید اشتغالزا در دستور کار قرار گرفته است ناظر بر این نکات است تا بتوانیم بر تصمیم گیری درست اشتغالزایی تمرکز کنیم.

*رشداقتصادی همراه با اشتغال و کاهش فقر محور بسته جدید اشتغالی دولت

منصوری بر رشد اقتصادی همراه با اشتغال و کاهش فقر را محور اصلی بسته اشتغالی دولت دانست و ادامه داد:مهمترین رویکرد در بسته اشتغالی رشد فراگیر و همراه با اشتغال است. از سال گذشته طرح تکاپور را در برخی استان‌ها به عنوان مرحله پایلوت آغاز کرده بودیم و در ادامه در سال 95 بسته "حرکت" را در دستور کار قرار دادیم.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار بیان کرد: بسته دیگری در زمینه اشتغالزایی در دستور کار داریم که ایجاد اشتغال از طریق " مدیریت مصرف انرژی و حفظ محیط زیست " است. با توجه به جهت گیری کشور ، جهت گیری منابع به دلیل اولویت‌هایی که در دستور کار قرار می‌گیرد به راحتی توسط دولت نمی‌تواند به سمت تولید و اشتغال هدایت شود، به دنبال این بودیم که از منابع داخلی به درستی بهره‌مند شویم. با مشارکت دستگاه‌های دیگر در این زمینه تلاش میکنیم تا در بخش ساختمان بتوانیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم. به طور مثال مدیریت موتورخانه‌های بخش مسکونی را در دستور کار داریم.

* نقش وزارت نفت در اشتغالزایی

وی ادامه داد: اگر این کار صورت گیرد علاوه بر ذخیره حجم قابل توجهی انرژی،آلودگی محیط زیست کاهش، پیامدهای هزینه های بیماری‌هایی ناشی از این آلودگی‌های زیست محیطی کاهش می‌یابد.مهمترین مزیت این طرح  علاوه بر موارد ذکر شده، ذخیره منابع مالی است اما برای اینکه این کار محقق شود، نیازمند شرکت ها و افرادی هستیم که این کار را در قرارداد با وزارت کار، وزارت نفت و مالکین بخش خصوصی انجام دهند.

منصوری بیان کرد: نقش وزارت کار در این طرح هماهنگی بین دستگاهی است. با دستگاه‌هایی مانند وزارت نفت، سازمان محیط زیست همکاری می‌‌کنیم. مرحله بعدی آموزش مهارتی برای فارغ التحصیلانی است که می‌خواهند در این حوزه ها فعالیت داشته باشند. به طور مثال مدیریت مصرف انرژی در بخش صنعت و کشاورزی. برقی کردن چاه‌ها از جمله مواردی است که دنبال می‌کنیم.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی را برای فعالیت در این زمینه ها پس از آموزش مهارت، مشغول کار می کنیم. در سناریو اول 35 هزار نفر و در سناریوی دوم 71 هزار نفر اشتغالزایی جدید را در دستور کار دایم.

وی ادامه داد: در مدیریت بخش انرژی  بخش ساختمان درسناریو اول برای 35 هزار نفر و در صورت تحقق زمینه برای سناریو دوم برای 71 هزار نفر از فارغ التحصلان دانشگاهی شغل ایجاد می‌کنیم. در صورتی که زمینه مهیا باشد، می توانیم در زمینه های دیگر مصرف انرژی صنعت، محیط زیست و کشاورزی 200 هزار شغل در کل کشور  ایجاد کنیم. به دلیل نوع کار اکثر کسانی که در این زمینه مشغول کار می‌شوند از طریق شرکت مشاور جذب می‌شوند و آموزش مهارتی دیده اند و پاره وقت نیستند.

منصوری گفت: برخی از شرکت‌ها زمانی که می خواهند فعالیت کنند، توان تأمین مالی را ندارند ، وزارت کار با سیستم بانکی هماهنگ کرده است تا مشکل منابع مالی را پُرکند. این تأمین مالی برای دوره و زمانی است که این شرکت‌ها بتوانند اجرای پروژه خود را آغاز کنند. بستگی به نوع پروژه که شرکت مشاوردر قرارداد با وزارت نفت منعقد می‌کند،میزان تأمین مالی از سوی وزارت کار متفاوت است. البته در صورتی منابع این شرکت‌ها از سوی وزارت کار تأمین می‌شود که نیروهای خود را از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب کرده باشد. در مرحله اول پروژه های مربوط به مدیریت بخش انرژی وحفظ محیط زیست است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ایجاد 200 هزار شغل ظرف مدت 1.5 سال آینده را داریم گفت: درصورتی که ظرفیت‌ها فراهم شود، حدود 221 هزار شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.

*بسته اشتغال زایی"حرکت"بسته اقتصاد مقاومتی است

منصوری با بیان اینکه در سه گروه طرح "حرکت" را دنبال می کنیم گفت: در لایه اول به دنبال طرح‌های خرد هستیم. شناسایی رشته فعالیت هایی که اقتصاد منطقه را تشکیل می‌دهند در دستور کار داریم با تأکید بر اینکه  بومی سازی به جای تخصیص پول، رویکرد دولت یازدهم در بخش اشتغال است.دینامیک کسب و کار هر استان احسا شده است.  در گام دوم رسته فعالیت هایی که در الویت هستند را حمایت می کنیم. یعنی 20 درصد رسته فعالیت هایی که 80 درصد اشتغال هر استان را در پوشش می‌دهند شناسایی کرده ایم. در برخی از استان‌ها از سال گذشته شناسایی را شروع و در برخی استان‌ها اجرا را آغاز کرده ایم.

وی درخصوص «بسته حرکت» گفت: بسته اصلی اقتصاد مقاومتی است؛ تصور می کنیم اگر قرار است اقتصاد مقاومتی درک و محقق شود باید از طریق این رویکرد صورت گیرد.  در این طرح زمینه برای فعالیت بخش خصوصی را فراهم می کنیم.

* نبود مهارت مشکل اشتغالزایی است

وی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور مبنی بر تک رقمی شدن نرخ بیکاری در پایان دولت یازدهم ما متعهد به انجام این کار هستیم. اکنون نبود تطابق میان تعداد نیروی ماهر و نیاز صنایع از مشکلات اشتغالزایی است. به عنوان نمونه در منطقه ای تعداد نیروهای ماهر در مقایسه با نیاز صنایع آن منطقه کمتر از 10 درصد است. روند سیاست و قانونگذاری کشور کمتر به ظرفیت های اشتغال توجه دارد.

منصوری با اشاره به اینکه  باید به ظرفیت هایی که خروجی آن نوآوری و کارآفرینی است توجه شود اظهار داشت: بر اساس تجربه دو دهه اخیر در دنیا و تجربه 15 ساله در ایران رشد اقتصادی همیشه همراه با اشتغالزایی نبوده است.زمانی که طرح های عمرانی اجرا و ظرفیت بخش خصوصی فعال شود اشتغال ایجاد خواهد شد. یکی از ظرفیت هایی که در مقایسه با دیگر زمینه ها سرعت دو و نیم برابری اشتغالزایی دارد طرح هایی با محوریت گردشگری است.

منصوری گفت: شش ماه است  طرح های گردشگری با محوریت گردشگری مذهبی و طبیعتگردی در استان سمنان اجرا می شود و نتایج خوبی داشته است.در حال حاضر میراث فرهنگی، شورای شهرهمزمان کار می‌کنند و موضوع گردشگری در استان سمنان با دقت دنبال می‌شود.این طرح در سفر چند روز آینده روحانی،رئیس جمهور کشورمان به سمنان رونمایی می شود.این طرح حرکت جهت گیری اقتصادی و اشتغالزایی استان را بررسی می کند که با دقت دنبال می کنیم. 5 منطقه در کشور داریم که تمرکز صنعت کفش هستند. تبریز، قم، مشهد، تهران و اصفهان.

وی گفت: در مشهد حدود 3هزار بنگاه تولید کفش داریم .بررسی ها نشان دهنده این است که تقاضا برای کار وجود دارد اما مشکل ما این است که نیروی کار ماهر وجود ندارد به همین دلیل اولین مدرسه کفش را در مشهد ایجاد کردیم. از مربیان خارجی برای تربیت مربیان داخلی استفاده کردیم. در صنعت کفش تبریز ماجرا متفاوت است. اگر قرار است  تبریز متحول شود به این نتیجه رسیدیم که یکی از گلوگاه‌ها برای تحول اشتغال در این شهر پرورش نیروی ماهر طراح کفش است و نکته بعدی در تبریز معرفی بنگاه های موفق به شرکت های صاحب برند دنیا است. امیدواریم بین 5 تا10شرکت را بتوانیم به شرکت‌های صاحب برند خارجی متصل کنیم.

منصوری با بیان اینکه در فاز اول ایجاد اشتغال را در 200شهرستان دنبال می کنیم گفت: در حال تکمیل بانک اطلاعاتی برای بیکاران در هر منطقه هستیم که اگر به طور متوسط در هر منطقه 4هزار بیکار را تحت پوشش قرار دهیم عملاً به روش هایی که صحبت شد بخش قابل توجهی از نیروی کار تحت پوشش قرار می‌گیرد. متناسب با نیازهای منطقه نیروی کار بیکار را با آموزش های مهارتی درگیر اشتغالی که در منطقه مزیت دارد می‌کنیم.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار ایجاد برند حرکت برای عرضه محصولات محلی،هماهنگی بین دستگاهی، ظرفیت سازی برای ایجاد پروژه در سطح خرد، کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی، هدایت نیروی کار ماهر، آموزش  متناسب با نیاز هر منطقه  از جمله برنامه های دیگر وزارت کار برای اشتغال زایی در طرح حرکت است. در حوزه سیاست های پولی ،مالی و تجاری سیاست‌هایی را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: در هماهنگی هایی که با اتاق ایران انجام دادیم. ایجاد مرکزی است برای ارتقای بنگاه های خرد، کوچک و متوسط و اتصال آنها به شرکت‌های صاحب برند جهانی، آوردن آنها به شرکت‌های صاحب برند جهانی برای سرمایه گذاری در داخل کشور. به دنبال بزرگ کردن ظرفیت های اشتغال زایی از سوی بخش خصوصی هستیم.

منصوری با اعلام اینکه تا 6 ماه آینده نظام جامع اطلاعات بازار کار ایجاد می شود، گفت: زمینه های ایجاد این نظام از ابتدای امسال آغاز شده است.دولت یازدهم اولویت رشد فراگیر اقتصادی همراه با اشتغال و کاهش فقررا دنبال می کند. اکنون نبود تطابق میان تعداد نیروی ماهر و نیاز صنایع از مشکلات اشتغال زایی است.

* منابع به خوبی به اشتغال تخصیص نیافته

وی درباره تخصیص منابع به اشتغال زایی گفت: متأسفانه طی چندسال اخیر منابع به خوبی به اشتغال اختصاص نیافته است و بیشتر به سمت امورات مانند هدفمندی یارانه‌ها رفته است. سال گذشته مقرر شد که از لایحه بودجه سال 94 حدد 4 هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از اجرای هدفمند سازی یارانه ها جهت یارانه تولید و اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص داده شده است که تعلق نگرفت.

منصوری گفت:متأسفانه در هیچ کدام از برنامه های توسعه سیاست "اشتغال محور " نداشته ایم. بدیهی است که اکنون در زمینه اشتغال مشکل داریم. زمانی که رشداقتصادی صورت می گیرد اما منجر به اشتغال نمی‌شود. به دنبال رشته فعالیت هایی می‌رویم که محور و محرک اشتغال هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با بیان اینکه بسته "حرکت" به دنبال رشد همراه با اشتغال و کاهش فقر است گفت:در سال 94طبق گزارش مرکز امار ایران 850هزار شغل جدید داشتیم که با لحاظ کردن ریزش‌ها عملا  677هزار شغل خالص ایجاد شد. پرینت بیمه شدن افراد جدید وجود دارد. پوشش دهی بخش غیر رسمی اشتغال نیز از نکات مهم بسته حرکت است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با وجود فشارهای اقتصادی 0.4 درصد افزایش در نظر بیکاری داشتیم و از 10.6 درصد در سال 93 به 11 درصد در سال 94 رسیدیم.

منصوری همچنین از برنامه اعزام 10 هزار نیروی کار ایرانی به خارج از کشور خبر داد و گفت: درصددیم تا دفاتر کاریابی را که امکان راه‌اندازی در خارج کشور را دارند مورد حمایت قرار دهیم تا به نیروی ایرانی خارج کشور خدمات بدهند.برای اجرای بسته حرکت نیازمند منابع هستیم. البته این منابع برای تخصیص وام نیست. بلکه برای اموراتی مانند ایجاد مدرسه کفش است. با توافقی که داشته ایم تا پایان شهریور ماه آژانس های هواپیمایی با هماهنگی میراث فرهنگی تلاش برای متصل کردن ظرفیت‌ها می کنند تا گردشگران بتوانند به خوبی بهره مند شوند.

وی در پاسخ به اینکه علت اختلاف های آماری مراکز رسمی و غیر رسمی چیست گفت: وزارت کار آمار مرکز آمار را خبر دارد و رقم 5میلیونی بیکاری را قبول ندارد. در مورد اشتغال فارغ  التحصیلان هم این مشکل رخ داد اما اینطور نیست. با آمار مرکز آمار را قبول داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *