شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۶
بخش‌های خواندنی برنامه «توقف ممنوع»؛

3 ترمز ماشین اقتصاد مقاومتی از نگاه خو‌ش‌چهره/ نعمتی: کسی توان داخلی را باور ندارد

يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 485475
تا زمانی‌که دولت در اقتصاد حضور دارد، اوضاع اقتصادی خوب نیست. ما در دنیا کشوری را نداریم که اقتصاد به شکل کامل در دست دولت باشد.
3 ترمز ماشین اقتصاد مقاومتی از نگاه خو‌ش‌چهره/ نعمتی: کسی توان داخلی را باور ندارد
گروه اقتصاد جهان نيوزـ در نخستین برنامه «توقف ممنوع» در سال جدید، اقتصاد مقاومتی موضوع مورد بحث بود که دکتر محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و بهروز نعمتی، نماینده مجلس در برنامه حضور داشتند و در این باره به بحث پرداختند.   

خوش چهره در این برنامه تلویزیونی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از سال ۸۹ مطرح شد و ۶ سالی است که از آن می‌گذرد، گفت: فرصت زیادی بوده که در این زمینه تحقیقات صورت بگیرد. ما هنوز در این مسیر می‌بینیم با چالش روبرو هستیم. 

وی با اشاره به این که در تنها موردی که مقام معظم رهبری وارد جزییات ان شده، همین اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این باره وجود دارد این است که درک مفهمومی لازم از این موارد وجود ندارد. با اینکه سال‌ها بر اساس تولید داخلی نام گذاری شده، اما دیده ایم که از همان ابتدا سوداگری‌هایی وجود داشته که اتفاق‌هایی که باید می‌افتاده، نیفتاد.
 
این اقتصاد دان در ادامه افزود: می‌گویند نرخ رشد منفی ۵.۴ است و می‌خواهیم نرخ رشد اقتصادی به ۸ برسد. در این شرایط می‌بینیم حتی از صفر هم کمتر هستیم و باید تولید کالا، خدمات و همه چیز را بالا ببریم.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه مجلس راس امور در ایران را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: اگر مجلس، مجلس باشد، راس امور است و نسبت به قوای دیگر برتری دارد. اگر حُسنی در کشور باشد ریشه آن را در مجلس می‌توان یافت. من هم در دوره‌ای نماینده مجلس بوده‌ام و اگر بپرسید آیا برنامه‌هایی که نوشته می‌شد به اجرا می‌رسید، باید بگویم خیر. ما برنامه‌ها را می‌نوشتیم، قوه مجریه برنامه‌ها را اجرا می‌کرد، برنامه ریزی تلاش آگاهانه فکری در جهت تاثیر گذاری است. اما اجرا مقابله با واقعیت‌هاست. حتی اگر برنامه خوب هم نوشته باشیم، اگر دست مجری خوبی نیفتد، خوب هم اجرا نمی‌شود.

خوش چهره 4 ساله بودن استقرار دولت ها را اولین مشکل این مسیر برشمرد و افزود: برنامه‌ها ۵ ساله نوشته می‌شوند و تازه این برنامه در میانه راه یک دولت اتفاق می افتد. برای مثال برنامه ششم نوشته می‌شود، سال بعد انتخابات ریاست جمهوری است و ممکن است دولت عوض شود که در آن صورت همه چیز تغییر می‌کند.

وی مهم‌ترین چالش اقتصاد مقاومتی را عدم درک صحیح مفهوم آن بیان کرد و اظهار داشت: صدا و سیما در این مسیر کارهای خوبی را آغاز کرده و می‌تواند کمک کند. برخی افراد فکر می‌کند اقتصاد مقاومتی یعنی ریاضت و فلاکت و هر کسی از نگاه خودش می‌بیند و تعبیر می‌کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی، از عدم باور و اعتقاد، به عنوان چالش دوم مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی نام برد و تصریح کرد:اگر این موضوع وارد سیستم اجرایی و تصمیم گیری شود، مشکل ساز می شود.

خوش چهره در ادامه این برنامه عدم اجرا و کنش در سیستم‌های اجرایی را نیز به عنوان سومین چالش این مسیر پر پیچ و خم برشمرد.

وی در تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی و نقش دولت در تحقق آن افزود: اقتصاد مقاومتی بینش و نگرشی است که عناصر کلیدی و محوری آن گفته شده است. تولید ملی، استقلال و خودکفایی از همین کلیدها هستند. تا زمانی‌که دولت در اقتصاد حضور دارد، اوضاع اقتصادی خوب نیست. ما در دنیا کشوری را نداریم که اقتصاد به شکل کامل در دست دولت باشد. دولت در جاهایی که نباید باشد، هست و در جاهایی که باید باشد، نیست! سلامت و بهداشت از بخش‌هایی است که در دنیا بسیار مورد توجه دولت‌هاست و دولت یازدهم یکی از افتخاراتش این است که به این بخش رسیدگی زیادی کرده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی در ادامه اظهار داشت: بیکاری تهدید ملی است، نیاز به مقاوم سازی تولید در کشور داریم. زیر ۴۰ درصد تولید در کشور دارند، ظرفیت‌هایی داریم که خالی است. بخش زیادی از آن به سیاست‌های غلطی برمی گردد که واردات زیادی در کشور داریم، درحالی که ظرفیت داخلی آن وجود دارد، در مواد غذایی هم همین طور است، حمایت از تولید نیست و موانعی وجود دارد. چرا نساجی که دومین صنعت پر کار کشور بوده است، الان زیر ۵۰ درصد تولید دارد. نظام اقتصادی امروز در دنیا نظام رقابتی و برای کاهش وابستگی‌های تهدیدزا است.

کسی توانمندی های داخلی را باور ندارد

بهروز نعمتی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد: نگاه و نوع سیاست گذاری‌ها در کشور بعضا به شکلی است که به توانمندی ها و ظرفیت داخل کشور خیلی باور ندارند.

وی با بیان اینکه اهداف سال مقاومتی این است که مردم اقتصاد را در دست‌شان بگیرند، گفت: چقدر دولت‌های مختلف توانسته اند نسبت به این موضوع کار کنند؟ از ۹۶ هزار ملیارد تومان واگذاری‌ها که در دوره‌های مختلف انجام شده، بیشتر انتقال به حیات خلوت دولت‌ها بوه و شاید در حدود ۵-۶ هزار میلیارد به بخش خصوصی رفته است و مانند این است که دولت‌ها هنوز باورشان نشده که اقتصاد باید در دست مردم باشد. برای مثال در بخش مجموعه تولیدی کشور قانون ایران باید فصل الخطاب باشد. قانون حمایت از تولید بعد از سه بار رفت و آمد به تصویب رسید، این قانونی است که مسائل مختلفی را در بر می گیرد اما همچنان بعد از ۹ ماه آئین نامه آن نوشته نشده است و این یعنی باوری وجود ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: هر قوه و مجموعه‌ای وظیفه‌ای دارد، مجلس هم همین طور است، سوال و استیضاح کند و تحقیق داشته باشد و ... هر دستگاهی باید وظیفه خودش را انجام می‌دهد و نمی‌گویم کارش را کامل انجام داده است. اما کارهایی که باید مجلس انجام می‌داده را انجام داده است. مجلس کوتاهی نداشته است. تا زمانی‌که همه ما فرهنگ توانستن و خواستن و تکیه کردن بر توانمندی‌های داخلی را نداشته باشیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نعمتی حضور مردم را یکی از اصلی ترین مبناهای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: اما وقتی چنین اتفا‌قهایی نمی‌افتد و واگذاری‌ها به مردم صورت نمی‌گیرد، پس اقتصاد هم مقاومتی نمی‌شود.

اقتصاد را نمی توان دولتی اداره کرد

وی با بیان این نکته که اقتصاد را نمی‌توان دولتی اداره کرد، اظهار داشت: اگر مجموعه‌های مختلف بخواهند که مردم وارد کار شوند و مجموعه‌های تولیدی زیادی داریم که همچنان دولتی حمایت می‌شوند، باور اتفاق نیفتاده که مردم برای اداره مجموعه‌ها وارد کار شوند. چیزی که امروز در کشور داریم، بحث بیکاری جوانان و معشیت و مابقی به اقتصاد کشور برمی‌گردد و اقتصاد مقاومتی باید آن‌ها را درست کند. باید از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم تا به افق ۱۴۰۴ برسیم. تحریم، نساجی‌ها را تعطیل می‌کند، کارخانه‌های به دلیل نداشتن برخی قطعه‌ها تولیدات را کم می‌کنند، اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم، می‌توانیم بگوییم اقتصاد ما با نسیم‌ها و طوفان‌ها عوض نمی‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: بحث خصوصی سازی‌هایی که انجام شده، اصلا پولی در بر نداشته است. دولت، دولتی‌ها و شرکت‌های دولتی ارزشی که پول دارد را نمی‌فهمند، چون مدیر هر مرکزی با این نگاه که اگر اینجا مدیر نباشد، جای دیگری مدیریت را بر عهده می گیرد، اما وقتی همین مجموعه‌ها در دست مردم باشد، اهمیت و ارزش زیادی دارد. به سمتی برویم که از همه پانسل‌های کشور استفاده کنیم، خام فروشی را حرام بدانیم و بدانیم که واردات غیر ضروری باعث مرگ سرمایه‌های کشور می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قابل توجه دولت تدبیر و امید
Iran, Islamic Republic of
بیچاره این مملکت که مسئولین اجرای آن گفتند بلدند ولی ظاهرا بلد نبودند
در همین روزها که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بحث ها پیرامون اقتصاد مقاومتی است در وزارت بهداشت دریک اقدام تبعیض آمیز میلیون ها تومان به افرادی که در حکم کارگزینی شان عنوان مسئول و رئیس اداره بود اعطا شد و افراد دیگر که بسیار شایسته بودند ولی در ورقه حکم کارگزینی این عنوان را نداشتند از بیست میلیون تومان و ماهی دو میلیون تومان حق مسئولیت که قرار است از این ماه به این عزیزان تعلق گیرد محروم شدند!!! کجایند نهادهای نظارتی ؟!!!! این مبالغ متعلق به کیست؟!!!
این اقدام بسیار تبعیض آمیز است واقعا همه ناراحتند چون افرادی که این مبالغ کلان را گرفتند شایسته تر از دیگران نبودند واقعا از دکتر قاضی زاده هاشمی چنین انتظاری نداشتیم چقدر تبعیض برای چه؟
بهروز نعمتی
خخخخخخ
یاد چشمک زدنش زمان بررسی برجام افتادم
جهان واقعاً خيلى ترسو و بزدلى ! من هى نظر بدم و تو هم جربزه نمايش نداشته باشى اميدوارم از دستت خلاص بشم