جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

احتمال صدورپتروشیمی‌ایران به 5کشوراروپا

شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 485190
معاون انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه مذاکرات مقدماتی با کشورهای اروپایی برای فروش محصولات پتروشیمی امضا شده است، گفت: آسیا و به ویژه هند و چین بازار سنتی پتروشیمی ایران است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پرویز صحاف‌زاده معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت نمایشگاه امسال ایران پلاست در شرایط پسابرجام، توضیح داد: حضور پررنگ خارجی‌ها در این دوره فقط اسمی نیست و فعالانه برای فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری حضور پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خارجی به دنبال گرفتن سهم شان از بازار بوده و تلاش می‌کنند مشارکتشان را در زمینه‌های تجاری و تکنولوژی با ایران افزایش دهند.

عضو انجمن صنفی کارفرمایی همچنین توضیح داد: در این دوره از نمایشگاه ایران پلاست، انجمن به صورت مستقل و به عنوان یک نهاد بخش خصوصی حضور یافته و از لحاظ جغرافیایی، روبروی غرفه شرکت ملی پتروشیمی قرار دارد.

صحاف‌زاده با بیان اینکه انجمن از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده، تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع 55 شرکت پتروشیمی، 45 شرکت عضو انجمن هستند، حتی شرکت‌های هلدینگ خلیج ‌فارس و باقی نیز در شرف عضویت قرار دارند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال همه شرکت‌های پتروشیمی به عضویت انجمن درآیند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: همچنین از مجموع بیش از 65 طرح اجرایی، تعداد زیادی در حال عضو شدن هستند و امیدواریم هر ساله حداقل هشت طرح را در قالب پروژه اجرایی به عضویت انجمن درآوریم.

معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه در دو روز نخست نمایشگاه، هیأت‌هایی در قالب کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی با انجمن وارد مذاکره شده‌اند، تصریح کرد: برای مثال شرکت لینده یکی از شرکت‌های صاحب لیسانس توانمند و بزرگ در صنعت پتروشیمی است و از آنجا که در گذشته نیز زمینه‌های کاری مشترک در ایران داشته، برای مذاکره به انجمن مراجعه کردند. در این راستا تبادلات مقدماتی برای برنامه‌ریزی‌های آینده انجام شده و انتقال تکنولوژی‌های نوین با تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی مد نظر بوده است.

به گفته وی، از سوی دیگر شرکت زیمنس جزو سازندگان منحصر به فرد در زمینه ماشین‌آلات دوار است و بیشتر ماشین‌آلات حساس موجود در پروژه‌های ایرانی ساخت شرکت زیمنس بوده است. همچنین این شرکت آلمانی با توجه به فعالیت‌های الکترونیکی گسترده در زمینه ساخت ابزار دقیق با صنایع پتروشیمی مشارکت داشته که البته به دلیل تحریم چند سالی فاصله افتاد.

به گفته صحاف‌زاده، با توجه به آمادگی ایران برای نوسازی تجهیزات و اجرای طرح‌های جدید، مذاکراتی با شرکت‌های لینده و زیمنس از نظر اخذ تکنولوژی‌های نوین و ماشین‌های حساس صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در طول 10 تا 15 سال گذشته با رشد ساخت تجهیزات پتروشیمی، هم‌اکنون بالای 70 درصد تجهیزات، داخلی‌سازی شده است، تبیین کرد: بیشترین مذاکره با شرکت‌های خارجی در بخش تأمین ماشین‌آلاتی است که تکنولوژی آن را به طور کامل نداریم. البته در مذاکرات، خرید تکنولوژی به شرط انتقال فناوری مطرح شده که بتوانیم در آینده این بخش را داخلی‌سازی کنیم.

معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص شرکت‌های مراجعه‌کننده به انجمن، اظهار کرد: دسته اول شرکت‌هایی هستند که برای بهبود محصولات خود نیازمند تکنولوژی‌های نوین هستند و دوم شرکت‌های خریدار محصولات. با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی از نظر مقدار و تنوع در خوراک و دسترسی به آن در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند، محصولات پتروشیمی کشور مشتری‌های خوبی در جهان دارند.

صحاف‌زاده در ادامه افزود: برای نمونه علاوه بر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، کشورهای اروپایی به دنبال ازسرگیری روابط با بازار ایران هستند؛ از آن جمله تعدادی از آنها برای خرید محصولات ابراز علاقه کرده‌اند و تعدادی نیز در خصوص ماشین‌آلات تکمیلی صنایع پایین دستی تمایل به همکاری دارند. در این رابطه انجمن، شرکت‌های درخواست‌کننده را به مجتمع‌های مربوطه معرفی کرده و روابط آنها را هماهنگ می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود 28 کشور خارجی در نمایشگاه حضور دارند که 11 کشور اروپایی هستند، گفت: مذاکرات مقدماتی با کشورهای مختلفی مانند هند، پاکستان، آلمان، ایتالیا و انگلیس انجام شده است. در این رابطه کشورهای آسیایی با حضور رقبای اروپایی تمایل بیشتری به همکاری با ایران پیدا کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *