پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد:

تب برفکی درحال فروکش است

پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب: 485030
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از ابتدای زمستان ۹۴ تا کنون بالغ بر ۲۸ میلیون راس گوسفند و بز و سه میلیون راس گاو گوساله بر علیه تب برفکی واکسینه شده اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهدی خلج ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این بیماری در کشور در حال فروکش است و کهگیلویه وبویراحمد یکی از استانهایی است که کمترین موارد آلودگی در زمینه بیماری تب برفکی را دارد.
 
خلج تصریح کرد: این بیماری یک بیماری بومی همه کشورهای منطقه ست و بیشتر کشورهای منطقه با این بیماری درگیر هستند.
 
وی با بیان اینکه ابزارهای متعددی باید با هم تلفیق شده تا بتوانیم اصول مبارزه را در خصوص تب برفکی داشته باشیم، اظهار داشت: تولید واکسن تب برفکی در کشور روند رو به رشدی داشته و علاوه بر مرکز تولید واکسن رازی یک مرکز دیگرنیز در استان کردستان شروع به فعالیت و تولید واکسن تب برفکی کرده است.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: با افزایش تولید واکسن نیاز کشور به واکسن تب برفکی مرتفع خواهد شد.
 
خلج با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد یکی از استانهائی است که کمترین موارد آلودگی به تب برفکی در آن گزارش شده است، گفت: در راستای از بین بربردن این بیماری طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در اردیبهشت ۹۵ اجرایی می شود.
 
وی همچنین از واکسیناسیون بالغ بر ۳۸ میلیون راس دام بر علیه بروسلوز در کشورخبر داد و افزود: باکتری عامل بیماری بروسلوز دارای سویه های مختلف با ماندگاری بالا در طبیعت است که این موضوع شرایط را برای کنترل بیماری سخت می کند.
 
خلج اصولی ترین روش برای کنترل بیماری را آموزش عمومی مردم به خصوص دامداران و روستائیان عنوان کرد.
 
وی افزود: عدم مصرف شیرخام و دفع اصولی و بهداشتی تلفات دام و رعایت ضوابط بهداشتی از شیوع بیماری جلوگیری می کند.
 
خلج اظهار داشت: در سال گذشته واکسیناسیون دامها ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۳  افزایش داشته است و بالغ بر ۳۸ میلیون راس دام بر علیه این بیماری در کشور واکسینه شده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *