پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۱۱ نکته برای افزایش ساعات مطالعه

پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 484938
بسیاری از افراد مایل به‌ افزایش ساعت مطالعه‌شان هستند ولی چندان نمی‌توانند به‌ این هدفشان دست‌ یابند. نکاتی در این خصوص وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان ساعات بیشتری را در روز به‌ مطالعه اختصاص داد.
به گزارش جهان به نقل از زومیت، بر کسی پوشیده نیست که مطالعه تاثیرات خوب بسیاری در زندگی افراد دارد و همیشه نیز عالمان در حال تشویق مردم به مطالعه هستند. در حال حاضر در ایران نرخ مطالعه بسیار پایین است، به طوری که برخی افراد در طول روز هیچ مطالعه‌ای ندارند و در مقابل برخی دیگر در طول هفته حدود ۵۰۰ صفحه کتاب می‌خوانند.

نرخ پایین مطالعه در حالی است که اغلب مردم با تاثیرات مثبت مطالعه آشنا هستند و دوست دارند که مطالعه را نیز در جریان زندگی روزمره‌شان قرار دهند ولی گاهی این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. روش‌های بسیاری برای قرار دادن مطالعه در برنامه روزانه وجود دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها که برای نویسنده منبع این مقاله کاربردی بوده آشنا خواهیم شد. پس برای افزایش نرخ مطالعه ادامه این مقاله از زومیت را از دست ندهید.

۱- هیچگاه از خانه بدون همراه داشتن کتاب خارج نشوید

اگر مایل به افزایش میزان مطالعه‌تان هستید، بهتر است که همیشه کتابی را همراه داشته باشید و همراه نداشتن آن می‌تواند شرایط نامناسبی را در زمینه مطالعه ایجاد کند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که مطالعه تنها مربوط به کتاب‌های چاپی نیست و کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی را نیز روی تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌شان نصب کنند که از طریق آن‌ها قادر هستند در هر مکانی مطالعه کنند. البته باید توجه داشت که برخی مطالعه کتاب‌های چاپی را دوست دارند و برخی نیز مایل به استفاده از کتاب‌های الکترونیکی هستند. پس با هر روشی که راحت هستید شروع به مطالعه کنید.

۲- محاسبه میزان مطالعه

اگر برای مثال در زمینه دو ماراتن فعالیت داشته باشید، حتما همیشه پیگیر می‌شوید که چند مایل در هر روز توانسته‌اید بدوید و البته برای طی کردن این میزان از مسافت نیز چند دقیقه نیاز داشته‌اید. در خصوص مطالعه نیز چنین اقدامی کاربردی خواهد بود و می‌توانید با محاسبه میزان ساعات و صفحاتی که مطالعه کردید، تشویق شوید و مطالعه بیشتری داشته باشید.

Goodreads نام سرویسی است که از طریق آن می‌توان ساعات و صفحات مطالعه شده را محاسبه کرد و البته سرویس مذکور قابلیت‌های دیگری نیز دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هرچه بیشتر در مسیر مطالعه باشید و پیشرفت خوبی را تجربه کرد. یاری این نوع از سرویس‌ها تا اتمام هر کتاب ادامه دارد.

با استفاده از Goodreads امکان به اشتراک‌گذاری پیشرفت در مطالعه کتاب‌ها را نیز با دوستانتان (از طریق فیسبوک) دارید. پیشرفت در این مسیر می‌تواند عادت مطالعه را در ذهنتان ایجاد کند. همان‌طور که دوندگان ماراتن با اشتراک گذاشتن مسافت طی شده، انگیزه بیشتری به‌دست می‌آورند، به اشتراک‌گذاری میزان مطالعه هر کتاب نیز انگیزه را در این جهت افزایش می‌دهد.

از طریق Goodreads می‌توان کتاب‌هایی را هم که در آینده تصمیم به مطالعه آن‌ها دارید یادداشت کنید و با استفاده از این ویژگی، به‌ محض اتمام کتابی که در حال مطالعه آن هستید می‌توانید به سرعت سمت کتاب دیگری بروید و فاصله‌ای خالی بین این دو در جهت پیدا کردن کتابی مناسب نخواهید داشت.

۳- عضویت در گروه‌های مطالعه

با وجود اینکه در نگاه کلی، عضویت در گروه‌های مطالعه کتاب چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد، اما تاثیر خوبی در این زمینه دارد. برای مثال اگر بدانید که تا زمان مشخص باید کتاب را مطالعه و به اتمام برسانید، در این صورت مجبور می‌شوید تا در طول روز و شب وقت‌هایی را برای مطالعه اختصاص دهید. البته در گروه‌های این چنینی افرادی نیز هستند که چندان مطالعه‌ای ندارند و در بحث‌ها شرکت می‌کنند که این موضوع ممکن است برای عده‌ای چندان جالب نباشد. البته اگر قصد حضور در چنین گروه‌هایی را دارید، بهتر است که حتما مطالعه کنند و همانند آن فرد بی‌اطلاع نباشید تا بلکه دیگران از حضورتان آزرده خاطر نباشند.

گروه‌های مطالعه نکات جالب زیادی دارند و در حقیقت سرگرمی مفیدی هستند. اعضای این گروه‌ها بعد از اتمام مطالعه کتابشان شروع به بحث و گفتگو با یکدیگر می‌کنند و همین موضوع باعث تشویق اعضا به مطالعه بیشتر می‌شود. البته با عضویت در این گروه‌ها اطلاعاتتان نیز افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که ذهن پویاتری داشته باشید.

۴- کتاب‌هایی را مطالعه کنید که به‌آن‌ها علاقمند هستید

افراد بهتر است کتاب‌هایی را مطالعه کنند که به‌آن‌ها علاقه دارند و در صورتی که کتابی را مطالعه می‌کنید و در واقع از آن لذت نمی‌برید، ناتمام باقی گذاشتن آن به هیچ وجه باعث شرمندگی نخواهد شد. همان‌طور که اگر برای مثال دو قسمت نخست سریال نامناسب باشند، در این صورت افراد سایر قسمت‌های آن را مشاهده نمی‌کنند. البته اگر از جمله افرادی هستید که در این صورت نیز همچنان به‌مشاهده سریال مذکور می‌پردازید باید بگوییم که نشانه‌هایی از ((خودآزاری)) در شما وجود دارد.

پس بهتر است هر کتابی را که دوست دارید مطالعه کنید و در این خصوص نیز چندان توجهی به نظر دیگران نداشته باشید. زیرا ممکن است سایر افراد کتابی را بسیار جالب و دوست داشتنی بدانند اما در مقابل شما هیچ علاقه‌ای به آن نداشته باشید.

۵- از فرصت‌های کوتاه برای مطالعه استفاده کنید

زمان‌های کوتاه زیادی در طول روز وجود دارند که افراد در آن‌ها می‌‌توانند به مطالعه بپردازند. داخل تاکسی و اتوبوس و متر و سایر اوقات کوتاه اما برنامه‌ریزی نشده همگی زمان‌های مناسبی برای مطالعه هستند. در این زمان‌ها می‌توانید حداقل چند صفحه از کتاب را مطالعه کنید. زمان‌های این چنینی زیادی وجود دارند که تنها باید آن‌ها را پیدا کنید.

۶- مطالعه در زمان ورزش

افراد می‌توانند در حین ورزش نیز مطالعه کنید. البته در تمام ورزش‌ها امکان مطالعه وجود ندارد اما برای مثال در زمان ورزش کردن با دوچرخه‌های ثابت و موارد مشابه امکان مطالعه وجود دارد. استفاده از کتاب‌های صوتی نیز روش دیگری برای مطالعه در حین ورزش است که برای پیاده‌روی‌های طولانی مناسب و کاربردی به‌نظر می‌رسد.

بسیاری از افراد در حین ورزش به موسیقی گوش می‌دهند و به همین دلیل گوش دادن به کتاب صوتی نیز چندان کار مشکلی برایشان نیست. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که از دیدگاه بسیاری از افراد گوش کردن به موسیقی باعث افزایش انرژی‌شان می‌شود و البته بدون شک کتاب‌های صوتی بیشتر آرامش‌بخش هستند.

۷- قبل از خواب مطالعه کنید

بهتر است که هر شب پیش از خواب کمی مطالعه کنید. مطالعه اقدام مناسبی برای به پایان رساندن روز است و البته مطالعه کتابی آرام‌ بخش در مقایسه با تماشای تلویزیون کمک بسیاری به خوابتان می‌کند.

۸- روابط نزدیک با خوره‌های کتاب

افرادی که علاقه بسیاری به کتاب و مطالعه دارند، همیشه در تلاش هستند تا سایر مردم را نیز به مطالعه دعوت کنند. این افراد دوست دارند تا کتاب‌های خوبشان را با سایرین به اشتراک بگذارند و البته اقدامی منطقی به نظر می‌رسد. زیرا کتابی که حس خوب و قابل توجهی را در شما ایجاد کند، مایل خواهید بود با دادن کتاب مذکور به سایرین، این حس را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

نزدیکی با چنین افرادی می‌تواند برای افزایش میزان مطالعه بسیار مناسب باشد. زیرا همیشه تشویق‌تان می‌کنند تا کتابی را که اخیرا به شما داده‌اند به اتمام برسانید تا بلکه بتوانند در این خصوص با شما گفتگو کنند. در حقیقت چنین افرادی نوعی مربی خصوصی هستند که باعث می‌شوند آرامش روانی داشته باشید.

۹- مجوعه‌ای از کتاب‌ها را در یک زمان مطالعه نکنید

انجام چند کار در یک زمان گاهی اوقات اقدامی کاربردی است اما این موضوع چندان در زمینه مطالعه کتاب کاربردی نیست و باعث می‌شود که احساس درستی در جریان مطالعه نداشته باشید. برای مثال ممکن است یکی از این کتاب‌ها داستانی و دیگری غیرداستانی باشد.

۱۰- در مکانی آرام مطالعه کنید

بهتر است در مکانی آرام مطالعه کنید. مطالعه در کتابخانه یا اتاقی ساکت بسیار مناسب است. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که مکان آرام شرط اصلی برای مطالعه نیست و بهتر است که در هر مکانی روی کتاب متمرکز باشید.

در خصوص محیط ساکت نیز منظورمان محیطی کاملا بی‌سر و صدا نیست. حتی در مکان‌های شلوغ نیز می‌توانید از هدفونتان استفاده کنید و با پخش وایت نویز (White Noise) یا همان صدای سفید به اندازه زیادی از صدای اطراف بکاهید و شرایط مناسب‌تری برای مطالعه داشته باشید. اپلیکیشن‌هایی در این خصوص وجود دارند که در این بین می‌توان به White Noise Free اشاره کرد. این اپلیکیشن دارای چندین صدای مختلف است که باعث می‌شود صدای‌های محیط کمتر آزارتان دهند.

۱۱- مطالعه را تبدیل به اقدامی آرامش‌بخش کنید

هر کسی با روش خاصی آرامش پیدا می‌کند و بهتر است در حین مطالعه‌های شبانه یا در هر زمان دیگری نیز این روش‌ها را در حین خواندن کتاب اعمال کنید تا مطالعه برایتان اقدام لذت‌بخش‌تری باشد. این روش‌ها می‌توانند برای هر فردی متفاوت باشند. برای مثال برخی از افراد دوست دارند در حین مطالعه نوشیدنی بخورند یا خوراکی‌ میل کنند و برخی دیگر نیز گوش کردن به موسیقی را در حین مطالعه مناسب می‌دانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *