جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
معاون خزانه‌داری آمریکا:

اجازه مبادله چرخه دلار را به ایران نمی‌دهیم

پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 484885
معاون خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در نشستی برخی ادعاها درباره صدور مجوز دسترسی محدود ایران به دلار در مبادلات خارجی را رد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «آدام زوبین»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه گفت واشنگتن به ایران اجازه انجام مبادلات موسوم به «چرخه دلار» را نخواهد داد.  
 
این در حالی است که کارشناسان می‌گویند با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، ایران بدون دسترسی محدود به آنچه در اصطلاحات بانکداری «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود، امکان برخورداری از آثار رفع تحریم‌های هسته‌ای را نخواهد داشت.  
 
منظور از مبادلات چرخه دلاری، استفاده بانک‌های ایرانی از خدمات دلاری بدون ارتباط مستقیم با نظام بانکی آمریکا است.
 
 تا قبل از سال ۲۰۰۸ بانک‌های ایرانی با واسطه بانک‌های خارجی (مانند بانک‌های سوییسی) از چرخه دلار استفاده می‌کردند، اما  واشنگتن از نوامبر همین سال استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمات را منع کرده است.  
 
معاون خزانه‌داری آمریکا ضمن اذعان دوباره پایبندی ایران به «برجام» گفت که تا زمان اجرای این تعهدات از سوی تهران، به نفع واشنگتن نیست که در مبادلات تجاری ایران مانع‌تراشی کند. وی تأکید کرد «تحریم‌ها، به تنهایی هدف نیستند، بلکه ابزارهایی برای رسیدن به هدف هستند.»
 
زوبین، در بخش دیگری از این نشست، ادعاهای قبلی درباره دسترسی ایران به 100 تا 150 میلیارد دلار ناشی از توافق هسته‌ای را رد کرد. او گفت: «اینکه ایران (در نتیجه برجام) به 150 یا 100 میلیارد دلار پول بادآورده دست پیدا خواهد کرد، نادرست از آب درآمده است.»
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «ادعاها درباره اینکه ما قصد داریم به ایران اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا بدهیم هم نادرست هستند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *